• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Pingst09

Var lägger man bäst in de två solosånger vi hade tänkt i ordningen? Tänkte ha två psalmer...

• Toblerone

Prästen ringde idag, antagligen efter lite påtryckningar från oss. Fick lite dåligt samvete, men hey, det löste sig. Nästa vecka på fredag, 1 vecka innan bröllopet ska vi träffas. Vad skönt att få en tid till det!
    Han hade tid i övermorgon också men det passade bättre för min karl nästa vecka!

• Kjell Präst
    Pingst09 skrev 2009-03-18 17:26:16 följande:
    Var lägger man bäst in de två solosånger vi hade tänkt i ordningen? Tänkte ha två psalmer...
    Om man har två solosånger kan man exempelvis lägga en i början och en mot slutet
  • Pingst09

Men har man inte psalmerna så också, en i början och en i slutet?
    Kjell Präst skrev 2009-03-18 18:13:52 följande:

Om man har två solosånger kan man exempelvis lägga en i början och en mot slutet
  • Shaggy

Hej!
    Undra lite över in-utgångsmusik!
    Kan man ha cd-spelare i kyrkan,har en låt som jag vill ha men vet inte om den går å spela på orgel..

• Pingst09

Jag funderar även på om man kan be att all musik spelas på piano/flygel istället för orgel. Det är mäktigt med orgel men vi kommer ha med vår funktionshindrade dotter i brudföljet och hon kommer troligen bli väldigt rädd och börja gråta när det börjar spelas på orgeln....

• allehanda

det här har varit uppe förr,det är inte överallt som du överhuvudtaget får använda cd-spelare i kyrkan.Det finns en del präster och musiker som inte tillåter inspelad musik och på en del ställe är det så att kyrkorådet har tagit ett beslut om att det inte får spelas cd i deras kyrkor.Det händer att det tillåts på sina håll men jag tycker att man skall tänka på hur taskigt det låter i kyrkan med ett burkat ljud(har hört min beskärda del under åren och nu säger kyrkoherden helt enkelt nej)

• Kjell Präst
    Pingst09 skrev 2009-03-18 18:16:25 följande:
    Men har man inte psalmerna så också, en i början och en i slutet?Kjell Präst skrev 2009-03-18 18:13:52 följande:
    Ungefär så, men det finns utrymme för solosånger också - svårt att förklara när vi inte har vigselritualet framför oss.
  • Kjell Präst
    Pingst09 skrev 2009-03-18 18:55:45 följande:
    Jag funderar även på om man kan be att all musik spelas på piano/flygel istället för orgel. Det är mäktigt med orgel men vi kommer ha med vår funktionshindrade dotter i brudföljet och hon kommer troligen bli väldigt rädd och börja gråta när det börjar spelas på orgeln....
    Ofta går det alldeles utmärkt
  • Pingst09

Fast det vet jag ju hur det ser ut. I alla fall det som finns på www.kyrkan.nu men vad jag förstått så är ordningen densamma överallt. Anledningen till att jag frågar är att jag börjat knåpa på vigselprogrammet...
    Kjell Präst skrev 2009-03-18 18:59:35 följande:

Ungefär så, men det finns utrymme för solosånger också - svårt att förklara när vi inte har vigselritualet framför oss.
Svar på tråden Fråga prästerna 7