Sonja68 skrev 2009-03-11 11:31:38 följande:
En liten fråga ang. ringen:Vi har nämligen inte hittat DEN ringen ännu. OM vi inte hinner göra det så funderar vi på att köpa en i sommar när vi åker till min m2b:s hemland. Det är en stor stad med mycket större utbud. Jag har två förlovningsringar eftersom min m2b tappade sin i Svarta havet för några år sedan. Då köpte han nya förlovningsringar till oss båda, som liknar de vi hade först. De är graverade och allt. Så jag har alltså fått TVÅ förlovningsringar av honom. De ser nästan likadana ut. Under vigseln så säger ju prästen någonting om ringen som ska vara tecknet för vårt löfte, eller vad säger han?Skulle vi kunna använda oss av min ena förlovningsring vid vigseln, symboliskt liksom, och så köper man den "riktiga" vigselringen när man hittar en som passar både finger, förlovningsring och plånbok?? Eller blir det FEL då ur ett religiöst perspektiv? Vad säger ni präster? Vigseln och äktenskapslöftena sitter väl inte i ringen utan i våra hjärtan, kan jag tycka...?
Formuleringen lyder:
O Gud, du som är alltings skapare,
välsigna NN och NN i deras äktenskap.
Låt denna ring/dessa ringar för dem vara tecknet
på deras löften om ömsesidig kärlek och trohet.
Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre.
Det är alltså ingenting "magiskt" som händer med ringen, man ber att ringen ska få vara ett tecken, en symbol. Så skulle jag vara er vigselpräst skulle jag absolut säga att det går bra att byta ringen efter vigseln. Bara du inte byter ut din brudgum