• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • altervattnet

Några frågor

1, var inne i en annan tråd där det var några damer som var lite nojjiga om att kyrkan inte hade skickat ut någon bekräftelse av bokning för vigsel, skickas det alltid ut ett papper hem om det ?
    När vi bokade så sa dom inget om det utan vi tog det som att när vi nu har ringt och fått veta att ingen bokat före oss så tog vi det som att allt var grönt`? ( vi har "egen" präst med oss kan sån`t ha med saken att göra )

2, vi har bjudit prästen på festen efter vigseln och han har tackat ja, vilket vi är jätteglada för. I den tidigare tråden frågade jag lite om man ska ge prästen nått, och svaret då var " om du vill men inga pengar" så jag har tänk göra en korg med en vinflaska choklad och lite smått och gott, när tycker du att vi ska ge den till han, ska tärnan ge den efter vigseln eller ska man ställa den på hans stol till middagen eller ? Antar att han åker hem och byter om innan middagen eller kommer prästerna i "prästkläder" ?

3. Denna fråga har säkert varit uppe på "tapeten" förr men jag orkar inte läsa igenom alla "fråga-präst.trådar"
    Vi har tänkt dela ut rispåsar till gästerna, i en annan tråd sa någon att man måste ha tillåtelse av kyrkan att kasta ris utomhus, vissa vill att man inte gör det.... Stämmer detta ? Gäller dom reglerna alla kyrkor eller kan "lokala" regler gälla?

• En till präst
    altervattnet skrev 2009-02-27 23:29:46 följande:
    Några frågor1, var inne i en annan tråd där det var några damer som var lite nojjiga om att kyrkan inte hade skickat ut någon bekräftelse av bokning för vigsel, skickas det alltid ut ett papper hem om det ? När vi bokade så sa dom inget om det utan vi tog det som att när vi nu har ringt och fått veta att ingen bokat före oss så tog vi det som att allt var grönt`? ( vi har "egen" präst med oss kan sån`t ha med saken att göra ) 2, vi har bjudit prästen på festen efter vigseln och han har tackat ja, vilket vi är jätteglada för. I den tidigare tråden frågade jag lite om man ska ge prästen nått, och svaret då var " om du vill men inga pengar" så jag har tänk göra en korg med en vinflaska choklad och lite smått och gott, när tycker du att vi ska ge den till han, ska tärnan ge den efter vigseln eller ska man ställa den på hans stol till middagen eller ? Antar att han åker hem och byter om innan middagen eller kommer prästerna i "prästkläder" ?3. Denna fråga har säkert varit uppe på "tapeten" förr men jag orkar inte läsa igenom alla "fråga-präst.trådar" Vi har tänkt dela ut rispåsar till gästerna, i en annan tråd sa någon att man måste ha tillåtelse av kyrkan att kasta ris utomhus, vissa vill att man inte gör det.... Stämmer detta ? Gäller dom reglerna alla kyrkor eller kan "lokala" regler gälla?
    Alla församlingar skickar inte ut bokningsbekräftelse.

Även om ni har "egen" präst så kommer väl församlingens musiker spela och vaktmästare tjänstgöra? Så församlingen måste ha koll på att er vigsel ska äga rum, även om ni inte vill ha församlingens präst som vigselförrättare.

Vad det gäller korgen med vin och sånt (trevlig ide!) så är det nog bättre att be tärnan ge den efter vigseln så prästen kan sätta den i bilen direkt.

Om man går på fest i kaftan eller i andra finkläder är olika. Kaftan är ju ett "finplagg" i höjd med frack, man kan ha det på en nobellmiddag om man vill. Så en del prästser behåller kaftanen på även vid middagen för att slippa tjafsa med ombyte.

Andra tycker det är trevligt att vara "vanligt" finklädda och byter om.

Alla församlingar har inte samma ris-policy! Det varierar - mest beroende på hur många och täta vigslar man har om lördagarna. Är det bara vigsel nån gång ibland ställer inte riset till problem. Är det en vigsel i timmen varenda lördag blir det ohållbart om varje brudfölje ska kasta ris - det drar till sig fåglar och råttor som äter och bajsar, och det blir väldigt ofräscht.... Så kolla vad som gäller i er vigselförsamling.
  • Jeez

Som sagt, det beror på bokningsrutiner om du får en bekräftelse eller inte.

