• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • anja1661

läste i en annan tråd att prästen inte säger "du får nu kyssa bruden" i kyrkan...stämmer det?
    jag vill ju att han (ja det är en han ) ska säga det...

kanske man kan komma överens om det eller e det total nej???

• 20090725

undrar samma sak!

anja1661 skrev 2009-03-20 17:12:30 följande:
    läste i en annan tråd att prästen inte säger "du får nu kyssa bruden" i kyrkan...stämmer det?jag vill ju att han (ja det är en han ) ska säga det...kanske man kan komma överens om det eller e det total nej???
  • Svanboet

Det ingår itne men jag tor de flesta prästerna kan hjälpa brudparet att signalera att nu är det dags - ibland har jag hört dem säga det lite tydligare så hela församlingen hör.

• Kjell Präst
    anja1661 skrev 2009-03-20 17:12:30 följande:
    läste i en annan tråd att prästen inte säger "du får nu kyssa bruden" i kyrkan...stämmer det?jag vill ju att han (ja det är en han ) ska säga det...kanske man kan komma överens om det eller e det total nej???
    Det stämmer att det inte ingår någon kyss i det kyrkliga vigselritualet. Jag uppmanar alltså aldrig ett brudpar att kyssas. Det betyder förstås inte att det är förbjudet att kyssas, bara att jag tycker att brudparet är fria att kyssas utan prästerligt påbud...
  • 20090725

men när e det dags att kyssas då?

• Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-03-20 17:28:45 följande:
    men när e det dags att kyssas då?
    Dags och dags... enligt svenskkyrklig tradition äger kyssen rum på kyrktrappan efter vigseln, inte inne i kyrkan. Vill man inte vänta tills dess går det väl bra närsomhelst under vigseln, det finns som sagt inte angett i ritualet när det "ska" ske.
  • 20090725

okej! då får gubben vänta till kyrk trappan!

tack för svaret

• Eran

Hej. Jag undrar vad det kan kosta att låta en annan präst än den som hör till församlingen att viga oss?

Erik 2011-07-30
  • Jeez

Församlingen har ingen skyldighet att betala en annan präst än den som tjänstgör den dagen. Ni har ju all rätt att tillfråga annan präst, men måste då lösa dilemmat att prästen egentligen inte får sälja sina tjänster men samtidigt kanske inte vill ställa upp gratis. Ibland funkar det utmärkt, ibland inte. Om ni inte gifter er i den församling ni bor i, kanske en lösning kan vara att ta med er präst ifrån er församling?

Eran skrev 2009-03-23 15:21:29 följande:
    Hej. Jag undrar vad det kan kosta att låta en annan präst än den som hör till församlingen att viga oss?
Svar på tråden Fråga prästerna 7