• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Jeez

Till pastorsexpeditionen i den församling/ pastorat som kyrkan tillhör -dvs samma ställe där ni bokade kyrkan.

Sobeit skrev 2009-02-25 10:01:59 följande:

Var ringer jag för att höra om reglerna vid just den församling som vi ska vigas i?
  • passionsblomman

Vad härligt att höra hur du känner inför er vigsel nu! Jag blir jätteglad!

Alla mina varmaste lyckönskningar till er och allt gott!

Sonja68 skrev 2009-02-23 08:17:53 följande:
    Tack snälla för dina värmande ord! Jag ska komma ihåg dina rader när jag går till altaret.När jag tänker på det så stämmer det nog att Gud förmodligen öppnat en och annan dörr för oss...Efter bilolyckor, halvårs sjukhusvistelse, år av väntan och pendlande 180 mil mellan två olika länder, trassel med uppehållstillstånd, byråkrati, vänner och släkt som försökt få oss att ge upp vårt förhållande, så är vi fortfarande tillsammans och har två underbara barn (som vi också fick kämpa för att "få till")! Kan inte tänka mig annat än att det måste vara Gud som gett oss styrkan att kämpa vidare och tro på vår kärlek och hjälpt oss så att allt fixade sig till slut.
  • Saggezza

allehanda skrev 2009-02-24 22:19:48 följande:
    Det finns församlingar som har klara regler gällande bl.a fotografering att följa oavsett vilken präst som håller i vigseln.Och 16.00 är ju utmärkt för då kan man ju lätt ha en helgmålsbön kl18.00,varför inte en liten musikgtj eller rent av en lördagskonsert.Så här tänker personalen i den församling som jag jobbar,är kyrkan öppen och redan bemannad så kan vi ju fortsätta lite till.Så här är det inte överallt men det förekommer på många ställe.

Kyrkan vi gifter oss i har precis som du säger klara regler för fotografering. Fotografering vid in- och utgång men inte under vigselgudstjänsten däremot så får vi lov att filma i kyrkan så vi ska nog göra så. Är nog roligt att ha det som minne!

• marsros

Kan man inte ha en fotograferingspaus kanske precis innan själva vigselakten på nån miunt så alla får fotografera brudparet framme vid altaret? Och skriva det i vigselprogrammet så ingen fotograferar resten av tiden

• Saggezza

marsros skrev 2009-02-25 15:14:38 följande:
    Kan man inte ha en fotograferingspaus kanske precis innan själva vigselakten på nån miunt så alla får fotografera brudparet framme vid altaret? Och skriva det i vigselprogrammet så ingen fotograferar resten av tiden

Vi har skrivit på vår hemsida när fotografering är tillåten och sedan får vi ha någon som påminner en extra gång i kyrkan men vi tycker inte att det är så hemskt att man inte får fotografera. Vi respekterar det kyrkan vill och kan på sätt och viss förstå att de inte vill att man ska fotografera under gudstjänsten.

• hummle

vår präst sa att d va ok m fotografering under in- o utgång. vidare tipsade hon om att när utgångsmusiken började kunde vi stå kvar, vända mot församlingen, en stund. på så sätt får alla möjlighet till att ta kort

• Soldemor
    marsros skrev 2009-02-25 15:14:38 följande:
    Hrmm, ta paus mitt i gudstjänsten? Undrar om någon präst går med på det? Jag brukar vara öppen för mycket, men det hade jag nog ganska säkert inte gått med på!
  • Soldemor
    hummle skrev 2009-02-25 15:35:52 följande:
    vår präst sa att d va ok m fotografering under in- o utgång. vidare tipsade hon om att när utgångsmusiken började kunde vi stå kvar, vända mot församlingen, en stund. på så sätt får alla möjlighet till att ta kort
    Precis!
  • marsros

men tar man inte bilder i kyrkan alls då? det är ju värre att alla fotograferar i tid och otid. Jag har lärt mig att man abolut inte får fotografera under de delar som man står upp och det gör man ju under in och utgång.

Så när var och hur är bästa chansen för mormor att få en bild i kyrkan?

• Soldemor

Vid in- och utgång. Spec vid utgång eftersom paret brukar stå där framme ett litet tag innan de börjar gå ut.

Svar på tråden Fråga prästerna 7