• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Sonja68

Hej! Vi skulle nog vilja ha den enklare versionen, de orden är mer begripliga för min blivande man som är från ett annat land.
    Kan man be att prästen ändå säger före den enklare versionen eftersom min blivande kommer ha svårt att lära in detta, även om det bara är 20 ord. Han är väldigt blyg och har dessutom lite svårt med svenskan, särskilt när han blir nervös. För mig är det inga problem att lära in.

En till präst skrev 2009-02-27 00:02:29 följande:

Man svarar ja på frågan om man vill ha varandra till man/hustru.Sen ger man löftena, som antingen är i den mer ålderdomliga formen att prästen säger före och paret säger efter, typ"jag NN tar dig nnnu till min hustru...."eller att man själv har tränat in löftet på 20 ord som lyder:"NN, jag vill älska dig,dela glädje och sorg med dig,och vara dig trogentills döden skiljer oss åt"Är man jättenervös kanske den förestavade versionen känns enklare....
  • Vlora

Hej, undrar om jag får smyga in med en fråga. Imorgon ska vi träffa prästen och jag börjar faktiskt bli lite nervös. Vad tar man upp och pratar om? Kan vi förbereda oss på något sätt? (vi har kikat på lite psalmer, avsnitt ur bibeln som kan läsas etc)Tacksam för svar!

• Burre Präst
    Sonja68 skrev 2009-02-27 08:02:12 följande:
    Hej! Vi skulle nog vilja ha den enklare versionen, de orden är mer begripliga för min blivande man som är från ett annat land.Kan man be att prästen ändå säger före den enklare versionen eftersom min blivande kommer ha svårt att lära in detta, även om det bara är 20 ord. Han är väldigt blyg och har dessutom lite svårt med svenskan, särskilt när han blir nervös. För mig är det inga problem att lära in.En till präst skrev 2009-02-27 00:02:29 följande:
    Jag har vid ett par tillfällen använt alternativ 2 av löftena och sagt dem före åt brudparet. Det ska inte vara något problem med det tycker jag.
  • Burre Präst
    Vlora skrev 2009-02-27 10:11:38 följande:
    Hej, undrar om jag får smyga in med en fråga. Imorgon ska vi träffa prästen och jag börjar faktiskt bli lite nervös. Vad tar man upp och pratar om? Kan vi förbereda oss på något sätt? (vi har kikat på lite psalmer, avsnitt ur bibeln som kan läsas etc)Tacksam för svar!
    Det är jättebra om ni har tankar om psalmer och bibelverser, det är en av de praktiska sakerna som jag brukar ta upp.

Annars är nog vigselsamtalen väldigt olika från präst till präst. Kjell har sagt att han brukar fråga lite om hur brudparet träffades, jag brukar samtala lite om hur det kom sig att man bestämde sig för att gifta sig just nu (de flesta brudpar jag träffar har bott ihop rätt länge innan vigseln) och andra präster samtalar om annat.

Ni behöver egentligen inte vara så förberedda annat än om det är speciella saker som är speciellt viktiga för er, t.ex. om ni vill ha nattvard i vigseln (förkommer, men är mycket ovanligt) eller har önskemål om musik och liknande (vanligare).

Annars tror jag att prästen "tar hand om" samtalet, så det ska inte vara något att vara nervös inför. Jag tror inte att någon präst idag håller ett vigselsamtal liknande det Rasken och Ida råkade ut för; där fick de inte gifta sig förrän Rasken hade lärt sig budorden och förklaringarna ur lilla katekesen!
  • En till präst
    Corona skrev 2009-02-27 07:54:27 följande:
    En till präst skrev 2009-02-27 00:06:29 följande:
    Klart jag vet att präster är människor! Det jag menar är att det i och med inbjudan känns som att man reducerar henne till en "vanlig gäst" och i mitt tycke är hon en av "huvudpersonerna". Eller ja, näst efter mig och maken förstås
    Aha... Jag förstår tanken, men tror inte risken är så stor.
    Vad jag menade med att präster också är människor vara bara att det är kul att känna sig inbjuden och välkomnad också som gäst även om man är präst. I ert fall har ni ju även räknat med hennes familj, vilket är både trevligt och generöst.

