• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Imma

hbgbrud:
    Jag är nog inne på att vi också ska säga löftena på våra respektive modersmål. Trots allt är det språket som känns mest okonstlat och äkta och är det någon gång som man verkligen ska förstå till 100% vad det är man säger är det väl just vid detta tillfälle.

Sonja68:
    Festen är jag inte så orolig för. Det brukar lösa sig bra när vi träffas alla annars och efter ett glas vin brukar även den mest motsträvige svensken stoltsera med sina tyskkunskaper.

Tack båda för inspiration!

• Kjell Präst

anja1661: Det står aldrig något om vigselsamtal i dessa bekräftelser, prästen kontaktar er och bokar en tid. Hur tidigt det sker varierar från präst till präst, det finns senfärdiga individer även i prästskrået

Sonja68:Den 4/4 är ju nära, ring du och kontrollera och be att prästen hör av sig.

• Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-03-11 09:17:56 följande:

Sonja68:Den 4/4 är ju nära, ring du och kontrollera och be att prästen hör av sig.
    TAck, jo jag ringde nu till "pastors". De har ändrat präst, den första ska på konfirmandläger. Den "nya" prästen kommer att kontakta oss. Skönt! Allt är i sin ordning.
    Börjar bli pirrigt...LÄNGTAR!
  • skille

Hvor lang tid innan skal man møte VF?? Vi gifter oss i slutet av maj men har fortsatt ikke fått noe VF.. er det normalt??

• Kjell Präst
    skille skrev 2009-03-11 10:19:24 följande:
    Hvor lang tid innan skal man møte VF?? Vi gifter oss i slutet av maj men har fortsatt ikke fått noe VF.. er det normalt??
    Nog brukar man veta vilken präst som tjänstgör ett par månader i förväg - men det kanske finns undantag. Däremot är det, som jag skrev härovan, inte alla präster som är särskilt snabba med att ta kontakt för vigselsamtal. Jag brukar höra av mig och boka tid ungefär en månad före vigseln, det skulle ju då i ert fall vara i slutet av april. Men är ni oroliga kan ni ju alltid ringa till församlingen igen.
  • skille

Vi rigte forsamlingen i går og da hade de ikke bestemt hvilken Vf vi skulle få. Vil ikke ha en VF jeg ikke liker...

• Kjell Präst
    skille skrev 2009-03-11 11:03:27 följande:
    Vi rigte forsamlingen i går og da hade de ikke bestemt hvilken Vf vi skulle få.
    Hmmm... Slött av dem, tycker jag. Men tjata vidare så att ni åtminstone får ett besked om vem det blir. När sedan själva mötet äger rum är som sagt olika från präst till präst.
  • Sonja68

En liten fråga ang. ringen:
    Vi har nämligen inte hittat DEN ringen ännu. OM vi inte hinner göra det så funderar vi på att köpa en i sommar när vi åker till min m2b:s hemland. Det är en stor stad med mycket större utbud. Jag har två förlovningsringar eftersom min m2b tappade sin i Svarta havet för några år sedan. Då köpte han nya förlovningsringar till oss båda, som liknar de vi hade först. De är graverade och allt. Så jag har alltså fått TVÅ förlovningsringar av honom. De ser nästan likadana ut.
    Under vigseln så säger ju prästen någonting om ringen som ska vara tecknet för vårt löfte, eller vad säger han?
    Skulle vi kunna använda oss av min ena förlovningsring vid vigseln, symboliskt liksom, och så köper man den "riktiga" vigselringen när man hittar en som passar både finger, förlovningsring och plånbok?? Eller blir det FEL då ur ett religiöst perspektiv? Vad säger ni präster? Vigseln och äktenskapslöftena sitter väl inte i ringen utan i våra hjärtan, kan jag tycka...?

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-03-11 11:31:38 följande:
    En liten fråga ang. ringen:Vi har nämligen inte hittat DEN ringen ännu. OM vi inte hinner göra det så funderar vi på att köpa en i sommar när vi åker till min m2b:s hemland. Det är en stor stad med mycket större utbud. Jag har två förlovningsringar eftersom min m2b tappade sin i Svarta havet för några år sedan. Då köpte han nya förlovningsringar till oss båda, som liknar de vi hade först. De är graverade och allt. Så jag har alltså fått TVÅ förlovningsringar av honom. De ser nästan likadana ut. Under vigseln så säger ju prästen någonting om ringen som ska vara tecknet för vårt löfte, eller vad säger han?Skulle vi kunna använda oss av min ena förlovningsring vid vigseln, symboliskt liksom, och så köper man den "riktiga" vigselringen när man hittar en som passar både finger, förlovningsring och plånbok?? Eller blir det FEL då ur ett religiöst perspektiv? Vad säger ni präster? Vigseln och äktenskapslöftena sitter väl inte i ringen utan i våra hjärtan, kan jag tycka...?
    Formuleringen lyder:

O Gud, du som är alltings skapare,
    välsigna NN och NN i deras äktenskap.
    Låt denna ring/dessa ringar för dem vara tecknet
    på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet.
    Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre.

Det är alltså ingenting "magiskt" som händer med ringen, man ber att ringen ska få vara ett tecken, en symbol. Så skulle jag vara er vigselpräst skulle jag absolut säga att det går bra att byta ringen efter vigseln. Bara du inte byter ut din brudgum
  • En till präst

Jag tror att det _rent känslomässigt_ blir bättre om man har själva vigselringen vid vigseln, då ni också rituellt kommer sätta på varandra ringarna.
    Så jag hoppas ni ska hitta "er" ring tills ni ska gifta er.

Gör ni inte det så är det nog möjligt att ha en "vikarierande" ring, så som Du beskriver. Jag skulle i alla fall gå med på det, även om jag aldrig fått frågan.

Svar på tråden Fråga prästerna 7