• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • älskarlivet

Fast min pappa sitter i kyrkorådet i den församlingen och han sa att det inte skulle vara problem även om den församlingen skulle betala. De här två församlingarna (den vi ska gifta oss i och den personalen kommer ifrån) har nära samarbete.

Jeez skrev 2009-02-22 22:32:19 följande:
    Då är min gissning att de bjussar på det! Och inte att församlingarna betalar fler än de måste -för så ser den krassa verkligheten ut, varje krona är viktig...
  • Jeez

Är det så att de är samma pastorat? Dvs har samma ledning, kyrkoherde? Eller samfällighet? Inte för att det egentligen spelar nån roll -det är ju bara bra att det löst sig bra för er.

• älskarlivet

Det är samma samfällighet, men inte samma pastorat.

Jeez skrev 2009-02-22 22:35:39 följande:
    Är det så att de är samma pastorat? Dvs har samma ledning, kyrkoherde? Eller samfällighet? Inte för att det egentligen spelar nån roll -det är ju bara bra att det löst sig bra för er.
  • Sonja68

Tack Passionsblomman, Tooticki, Jeez, Kjell präst och alla andra präster och icke präster för de värmande och stöttande orden! Har funderat hela helgen och tagit till mitt hjärta era ord och känner nu att jag kommer att gå med lätta steg och hjärtat fyllt av kärlek och ödmjukhet till altaret i början av april Mycket kärlek och värme till er alla!

• Jeez
    Vad härlig att få höra! Stort lycka till med allt!
    Sonja68 skrev 2009-02-23 07:59:48 följande:
    Tack Passionsblomman, Tooticki, Jeez, Kjell präst och alla andra präster och icke präster för de värmande och stöttande orden! Har funderat hela helgen och tagit till mitt hjärta era ord och känner nu att jag kommer att gå med lätta steg och hjärtat fyllt av kärlek och ödmjukhet till altaret i början av april Mycket kärlek och värme till er alla!
  • Sonja68

Tack snälla för dina värmande ord! Jag ska komma ihåg dina rader när jag går till altaret.
    När jag tänker på det så stämmer det nog att Gud förmodligen öppnat en och annan dörr för oss...Efter bilolyckor, halvårs sjukhusvistelse, år av väntan och pendlande 180 mil mellan två olika länder, trassel med uppehållstillstånd, byråkrati, vänner och släkt som försökt få oss att ge upp vårt förhållande, så är vi fortfarande tillsammans och har två underbara barn (som vi också fick kämpa för att "få till")! Kan inte tänka mig annat än att det måste vara Gud som gett oss styrkan att kämpa vidare och tro på vår kärlek och hjälpt oss så att allt fixade sig till slut.

passionsblomman skrev 2009-02-20 19:10:48 följande:
    Tror du inte att han öppnat en och annan dörr längs vägen för att ni två skulle hitta just varandra?
  • Tooticki
    Sonja68 skrev 2009-02-23 07:59:48 följande:
    Jag önskar dig ett underbart bröllop och ett långt, lyckligt äktenskap!
  • Corona

Tack för all hjälp ang. min fråga om betalning av präst. Jag tror att jag har fattat nu

Fast det som fortfarande är lite förvirrande är, som jag förstått det tidigare, att den präst vi vill använda (en gammal vän och kollega till mig) ju gör detta på arbetstid som då tas från den församling hon jobbar i. Därav hade jag förstått informationen som att församlingarna clearar betalningen för arbetstiden mellan varandra och att det var det vi skulle ersätta den församling vi gifter oss i för. (Krångligt!)

Nu ordnar vi med resa och boende för vår präst och hennes familj, så får vi väl se om hon vill ha något arvode utöver det.

• minåmin

Hej

Läste i en (nyutgiven) bröllopstidning att bruden bör täcka sina axlar i kyrkan. Stämmer det verkligen? Tycker mig ha sett massvis med brudar på bilder och filmer med bara axlar.

• Tooticki
    minåmin skrev 2009-02-23 10:47:46 följande:
    HejLäste i en (nyutgiven) bröllopstidning att bruden bör täcka sina axlar i kyrkan. Stämmer det verkligen? Tycker mig ha sett massvis med brudar på bilder och filmer med bara axlar.
    www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3191230.html

Här kan du läsa om den frågan!
Svar på tråden Fråga prästerna 7