• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Danielaa
    Tooticki skrev 2009-03-13 12:02:21 följande:
    Två psalmer och in- och utgångsmusik är obligatoriskt, allt annat är valfritt.
    Så man kan mao be prästen att inte läsa massa ur bibeln osv...?
  • Fjällbruttan

Tack för snabbt svar
    Insåg just att eftersom vi är hemma i trädgården så bör vi nog fixa något slags häfte där texterna till psalmerna står med, annars blir det nog ganska tyst bland gästerna...

Något förslag på psalmer till vigsel som inte är så svåra?

• Kjell Präst
    Danielaa skrev 2009-03-13 12:04:42 följande:
    Nej, det kan man förstås inte. Det är musiken som är valfri.
  • Tooticki
    Fjällbruttan skrev 2009-03-13 12:07:43 följande:
    Tack för snabbt svar Insåg just att eftersom vi är hemma i trädgården så bör vi nog fixa något slags häfte där texterna till psalmerna står med, annars blir det nog ganska tyst bland gästerna...Något förslag på psalmer till vigsel som inte är så svåra?
    231 - Oändlig nåd (melodin är Amazing Grace som de flesta känner till)
    84 - Vi lyfter våra hjärtan
    411 - Gud har omsorg om vårt släkte
    249 - Blott en dag (kan de flesta)
  • Tooticki
    Danielaa skrev 2009-03-13 12:04:42 följande:
    Om man inte vill att prästen ska "läsa massa ur Bibeln" så är valet självklart fritt att ha en borgerlig vigsel!
  • Danielaa
    Tooticki skrev 2009-03-13 12:19:37 följande:
    Om man inte vill att prästen ska "läsa massa ur Bibeln" så är valet självklart fritt att ha en borgerlig vigsel!
    Jotack de e jag fullt medveten om...
  • Kjell Präst
    Tooticki skrev 2009-03-13 12:18:43 följande:
    231 - Oändlig nåd (melodin är Amazing Grace som de flesta känner till)84 - Vi lyfter våra hjärtan411 - Gud har omsorg om vårt släkte249 - Blott en dag (kan de flesta)
    Speciellt nr 84 och 411 börjar jag själv nästan gråta av när jag leder vigselgudstjänster
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-03-13 12:22:20 följande:

Speciellt nr 84 och 411 börjar jag själv nästan gråta av när jag leder vigselgudstjänster
    De hade vi, tycker de är så vackra! Skulle vi göra om det så skulle jag vilja utöka med 231 och 249 eftersom vi blev avrådda från att använda "begravningspsalmer".

Men, vi får ha en liten välsignelse över ingånget äktenskap någon gång och då ska jag stå på mig
  • Kjell Präst
    Tooticki skrev 2009-03-13 12:25:34 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-03-13 12:22:20 följande:
    vi blev avrådda från att använda "begravningspsalmer".
    Suck... Det finns inte ens några begravningspsalmer...
  • Danielaa

Hur mycket läses de ur i bibeln under vigseln? Förstår att de e svårt att säga EXAKT men på ett ungefär? E de mycke som läses direkt ur och pratas om gud osv eller e de mycke prästen som talar fritt om kärlek osv...?

Svar på tråden Fråga prästerna 7