• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Svanboet

Amazing Grace?

Finns iaf på svenska och engelska.

• Blomman82

Tack för alla svar. Nu har vi i alla fall två att fundera på.

• Toblerone

Jag vet inte om den här frågan har kommit upp tidigare så jag ställer den ändå.
    Vi har bestämt oss för att gå in i kyrkan till Mendelssohns brudmarsch men då var det någon som undrade om man inte brukade gå ut till den?!
    Jag har noll koll. Har man två olika marscher - en för ingång och en för utgång? Vad är vanligast att gå ut till?
    Jag är så förvirrad.

• Kjell Präst
    Toblerone skrev 2009-03-16 19:10:11 följande:
    Jag vet inte om den här frågan har kommit upp tidigare så jag ställer den ändå.Vi har bestämt oss för att gå in i kyrkan till Mendelssohns brudmarsch men då var det någon som undrade om man inte brukade gå ut till den?!Jag har noll koll. Har man två olika marscher - en för ingång och en för utgång? Vad är vanligast att gå ut till? Jag är så förvirrad.
    Normalt använder man två musikstycken, ett för ingång och ett för utgång. Min känsla är att det är aningen vanligare att gå IN till Mendelssohn men jag tror det är ganska jämnt mellan Mendelssohn och Wagner (om man nu har med dem överhuvudtaget)
  • Toblerone

Kjell Präst skrev 2009-03-16 19:27:50 följande:

Normalt använder man två musikstycken, ett för ingång och ett för utgång. Min känsla är att det är aningen vanligare att gå IN till Mendelssohn men jag tror det är ganska jämnt mellan Mendelssohn och Wagner (om man nu har med dem överhuvudtaget)
    Tack så mycket för ditt svar!
    Kan man använda samma stycke att gå in och ut till eller skulle det bara verka konstigt?
  • Kjell Präst
    Toblerone skrev 2009-03-16 19:35:06 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-03-16 19:27:50 följande:
    Tack så mycket för ditt svar!Kan man använda samma stycke att gå in och ut till eller skulle det bara verka konstigt?
    Visst kan man göra det, men jag tror nog inte att det hör till vanligheterna
  • tågjäntan

Jag minns inte vem som ställde frågan om pastor från Missionskyrkan som vigselförättare.
    När det gäller just Svenska Missionskyrkan (fd svenska missionsförbundet) så har de ett speciellt samarbetsavtal med svenska kyrkan, och så som jag förstått det så borde det därmed itne vara något problem med en en pastor från det samfundet även om man gifter sig i en kyrka tillhörande sv kyrkan. Men avtalet kanske mest rör anställningar; alltså att om man är vigd pastor inom sv missionskyrkan, så kan man bli anställd som pastor/präst i sv kyrkan.

• Toblerone

Kjell Präst skrev 2009-03-16 20:17:14 följande:

Visst kan man göra det, men jag tror nog inte att det hör till vanligheterna
    Ok, då får vi fundera på det. Tack så mycket!
Svar på tråden Fråga prästerna 7