• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Luucie

Får man välja vilken psalm man vill även om den skulle stå under begravningspsalmer eller dop eller vad som helst? Bara den finns med i psalmboken?

• Jeez

Ja, jämför man så, så är det inte alltid så glasklart i en del församlingar. Och i bästa fall så är man konsekvent om man väljer att driva kyrkans ordning på det sättet. Jag har varit med om det också - att man sagt att vi inte har manliga/kvinnliga präster utan präster punkt. (En helt annan fråga är ju också varför det verkar vara mer okej att efterfråga en kvinna som är präst men absolut inte en man...)

Men jag förstår inte varför det skulle kännas dumt att stå längst fram och be Fader vår under bönen även om alla andra ber Vår Fader. Jag är van vid att flera spårk bes under gudstjänst, där jag jobbar används fortfarande Fader vår i högmässan men en del väljer att be Vår Fader och det märks faktiskt inte särskilt mycket.

Och jag ber om ursäkt för inlägget om Gustav Vasas Bibel, jag menade inte (hur lustigt det än låter nu) att raljera över vad man känner för respektive bön (eller översättning). Självklart har man olika relation till olika typer av texter. Men jag tror också att en bön som används fylls med innehåll som kan bära bortom formuleringar -och vidgas och fördjupas när orden förändras med tiden.

Men jag är också nyfiken på hur du tänker med att använda Fader Vår i den gemensamma gudstjänsten -om en enda annan person i kyrkbänken under vigseln har en relation till Vår Fader men inte Fader Vår, vad skulle du säga till denne? Det är ju dessa frågor vi ständigt brottas med i församlingarna. En del vill det ena, en del det andra. Så hur gör man för att det ska bli på bästa sätt?

Corona skrev 2009-03-01 21:57:49 följande:
    Nu har jag den där tråden med att välja präst i åtanke... Det verkar aningen konstigt att det finns en större förståelse för om man vägrar ha en kvinnlig präst än för om man vill ha den äldre versionen av bönen.Skulle kännas bra dumt att stå längst fram och läsa en annan bön än övriga.
  • Jeez

SÅg du att jag svarade i inlägg 174?

nni skrev 2009-03-01 22:20:00 följande:
    Glöm inte min enkla fråga?! Om det går för sig.
  • Jeez

Psalmen ska väl passa med att det är just en vigsel och med året. En sommarpsalm mitt i vintern eller en julpsalm nu i mars skulle jag försöka avstyra. Så det beror väl helt på hur texten är i psalmen -mer än under vilken rubrik i psalmboken den står.

Är det nån särskilt du skulle vilja ha med?

Luucie skrev 2009-03-01 22:26:47 följande:
    Får man välja vilken psalm man vill även om den skulle stå under begravningspsalmer eller dop eller vad som helst? Bara den finns med i psalmboken?
  • nni
    Jeez skrev 2009-03-01 22:37:48 följande:
    SÅg du att jag svarade i inlägg 174?
    Såg det nu. Ok, de flesta vigslar jag varit på o vet om har haft det. Kanske "vigslar med fler gäster" har brudtärnor och marskalk?! Men inget ovanligt, ok. Tack för svaret.
  • Jeez

Aja, så blir det ibland

Ska man vara formell så finns det inga regler kring detta och en kyrklig vigsel. Hur många och man vill involvera i sin vigsel är fritt, möjligen kan prästen vilja ha något att säga till om på vilket sätt de används, texom de ska läsa något, men inte annars.