Om ni inte har förtryckta kort kan ni väl skriva något i stil med "vi är glada att ha Dig som vigselpräst, och vill med dessa rader också välkomna Din partner NN och barnen NN & NN att tillsammans med dig delta i festen som följer efter vigseln."
  • En till präst

Burre Präst skrev 2009-02-27 13:19:31 följande:

Jag har vid ett par tillfällen använt alternativ 2 av löftena och sagt dem före åt brudparet. Det ska inte vara något problem med det tycker jag.
    Jag har inte gjort det. Men heller aldrig fått frågan.
    Hm. Det borde vara möjligt, särskilt om det finns ett verkligt skäl som i ert fall att orden ska vara så begripliga som möjligt för båda i paret.
    Vilket språk är Din M2Bs eget?
    Vigselordningen finns översatt till finska, engelska, franska, tyska och spanska, så man kan göra en svenskkyrklig vigsel på ett annat språk. Fast alla präster är inte lika bra på att uttrycka sig på alla språk
  • En till präst
    Vlora skrev 2009-02-27 10:11:38 följande:
    Det enda jag brukar be paret "förbereda" är att ha med sig hindersprövningen. Det är jättebra att man har fått den i handen i förväg (och paret kan bocka av en grej från "att-göra-listan")
  • Sonja68

Ja, man vill ju att han ska förstå vad han säger i en så viktig stund . Han är rysk.

En till präst skrev 2009-02-27 13:48:52 följande:

Burre Präst skrev 2009-02-27 13:19:31 följande:
    Jag har inte gjort det. Men heller aldrig fått frågan.Hm. Det borde vara möjligt, särskilt om det finns ett verkligt skäl som i ert fall att orden ska vara så begripliga som möjligt för båda i paret.Vilket språk är Din M2Bs eget?Vigselordningen finns översatt till finska, engelska, franska, tyska och spanska, så man kan göra en svenskkyrklig vigsel på ett annat språk. Fast alla präster är inte lika bra på att uttrycka sig på alla språk
  • Jeez

Faktum är att vigselförrättaren måste vara säker på att båda i brudparet vet vad som händer under ceremonin och förstår vad som händer -både språkligt och mentalt. Det betyder att man går igenom ordningen och ser till att någon kan tolka om man själv inte talar något gemensamt språk -men detta gör man ju i regel innan. Sedan är det klart att man gärna vill att det ska vara förståeligt under ceremonin också!

Sonja68 skrev 2009-02-27 16:35:46 följande:
    Ja, man vill ju att han ska förstå vad han säger i en så viktig stund . Han är rysk.En till präst skrev 2009-02-27 13:48:52 följande:
  • Sonja68

Jo, självklart kommer vi gå igenom vad som kommer att hända och sägas. Min M2b talar svenska, men på en enklare nivå och jag talar ryska flytande. Men om man är jättenervös för att säga nånting högt och man har svårt att komma ihåg utantill så är det ju skönt om nån förstavar. Men det blir ju mer känsla i det man säger om det är ord på ens egen språkliga nivå, om ni förstår vad jag menar. Men det ordnar sig säkert. Jag ska ta upp detta med prästen.

Jeez skrev 2009-02-27 19:02:50 följande:
    Faktum är att vigselförrättaren måste vara säker på att båda i brudparet vet vad som händer under ceremonin och förstår vad som händer -både språkligt och mentalt. Det betyder att man går igenom ordningen och ser till att någon kan tolka om man själv inte talar något gemensamt språk -men detta gör man ju i regel innan. Sedan är det klart att man gärna vill att det ska vara förståeligt under ceremonin också!
Svar på tråden Fråga prästerna 7