• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst

W2B Blom skrev 2009-03-13 15:19:54 följande:

Okej, vad bra! Tack för ett snabbt svar! Trevlig helg!
    Tack detsamma!
  • Danielaa

Tack för svaren ang vigseln med psalmer, bibeltexter, bön osv... Skönt å ha lite koll innan vi kommer till första samtalet me prästen... Detta är alltså ALLTID likadant? Inget som kan tas bort/läggas till? (Vi kommer ha solosång oxå som jag redan vet att man får lov att lägga till...)

• Kjell Präst
    Danielaa skrev 2009-03-13 17:22:54 följande:
    Tack för svaren ang vigseln med psalmer, bibeltexter, bön osv... Skönt å ha lite koll innan vi kommer till första samtalet me prästen... Detta är alltså ALLTID likadant? Inget som kan tas bort/läggas till? (Vi kommer ha solosång oxå som jag redan vet att man får lov att lägga till...)
    Lägga till kan man nästan alltid, men man kan inte ta bort de obligatoriska delarna (alltså det jag skrev; 2 bibeltexter, 2 psalmer, förbön, bön - och förstås inte heller de juridiska delarna; dvs frågorna, löftena och tillkännagivandet)
  • Tooticki
    090715 skrev 2009-03-13 12:59:10 följande:
    Hmmm, är sååå rädd för att jag skall börja skratta när vi skall ge varnadra löftena, jag gör ofta det när jag blir nervös..Är den bruden som börjar säga eller kan man välja det själv?Jag vill vara den som börjar, så har jag mitt gjort sen
    Jag känner igen mig mer än du kan tro! När vi var i kyrkan och övade med prästen så började jag skratta ohejdat när min man sade vigsellöftena och när det var in tur kunde jag nästan inte få fram det. Jag menar verkligen asflabba, det var jättepinsamt, jag vet dock att jag ibland kan reagera så på väldigt stora och starka känslor så det var ju bara att acceptera. Det jag gjorde var att jag lärde mig löftena utantill (även om prästen förstavade). Vid vigseln var det ingen fara, allt gick som en dans. Om du känner att du är på väg att börja skratta kan du alltid bita dig hårt i kinden, då flyttas fokus och dessutom gör det lite ont
  • mammatilltvå

Haha, ja det har du ju rätt i :)

tack för ditt svar, då blir det lättare att planera lite!
    Kjell Präst skrev 2009-03-13 11:25:17 följande:

Ditt första bröllop kommer att bli ditt mest minnesvärda En vanlig vigselgudstjänst med de obligatoriska två psalmerna, men utan något extra som solosånger, diktläsningar etc tar normalt inte längre tid än trettio minuter.
  • Pax

Hej!

Jag och min fästman skulle vilja gifta oss i min dopkyrka som ligger i Stockholmstrakten men nu har det visat sig att kyrkan inte är öppen det datumet vi skulle vilja ha. När jag pratade med pastorsexpeditionen sa den trevliga damen att vi skulle kunna använda kyrkan ändå om vi hittar en "egen" präst och kantor. Så nu skulle jag vilja höra om det är någon här i tråden som har tips på var vi ska leta efter en "ledig" präst? Jag har redan ringt till vår egen församling och angränsande församlingar till den kyrka vi vill vara i och de kan inte "låna ut" en präst. Finns det andra ställen än församlingarna där jag kan "leta" efter en präst som skulle vilja viga oss i Stockholmstrakten?

• En till präst
    Pax skrev 2009-03-15 15:44:20 följande:
    Hej!Jag och min fästman skulle vilja gifta oss i min dopkyrka som ligger i Stockholmstrakten men nu har det visat sig att kyrkan inte är öppen det datumet vi skulle vilja ha. När jag pratade med pastorsexpeditionen sa den trevliga damen att vi skulle kunna använda kyrkan ändå om vi hittar en "egen" präst och kantor. Så nu skulle jag vilja höra om det är någon här i tråden som har tips på var vi ska leta efter en "ledig" präst? Jag har redan ringt till vår egen församling och angränsande församlingar till den kyrka vi vill vara i och de kan inte "låna ut" en präst. Finns det andra ställen än församlingarna där jag kan "leta" efter en präst som skulle vilja viga oss i Stockholmstrakten?
  • Melisabeth

Hur är det egentligen med musiken - brukar präster och kantorn vara öppna för annat än "det sedvanliga"?
    Eller ska man räkna med att mötas av rynkade näsor åt andra ideer (inte opassande) ang musikönskemål?

Finns det någon röd tråd i hur medgörliga musikern/kantorn brukar vara i vad den vill/kan spela? ska man ställa in sig på att det är "det vanliga" som gäller, eller vågar man hoppas på lite flex? (har inte fått svar från vederbörande ännu, så jag frågar lite i förebyggande syfte

• allehanda

Jag är inte musiker men de kyrkomusiker som jobbar på min arbetsplats hade blivit väldigt glada om någon INTE vill ha de vanliga in och utgång tex.Har man 10 vigslar på sommaren så har de flesta någon av de "vanliga" styckena.Däremot så är ju inte alla musiker intresserade av att få ett par youtube klipp av brudpar som i en del fall tror att det är hur enkelt som helst att spela allt på orgel.Fråga musikern, alla är vi olika.
    Kantor eller organist=kyrkomusiker

• Melisabeth
    allehanda skrev 2009-03-15 18:24:17 följande:
    Jag är inte musiker men de kyrkomusiker som jobbar på min arbetsplats hade blivit väldigt glada om någon INTE vill ha de vanliga in och utgång tex.Har man 10 vigslar på sommaren så har de flesta någon av de "vanliga" styckena.Däremot så är ju inte alla musiker intresserade av att få ett par youtube klipp av brudpar som i en del fall tror att det är hur enkelt som helst att spela allt på orgel.Fråga musikern, alla är vi olika.Kantor eller organist=kyrkomusiker
    På titel står det musiker och inte kantor så jag vågar inte säga kantor

Nej men självklart ska ju vederbörande såklart få rediga noter med vettigt arrangemang och allt sånt om det blir aktuellt
Svar på tråden Fråga prästerna 7