• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-02-20 13:20:17 följande:
    *tacksam att du valde att inte plocka ut citatet där jag lider av freudiansk hybris och talar för Svenska kyrkan som helhet*Kjell Präst skrev 2009-02-20 12:45:26 följande:
    Nä, vissa tungsnubblingar kan man ju hänsynsfullt bortse från
  • marsros

Vad kallar man prästen i ett vigselprogram vid en välsignelseakt...vigselförättare är hon ju inte..präst ser lite trist ut

• Jeez

komminister? eller kyrkoherde eller pastorsadjunkt eller vad nu prästen har för officiell titel?

Fast präst -är det verkligen så trist?

• marsros
    Jeez skrev 2009-02-20 14:57:27 följande:
    komminister? eller kyrkoherde eller pastorsadjunkt eller vad nu prästen har för officiell titel?Fast präst -är det verkligen så trist?
    Nä det är inte trist men jämfört med vigselförättare ser präst lite torftigt ut.

Vad betyder komminister?
  • Jeez

tänk engelska "co minister" alltså att tjäna tillsammans!

• marsros
    Jeez skrev 2009-02-20 15:31:57 följande:
    tänk engelska "co minister" alltså att tjäna tillsammans!
    Hahaha så engelskan har spridit sig in i svenska kyrkan. ursäkta tog bara med mig tongångar från språkpolistråden.

Tack
  • Kjell Präst
    marsros skrev 2009-02-20 15:30:02 följande:
    Nä det är inte trist men jämfört med vigselförättare ser präst lite torftigt ut. Vad betyder komminister?
    En komminister är alltså en präst som är anställd av en församling (vilket inte en pastorsadjunkt är, han/hon är anställd av stiftet)men inte är kyrkoherde, dvs chef.
    De flesta präster är alltså komministrar.
  • En till präst

Sonja 68:

Jag är inte heller Kjell, men måste ju också säga mitt så alla präster som hänger här har bidragit.

Alla som gifter sig gör det med tanken att det ska vara för livet. Men ibland fungerar det inte, och det minst smärtsamma är att man går skilda vägar. Om då Gud i sin godhet hjälper en att läka så att man kan älska igen och våga vilja leva tillsammans med någon igen - då är det väl gott att få gifta sig och starta på nytt med Guds välsignelse över kärleken?

• passionsblomman

Jag är absolut ingen präst men kan inte hålla klaffen ändå, utan måste bara säga dig en sak Sonja 68:

Jag är av hela mitt hjärta övertygad om att om NÅGON gläder sig åt din nya relation och välsignar den så är det Gud!

Han delade din smärta när du sörjde det som inte gick att rädda,och han delar din glädje över det du funnit nu!

Tror du inte att han öppnat en och annan dörr längs vägen för att ni två skulle hitta just varandra?

Gå till kyrkan utan sten på dina axlar och med huvudet högt och öppet hjärta och låt kärleken svämma över!

Jag har just nu i mitt huvud en strof ur en Amy Grant sång, som handlar om hur fadern står och väntar och spejar efter sin efterlängtade son:

"Yes I´ll be waiting, and whwn I finelly see him come-I´ll run when I see him..."

Jag fick lära mig en gång att de orden frå Jesus som liknelse var mycket starkare än vi förstår i väst, då det på den tiden i deras kultur ansågs djupt ovärdigt för en man att springa.
    Så, betydelsen blir inte bara att fadrn väntar tålmodigt, utan att han helt struntar i sitt uppförande och hur han uppfattas av andra eller vem som borde springa mot vem, i ren skär glädje över att se sitt barn.

Du tror väl inte att du skulle ligga sämre till?

"..and when I finelly see her come-I´ll run when I see her!"

Tänk på det du Sonja! Det blir man glad av.

Svar på tråden Fråga prästerna 7