• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-03-18 09:20:02 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-03-18 09:14:36 följande:
    Vi var i kyrkan för någon dag sedan när dom pratade om bröllop.. då sa prästen man kan välja själv om man vill knäböja.. hmmm undra varför han sa så?
    Han var väl lite mer "liberal" kantänka...
  • Kjell Präst
    paulaner skrev 2009-03-18 09:19:18 följande:
    Den används väl också på begravningar. Vet du om det är vanligt? Vill inte att gästerna skall få färska minnen av den sorten...Kjell Präst skrev 2009-03-18 09:16:11 följande:
    Ja, det förekommer, men den är ju så vacker så den kan väl fungera på bröllop också?
  • Toblerone
    Sonja68 skrev 2009-03-18 08:06:34 följande:
    Nu har vi köpt nya förlovningsringar och en vigselring till mig...Aldrig blir det som man tänkt sig! Hur gör man i kyrkan, vilken ring håller prästen i, en, två eller tre?? Jag tycker allt blir så rörigt, eller det kanske är i mitt huvud det börjar bli rörigt Nerverna gör sig påminda. Prästen har fortfarande inte ringt och vi vigs den 4/4. Konstigt!
    Vi gifter oss samma datum och de har inte heller hört av sig till oss än så vi ringde till kyrkan idag. De sa att prästen kommer att höra av sig några dagar (!) innan bröllopet och att de inte glömt oss. Ring dit och hör för att lugna dina nerver.
  • måsadiket

Hej,

Hur gör vi, när vi inte är medlemmar i Svenska kyrkan, kan man ändå förnya sina löften eller få sitt äktenskap välsignat?

Om det inte går i kyrkan, var kan man då göra det?
    Om vi inte kan få en präst, vem kan vi anlita i stället?

Hur skall löftena se ut?

Har letat i alla trådar(tror jag) men inte hittat något om detta?

Tacksam för tips och hjälp, det måste finnas någon som varit med om det

• Kjell Präst
    Toblerone skrev 2009-03-18 13:11:56 följande:
    De sa att prästen kommer att höra av sig några dagar (!) innan bröllopet och att de inte glömt oss. Ring dit och hör för att lugna dina nerver.
    Några dagar?!?!?! Då hoppas jag att ni förstår varandra omedelbart och att inga oenigheter uppstår...
  • Luucie

Hej.

Vi ringde idag till kyrkan för att fråga vilken präst vi ska få. Och då sa de att den tjänsten är vakant och att de inte har någon präst till oss just nu...Vi gifter oss den 23 maj. Kan det bli så illa att vi inte får någon eller lånar man en då eller vad?

• Burre Präst
    Luucie skrev 2009-03-18 14:39:47 följande:
    Hej.Vi ringde idag till kyrkan för att fråga vilken präst vi ska få. Och då sa de att den tjänsten är vakant och att de inte har någon präst till oss just nu...Vi gifter oss den 23 maj. Kan det bli så illa att vi inte får någon eller lånar man en då eller vad?
    Församlingen SKA ordna en präst till er. Har man en vakans så får församlingen fixa fram en vikarie, det är INTE ert ansvar.
  • Kjell Präst
    måsadiket skrev 2009-03-18 14:21:13 följande:
    Hej,Hur gör vi, när vi inte är medlemmar i Svenska kyrkan, kan man ändå förnya sina löften eller få sitt äktenskap välsignat?Om det inte går i kyrkan, var kan man då göra det?Om vi inte kan få en präst, vem kan vi anlita i stället?Hur skall löftena se ut?Har letat i alla trådar(tror jag) men inte hittat något om detta?Tacksam för tips och hjälp, det måste finnas någon som varit med om det
    Jag vet faktiskt inte vad som gäller, hade det gällt vigsel hade ju en av er varit tvungen att vara medlem, men för förnyelse/välsignelse finns ju inga fasta betsämmelser. Det jag undrar lite är varför ni vill få ert äktenskap välsignat när ni har valt att inte vara medlemmar i kyrkan?
    Vill man förnya sina äktenskapslöften finns det ingen fastställd ordning för detta, men i bokförlaget Verbums "En liten bönbok" ISBN 91-526-3068-4 finns ett förslag som kan användas - finns säkert andra förslag i andra böcker också.
  • Kjell Präst

Burre Präst skrev 2009-03-18 14:48:04 följande:

Församlingen SKA ordna en präst till er. Har man en vakans så får församlingen fixa fram en vikarie, det är INTE ert ansvar.
    ...och 23 maj är ju ändå förhållandevis långt fram i tiden. Det kommer att ordna sig!
  • Toblerone

Kjell Präst skrev 2009-03-18 14:38:51 följande:

Några dagar?!?!?! Då hoppas jag att ni förstår varandra omedelbart och att inga oenigheter uppstår...
    Jag tycker också att det känns konstigt.. Jag förstår inte varför man inte kan träffas i någorlunda god tid innan.
    Men jag är ju som jag är, så jag har fixat allt vi kan fixa hittills och läst på nätet hur vigseln brukar gå till.
    Vi har besämt 2 psalmer, bibelord som min syster ska läsa, in-utgångsmusik samt att jag vill att prästen ska läsa ur 1 kor.
Svar på tråden Fråga prästerna 7