• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Svanboet

Ring församlingen och fråga efter prästen om du är orolig och säg då till om att du är lite nervös så har de säkert förståelse för att du "tjatar".

Sonja68 skrev 2009-03-18 08:06:34 följande:
    Nu har vi köpt nya förlovningsringar och en vigselring till mig...Aldrig blir det som man tänkt sig! Hur gör man i kyrkan, vilken ring håller prästen i, en, två eller tre?? Jag tycker allt blir så rörigt, eller det kanske är i mitt huvud det börjar bli rörigt Nerverna gör sig påminda. Prästen har fortfarande inte ringt och vi vigs den 4/4. Konstigt!
  • Svanboet

Jag har en fråga, eller snarare fundering...

Det var ett tag sen jag sist var på en kyrklig vigsel så jag undrar hur upplägget (vanligen) ser ut.

Ingång
    ...
    Löften
    ...
    Utgång

Kan någon hjälpa till att fylla i luckorna?

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-03-18 08:11:42 följande:
    Jag har en fråga, eller snarare fundering...Det var ett tag sen jag sist var på en kyrklig vigsel så jag undrar hur upplägget (vanligen) ser ut.Ingång...Löften...UtgångKan någon hjälpa till att fylla i luckorna?
    Kolla här!
    www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-03-18 08:06:34 följande:
    Nu har vi köpt nya förlovningsringar och en vigselring till mig...Aldrig blir det som man tänkt sig! Hur gör man i kyrkan, vilken ring håller prästen i, en, två eller tre?? Jag tycker allt blir så rörigt, eller det kanske är i mitt huvud det börjar bli rörigt Nerverna gör sig påminda. Prästen har fortfarande inte ringt och vi vigs den 4/4. Konstigt!
    Tre ringar har jag aldrig varit med om, däremot två - man har velat att jag ska ta med även mannens förlovningsring i bönen tillsammans med kvinnans vigselring.
    4/4 är ju snart. Jag tycker att du ska kontakta församlingen, längre ska du inte behöva vänta!
  • 090715

Min fråga!

Måsste man knäfalla eller går det lika bra att inte göra det?

• paulaner

Hej igen Kjell Präst! Frågan har kanske varit uppe innan, men hittar inte i den här tråden...

Det gäller in- resp utgångsmusik i kyrkan. Finns det någon tradition eller likn när det gäller tempot i musiken? Skall/brukar man ha långsammare och lugnare in och sedan piggare och snabbare ut? Eller har jag helt fel för mig?

• Kjell Präst
    090715 skrev 2009-03-18 09:10:35 följande:
    Min fråga!Måsste man knäfalla eller går det lika bra att inte göra det?
    Knäfallet ingår i ritualet, men har man speciella skäl att inte vilja knäfalla så brukar det lösa sig. Dock inte bara för att man "inte har lust"
  • Kjell Präst
    paulaner skrev 2009-03-18 09:14:08 följande:
    Hej igen Kjell Präst! Frågan har kanske varit uppe innan, men hittar inte i den här tråden...Det gäller in- resp utgångsmusik i kyrkan. Finns det någon tradition eller likn när det gäller tempot i musiken? Skall/brukar man ha långsammare och lugnare in och sedan piggare och snabbare ut? Eller har jag helt fel för mig?
    Spontant känns det väl så att det passar bra med pampig/högtidlig/lugn musik in och lite "spralligare" musik ut- men det är absolut inget måste och några "regler" eller "riktlinjer" finns det inte.
  • paulaner

Tack för svaret! Vi har tänkt ha
    In: Jesu bleibet meine Freunde (Bach)
    Ut: Arrival of the Queen och Sheeba (Händel).

Fundera på om den fösta är lämplig? Den används väl också på begravningar. Vet du om det är vanligt? Vill inte att gästerna skall få färska minnen av den sorten...

Kjell Präst skrev 2009-03-18 09:16:11 följande:

Spontant känns det väl så att det passar bra med pampig/högtidlig/lugn musik in och lite "spralligare" musik ut- men det är absolut inget måste och några "regler" eller "riktlinjer" finns det inte.
  • 090715

Kjell Präst skrev 2009-03-18 09:14:36 följande:

Knäfallet ingår i ritualet, men har man speciella skäl att inte vilja knäfalla så brukar det lösa sig. Dock inte bara för att man "inte har lust"
    Vi var i kyrkan för någon dag sedan när dom pratade om bröllop.. då sa prästen man kan välja själv om man vill knäböja.. hmmm undra varför han sa så?
Svar på tråden Fråga prästerna 7