• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • 27juni2009

Då skulle inte detta funka va?
    "kalle"!
    Med dig vill jag vara i alla mina levnadsdagar
    Mitt Hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt & aldrig jag lämnar det åter.
    Att älska dig när glädjen är stor & när sorgen är tung, det är kärlek mellan oss, nu & för alltid!

Kjell Präst skrev 2009-03-15 20:53:57 följande:

Det ska uttrycka samma sak som de "befintliga" löftena, dvs brudparets vilja att leva tillsammans hela livet. Det är inte okay att säga "Tills livet skiljer oss åt" eller "för evigt", däremot går "Till livets slut" eller "Hela livet" bra.
  • Svanboet

Fint och väldigt rörnade! Har nog en sådan morgon

27juni2009 skrev 2009-03-17 09:11:39 följande:
    Då skulle inte detta funka va?"kalle"!Med dig vill jag vara i alla mina levnadsdagarMitt Hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt & aldrig jag lämnar det åter.Att älska dig när glädjen är stor & när sorgen är tung, det är kärlek mellan oss, nu & för alltid!Kjell Präst skrev 2009-03-15 20:53:57 följande:
  • Kjell Präst
    27juni2009 skrev 2009-03-17 09:11:39 följande:
    Då skulle inte detta funka va?"kalle"!Med dig vill jag vara i alla mina levnadsdagarMitt Hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt & aldrig jag lämnar det åter.Att älska dig när glädjen är stor & när sorgen är tung, det är kärlek mellan oss, nu & för alltid!Kjell Präst skrev 2009-03-15 20:53:57 följande:
    Jag skulle säga att det är på gränsen. Du nämner ju "alla våra levnadsdagar" och det skulle ju kunna vara ungefär detsamma som "Tills döden skiljer oss åt". Det ska ju handla om ett löfte, och det är väl lite diffust vad ni lovar varandra i ditt förslag, men kanske skulle "Med dig vill jag vara" kunna ses som ett löfte. Så det är inte självklart att prästen godkänner detta men inte heller självklart att ni får nej.
  • xmarsan

En helt annan fråga.
    Vi funderar på att ha Ave Maria som solosång i kyrkan. Är detta ett vanligt önskemål - dvs kan det finnas noter i kyrkan eller bör vi ordna det?
    Vår underbara solist vill nämligen inte sjunga "populärmusik" utan klassiskt eller "kyrklig" musik (min benämning). Men kommer inte hem till Sverige förrän veckan innan bröllopet. Så jag vill ha så mycket förberett som möjligt och så hon kan var lugn med att hon ej behöver ordna detta själv.
    Stort tack på förhand!

• Kjell Präst
    xmarsan skrev 2009-03-17 11:49:12 följande:
    En helt annan fråga.Vi funderar på att ha Ave Maria som solosång i kyrkan. Är detta ett vanligt önskemål - dvs kan det finnas noter i kyrkan eller bör vi ordna det? Vår underbara solist vill nämligen inte sjunga "populärmusik" utan klassiskt eller "kyrklig" musik (min benämning). Men kommer inte hem till Sverige förrän veckan innan bröllopet. Så jag vill ha så mycket förberett som möjligt och så hon kan var lugn med att hon ej behöver ordna detta själv.Stort tack på förhand!
    Det finns ju ett gäng olika "Ave Maria" men en gissning är att noter till några av dem finns hos de flesta kyrkomusiker.
  • xmarsan

Kjell Präst skrev 2009-03-17 11:50:33 följande:

Det finns ju ett gäng olika "Ave Maria" men en gissning är att noter till några av dem finns hos de flesta kyrkomusiker.
    Var nog ute efter en av de allmänt populära av t.ex. Schubert.

Eftersom kantor ännu inte är bestämd så tänkte jag stämma av här.

Men stort tack för svaret!
  • Toblerone

Vi gifter oss den 4/4 vilket börjar närma sig.. De har ännu inte hört av sig från kyrkan och jag börjar bli lite halvt stressad. När brukar de höra av sig för att bestämma ett möte? Jag vill ju helst inte ringa dit och stressa på men samtidigt är jag rädd att dom glömmer bort oss.

• Snufflan

Hej! En liten undran, vi har några månader kvar till vårat bröllop, det är i juli. Så igår satt vi och funderade lite på psalmerna vi ska ha under vigseln. Vi fastnade för I denna ljuva sommartid och En vänlig grönskas rika dräkt. Är det psalmer som går bra att ha på en vigsel?

• Kjell Präst
    Toblerone skrev 2009-03-17 12:08:30 följande:
    Vi gifter oss den 4/4 vilket börjar närma sig.. De har ännu inte hört av sig från kyrkan och jag börjar bli lite halvt stressad. När brukar de höra av sig för att bestämma ett möte? Jag vill ju helst inte ringa dit och stressa på men samtidigt är jag rädd att dom glömmer bort oss.
    Detta varierar mellan prästerna. Jag brukar höra av mig och boka tid ungefär en månad före vigseln (ibland tidigare), en del andra präster väntar till någon vecka före vigseln. Men tycker du att det drar ut på tiden (och det tycker jag, när vigseln faktiskt är 4/4)så kan du alltid ringa församlingen (eller prästen, om du vet vem det är) och själv be att få boka tid.
  • Kjell Präst
    Snufflan skrev 2009-03-17 12:18:52 följande:
    Hej! En liten undran, vi har några månader kvar till vårat bröllop, det är i juli. Så igår satt vi och funderade lite på psalmerna vi ska ha under vigseln. Vi fastnade för I denna ljuva sommartid och En vänlig grönskas rika dräkt. Är det psalmer som går bra att ha på en vigsel?
    De är "fett vanliga" som min tonårsdotter skulle säga Det går alltså alldeles utmärkt att ha dem. Kanske en vigselpsalm också? Rekommenderar gärna 84 eller 411 isåfall.
Svar på tråden Fråga prästerna 7