Så bry di ginte så mycket om vad andra har eller inte har utan gör som det könns bra för er!

nni skrev 2009-03-01 22:43:37 följande:
    Såg det nu. Ok, de flesta vigslar jag varit på o vet om har haft det. Kanske "vigslar med fler gäster" har brudtärnor och marskalk?! Men inget ovanligt, ok. Tack för svaret.
  • nni
    Jeez skrev 2009-03-01 22:47:46 följande:
    Aja, så blir det ibland Ska man vara formell så finns det inga regler kring detta och en kyrklig vigsel. Hur många och man vill involvera i sin vigsel är fritt, möjligen kan prästen vilja ha något att säga till om på vilket sätt de används, texom de ska läsa något, men inte annars.Så bry di ginte så mycket om vad andra har eller inte har utan gör som det könns bra för er!
    Okej, ja min sambo får väl avgöra. Jag har redan sk valt mina brudtärnor
  • Luucie

Jag skulle vilja ha Oändlig nåd. Och ja om du undrar så vet jag att det är en översättning av Amazing Grace, Jag har också förstått att man ibland använder den till begravningar. Men jag har verkligen läst igenom den flera gånger och för mig får den ingen sådan innebörd alls.

För mig handlar den om att "landa" och att känna trygghet i och förtröstan om att jag inte är ensam.

Jag har "bråkat" ganska mycket med Gud om alla mina förluster och ifrågasatt allt som bara går...
    Att vigas i kyrkan är för mig ett sätt att säga ok nu börjar vi om, nu ger jag det en chans..Tron, kärleken och allt.

Jag tycker att den här psalmen symboliserar det.
    Men jag kanske är helt ute och cyklar?

• Tooticki
    Luucie skrev 2009-03-01 23:00:35 följande:
    Jag skulle vilja ha Oändlig nåd. Och ja om du undrar så vet jag att det är en översättning av Amazing Grace, Jag har också förstått att man ibland använder den till begravningar. Men jag har verkligen läst igenom den flera gånger och för mig får den ingen sådan innebörd alls.För mig handlar den om att "landa" och att känna trygghet i och förtröstan om att jag inte är ensam.Jag har "bråkat" ganska mycket med Gud om alla mina förluster och ifrågasatt allt som bara går...Att vigas i kyrkan är för mig ett sätt att säga ok nu börjar vi om, nu ger jag det en chans..Tron, kärleken och allt.Jag tycker att den här psalmen symboliserar det.Men jag kanske är helt ute och cyklar?
    Jag älskar den psalmen också, sjöng den idag på högmässan och den är underbar! Dessutom kan de flesta melodin vilket är positivt!
  • Corona

Jag svarar med en motfråga innan det är sängdags. Varför, i så fall, Fader vår till begravningar? Med tanke t ex på aspekterna att det är en allmän förrättning och inte den dödes, att merparten av de församlade troligen är yngre än den som ska begravas (givetvis förutsatt att man dött av naturliga orsaker), o s v?

Jeez skrev 2009-03-01 22:35:55 följande:
    Ja, jämför man så, så är det inte alltid så glasklart i en del församlingar. Och i bästa fall så är man konsekvent om man väljer att driva kyrkans ordning på det sättet. Jag har varit med om det också - att man sagt att vi inte har manliga/kvinnliga präster utan präster punkt. (En helt annan fråga är ju också varför det verkar vara mer okej att efterfråga en kvinna som är präst men absolut inte en man...)Men jag förstår inte varför det skulle kännas dumt att stå längst fram och be Fader vår under bönen även om alla andra ber Vår Fader. Jag är van vid att flera spårk bes under gudstjänst, där jag jobbar används fortfarande Fader vår i högmässan men en del väljer att be Vår Fader och det märks faktiskt inte särskilt mycket.Och jag ber om ursäkt för inlägget om Gustav Vasas Bibel, jag menade inte (hur lustigt det än låter nu) att raljera över vad man känner för respektive bön (eller översättning). Självklart har man olika relation till olika typer av texter. Men jag tror också att en bön som används fylls med innehåll som kan bära bortom formuleringar -och vidgas och fördjupas när orden förändras med tiden.Men jag är också nyfiken på hur du tänker med att använda Fader Vår i den gemensamma gudstjänsten -om en enda annan person i kyrkbänken under vigseln har en relation till Vår Fader men inte Fader Vår, vad skulle du säga till denne? Det är ju dessa frågor vi ständigt brottas med i församlingarna. En del vill det ena, en del det andra. Så hur gör man för att det ska bli på bästa sätt?
Svar på tråden Fråga prästerna 7