• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • älskarlivet

Fast vår vigsel är klockan 16 så det lär inte vara någon vigsel efteråt och som sagt var, så har mina föräldrar erbjudit sig att plocka upp rosbladen efter vigseln. Men så klart frågar vi först så det är ok..

Men fotograf är det väl prästen som säger ja eller nej till? Vi ska ha en annan präst än den som jobbar i församlingen.

allehanda skrev 2009-02-24 22:12:10 följande:
    Va bra för här har ett tegelgolv från 1400-talet blivit fördärvat endast pga att brudparet blåljög och sa att vi särskilt lovat att de skulle få strö blomblad på golvet,när deras näbbar kom in med sina korgar då är det inte lätt att bli monstervaktmästare och börja kommendera korg ut!Här är det inte tillåtet att sprida blomblad då vi inte har tid att städa så noga mellan våra vigslar,då blir ju nr2 vigseln försenad och nr3 bli ännu senare.Kontentan= fråga alltid i,lova inget till näbbar,fotografer,blomsteransvariga innan ni fått svar från kyrkans personal.
  • allehanda
    älskarlivet skrev 2009-02-24 22:14:35 följande:
    Fast vår vigsel är klockan 16 så det lär inte vara någon vigsel efteråt och som sagt var, så har mina föräldrar erbjudit sig att plocka upp rosbladen efter vigseln. Men så klart frågar vi först så det är ok.. Men fotograf är det väl prästen som säger ja eller nej till? Vi ska ha en annan präst än den som jobbar i församlingen.
    Det finns församlingar som har klara regler gällande bl.a fotografering att följa oavsett vilken präst som håller i vigseln.Och 16.00 är ju utmärkt för då kan man ju lätt ha en helgmålsbön kl18.00,varför inte en liten musikgtj eller rent av en lördagskonsert.Så här tänker personalen i den församling som jag jobbar,är kyrkan öppen och redan bemannad så kan vi ju fortsätta lite till.Så här är det inte överallt men det förekommer på många ställe.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2009-02-24 22:14:35 följande:
    Fast vår vigsel är klockan 16 så det lär inte vara någon vigsel efteråt och som sagt var, så har mina föräldrar erbjudit sig att plocka upp rosbladen efter vigseln. Men så klart frågar vi först så det är ok.. Men fotograf är det väl prästen som säger ja eller nej till? Vi ska ha en annan präst än den som jobbar i församlingen.
    Beror på hur populär vigselkyrka det är.
    Nog har jag haft vigslar 17 när jag jobbade i en helt hysteriskt populär vigselkyrka där vi hade en i timmen varje lördag...

Men det låter som om ni har koll - konstgjorda blomblad och folk som har ansvar för att ta bort dem kan vara ok.
  • En till präst
    allehanda skrev 2009-02-24 22:12:10 följande:
    Va bra för här har ett tegelgolv från 1400-talet blivit fördärvat endast pga att brudparet blåljög och sa att vi särskilt lovat att de skulle få strö blomblad på golvet,när deras näbbar kom in med sina korgar då är det inte lätt att bli monstervaktmästare och börja kommendera korg ut!
    Att folk ljuger för att få sin vilja igenom är tyvärr inte jätteovanligt. Det drabbar förstås alla ärliga och "ordentliga" brudpar också....
  • älskarlivet

Eftersom jag varit aktiv i svenska kyrkan sen barnsben så har jag rätt bra koll på hur det funkar i kyrkan

Detta är inte direkt en jättepopulär kyrka, här nere i Malmö/Skåne finns det många fina kyrkor, och denna ligger inte på landet eller så så den är inte lika fullbelagd.. Där är en vigsel 15.00 vet jag, men det är nog den enda den dagen förutom vår.

• En till präst
    älskarlivet skrev 2009-02-24 22:01:34 följande:
    Så även om jag inte varit på så många bröllop där de haft rosblad så har jag aldrig hört talas om någon som haft riktiga rosblad..
    Jag har faktiskt aldrig råkat ut för ett bröllop med rosenblad inne i kyrkan. Bara utanför. Då har det varit "riktiga" blad.
  • Aleta

Grrrr hur ego kan man bli egentligen!

En till präst skrev 2009-02-24 22:23:55 följande:

Att folk ljuger för att få sin vilja igenom är tyvärr inte jätteovanligt. Det drabbar förstås alla ärliga och "ordentliga" brudpar också....
  • Prazzen

Måste ingång och utgångsmusik spelas på orgel?
    Eller kan det vara solisten som sjunger akompanjerad av en gitarr?

• Jeez

Nä, det måste inte vara orgel, men prata med musikern och prästen.

Prazzen skrev 2009-02-25 00:12:32 följande:
    Måste ingång och utgångsmusik spelas på orgel?Eller kan det vara solisten som sjunger akompanjerad av en gitarr?
  • Sobeit

allehanda skrev 2009-02-24 22:19:48 följande:
    Det finns församlingar som har klara regler gällande bl.a fotografering att följa oavsett vilken präst som håller i vigseln.Och 16.00 är ju utmärkt för då kan man ju lätt ha en helgmålsbön kl18.00,varför inte en liten musikgtj eller rent av en lördagskonsert.Så här tänker personalen i den församling som jag jobbar,är kyrkan öppen och redan bemannad så kan vi ju fortsätta lite till.Så här är det inte överallt men det förekommer på många ställe.

Var ringer jag för att höra om reglerna vid just den församling som vi ska vigas i?

Svar på tråden Fråga prästerna 7