• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • älskarlivet

Jo precis, vi ska prata med kyrkan där vi ska vigas, och fråga om vår fotograf kan vara med och fotografera och så "förbjuder" vi alla andra..

marsros skrev 2009-02-26 18:19:16 följande:
    jag tänker mest på att det måste störa om alla gäster ska fotografera...då blir det ju hela tiden. Har man en fotograf och förbjuder alla andra att fotografera så kanske det blir lugnare. Problemet med att fotografera före utgången är att jag kommer vara helt rödgråten då
  • marsros

eller så tänkte jag ha en minuts fotopaus där det passar, men det var ju tydligen helt respektlöst så där ick jag tänka om

• En till präst
    Wiggy skrev 2009-02-25 16:58:40 följande:
    Man kanske kan införa en reklampaus också var 7e minut, som på TV4? På så sätt kan man ju finansiera en del av middagen...Nä, det räcker gott att man står och väntar vid altaret en liten stund innan man tågar ut, och att fotografering tillåts vid in- och utgång. På mitt bröllop vill jag njuta av stunden utan en massa blixtar som stör när prästen talar och under musikstyckena.
    Låter som en underbar inställning! Lycklig präst som får viga Dig, eller snarare ER

*Fnissar lite åt "mitt bröllop" och funderar över om Du ska gifta Dig på egen hand*
  • Wiggy

Hehe. Jo, det ser ju bättre ut med "vårt" bröllop än "mitt", det har du helt rätt i.
    Vet inte vilken lycklig präst det bli än. Beror på vem som tjänstgör i Gammalkils kyrka den helgen. Vi ska träffa prästen framåt sommaren. Då bör höstschemat vara klart sa de när vi pratade med pastorsexpeditionen.

• En till präst
    Wiggy skrev 2009-02-26 23:38:37 följande:
    Hehe. Jo, det ser ju bättre ut med "vårt" bröllop än "mitt", det har du helt rätt i. Vet inte vilken lycklig präst det bli än. Beror på vem som tjänstgör i Gammalkils kyrka den helgen. Vi ska träffa prästen framåt sommaren. Då bör höstschemat vara klart sa de när vi pratade med pastorsexpeditionen.
    "Vårt bröllop" ser i alla fall mer realistiskt ut än "mitt bröllop" - som i så fall skulle vara den totala egotrippen: JAG gifter MIG....

Jag blir i alla fall glad över alla brudpar som prioriterar värdet i att stunden när de ger varandra löftena får vara lugn och fokuserad hellre än att den ska vara totalt dokumenterad på bild.
  • Betty Boop augusti2009

En fråga: Ger/säger man alltid löften? Eller räcker det med att man bara svarar ja (förhoppningsvis ).
    Jag tänker på att man kanske är så nervös så att man helst vill slippa öppna mun mer än nödvändigt.

• En till präst

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-02-26 23:57:20 följande:

En fråga: Ger/säger man alltid löften? Eller räcker det med att man bara svarar ja (förhoppningsvis ).Jag tänker på att man kanske är så nervös så att man helst vill slippa öppna mun mer än nödvändigt.
    Man svarar ja på frågan om man vill ha varandra till man/hustru.
    Sen ger man löftena, som antingen är i den mer ålderdomliga formen att prästen säger före och paret säger efter, typ

"jag NN tar dig nn
    nu till min hustru...."

eller att man själv har tränat in löftet på 20 ord som lyder:

"NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig,
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt"

Är man jättenervös kanske den förestavade versionen känns enklare....
  • Betty Boop augusti2009

Ok, tack för svaret.
    Hi hi, kanske blir den första varianten då. Huuur ska jag komma ihåg hela tjugo ord just när vi står där.
    En till präst skrev 2009-02-27 00:02:29 följande:

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-02-26 23:57:20 följande:
    Man svarar ja på frågan om man vill ha varandra till man/hustru.Sen ger man löftena, som antingen är i den mer ålderdomliga formen att prästen säger före och paret säger efter, typ"jag NN tar dig nnnu till min hustru...."eller att man själv har tränat in löftet på 20 ord som lyder:"NN, jag vill älska dig,dela glädje och sorg med dig,och vara dig trogentills döden skiljer oss åt"Är man jättenervös kanske den förestavade versionen känns enklare....
  • En till präst
    Corona skrev 2009-02-26 14:58:31 följande:
    Skickar man inbjudningskort till prästen eller inte?Vår favoritpräst åker ganska långt för att viga oss och hon och hennes familj är bjudna till festen. Det vet de redan om. Men skickar man ett inbjudningskort ändå...? Jag tycker att det känns lite konstigt att göra det och samtidigt konstigt att inte göra det... total förvirring med andra ord! Kan tillägga att hon är en gammal vän och kollega till mig, inte så att vi umgås privat och har inte jobbat ihop på 10 år. Om nu det spelar någon roll för etiketten i det här sammanhanget, hihi!Hur brukar man göra?
    Präster är också människor... men det är inte helt självklart -vet att för en del brudpar faller det här inom samma kategori som föräldrarna: "Ja men hon VET ju att vi gifter oss"....

Vill man att prästen ska känna sig lika välkommen till festen som övriga gäster så är ett inbjudningskort trevligt. Det är en jättetydlig markering att ni ser henne med partner också som bröllopsgäster, inte bara som en funktion i ceremonin.
    Hellre ett kort för mycket än ett kort för lite!
  • Corona

En till präst skrev 2009-02-27 00:06:29 följande:

Präster är också människor... men det är inte helt självklart -vet att för en del brudpar faller det här inom samma kategori som föräldrarna: "Ja men hon VET ju att vi gifter oss"....Vill man att prästen ska känna sig lika välkommen till festen som övriga gäster så är ett inbjudningskort trevligt. Det är en jättetydlig markering att ni ser henne med partner också som bröllopsgäster, inte bara som en funktion i ceremonin.Hellre ett kort för mycket än ett kort för lite!
    Klart jag vet att präster är människor! Det jag menar är att det i och med inbjudan känns som att man reducerar henne till en "vanlig gäst" och i mitt tycke är hon en av "huvudpersonerna". Eller ja, näst efter mig och maken förstås
Svar på tråden Fråga prästerna 7