Jag skulle nog personligen uppskatta att få ev present efteråt i kyrkan alt. en helt annan dag (för att slippa ha den på festlokalen om jag nu ska med). Tror att många resonerar så att om man är på festen "i tjänst" så har man prästskjorta/ kaftan och om man är där för att man känner brudparet (förutom att man vigde dem) så kanske man byter om. Men man måste verkligen inte ge en gåva heller, vi har lön för att göra ett bra jobb

Och riset -detta eviga Se svar ovan!

• tågjäntan

På tal om fotografering; vi hade en utvald att fota under vigseln. Vi blev inte alls störda av detta. Vi var så uppe i själva ceremonien och fokuserade på det. Och gästerna fick fota när vi vänt oss om och när vi gick ut.

• altervattnet
    Jeez skrev 2009-02-28 15:55:58 följande:
    Som sagt, det beror på bokningsrutiner om du får en bekräftelse eller inte.Jag skulle nog personligen uppskatta att få ev present efteråt i kyrkan alt. en helt annan dag (för att slippa ha den på festlokalen om jag nu ska med). Tror att många resonerar så att om man är på festen "i tjänst" så har man prästskjorta/ kaftan och om man är där för att man känner brudparet (förutom att man vigde dem) så kanske man byter om. Men man måste verkligen inte ge en gåva heller, vi har lön för att göra ett bra jobb Och riset -detta eviga Se svar ovan!
    Vi vill ge honom en gåva, vi vet att man inte måste och att Ni har betalt men bara som en fin tanke. Helgen som han heter, har varit så hjälpsam och lugn och ställt upp, sedan att han jobbar på min sambos arbetsplats gör det extra roligt att kunna ge honom något :)
  • Kjell Präst

Nu är jag tillbaka från en aningen försenad (15 år) bröllopsresa till Gran Canaria och är sugen på nya frågor!
    För att kommentera en av de senaste frågorna: Om jag skulle vara med på en bröllopsfest (vilket i princip aldrig händer) så skulle jag inte åka hem och byta kläder först, jag skulle komma i prästskjorta och kostym. Kaftanen använder jag en gång om året, under julottan

• altervattnet

Läste i en annan tråd om kyrko-blad eller vigselblad eller vad man nu kallar det ( häften som kan delas ut i kyrkan iom vigsel)

I tråden skrev en tjej att hon nyss hade fått klart häftet och skulle bara få prästen att godkänna det...
    Nu undrar jag, måste prästen godkänna häftet ? har aldrig hört talas om det själv...

• Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-03-01 15:55:02 följande:
    Läste i en annan tråd om kyrko-blad eller vigselblad eller vad man nu kallar det ( häften som kan delas ut i kyrkan iom vigsel) I tråden skrev en tjej att hon nyss hade fått klart häftet och skulle bara få prästen att godkänna det... Nu undrar jag, måste prästen godkänna häftet ? har aldrig hört talas om det själv...
    Alltså, det prästen måste godkänna är ju själva ordningen, så att allt kommer i rätt följd o.s.v. Själva innehållet eller utformningen behöver man inte prästens godkännande för.
  • passionsblomman

Vad härligt det låter med resan! Välkommen tillbaka! Hoppas ni hade det underbart!

Kjell Präst skrev 2009-03-01 07:17:42 följande:

Nu är jag tillbaka från en aningen försenad (15 år) bröllopsresa till Gran Canaria och är sugen på nya frågor!För att kommentera en av de senaste frågorna: Om jag skulle vara med på en bröllopsfest (vilket i princip aldrig händer) så skulle jag inte åka hem och byta kläder först, jag skulle komma i prästskjorta och kostym. Kaftanen använder jag en gång om året, under julottan
  • altervattnet

Kjell Präst skrev 2009-03-01 16:04:41 följande:

Alltså, det prästen måste godkänna är ju själva ordningen, så att allt kommer i rätt följd o.s.v. Själva innehållet eller utformningen behöver man inte prästens godkännande för.
    Är det vanligt att man skippar helt och hållet häftet ?
Svar på tråden Fråga prästerna 7