• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • zockervadd

Jag undrar om det är möjligt att vigas i en kyrka som tillhör Svenskakyrkan men vigas av en pastor från Missionskyrkan?

• Sonja68

En till präst skrev 2009-03-11 12:47:33 följande:

Jag tror att det _rent känslomässigt_ blir bättre om man har själva vigselringen vid vigseln, då ni också rituellt kommer sätta på varandra ringarna. Så jag hoppas ni ska hitta "er" ring tills ni ska gifta er. Gör ni inte det så är det nog möjligt att ha en "vikarierande" ring, så som Du beskriver. Jag skulle i alla fall gå med på det, även om jag aldrig fått frågan.
    Jo, det har du nog rätt i, men samtidigt: Vad ska man göra om man inte hittar rätt ring? Panikköpa nån som inte passar, som man inte gillar eller ruinera sig bara för att vi vill vigas i kyrkan? Vi får väl ha en privat, romantisk liten ceremoni när vi väl hittar DEN ringen och sätter på den. Den "extra" förlovningsringen som jag har kommer jag då att fortsätta bära, men på höger hand. Vilket är "rätt" hand i min m2b:s hemland. Men måste jag över huvud taget ta upp detta med prästen? Han eller hon bryr sig väl inte om vilka ringar vi har, bara vi har en ring, om jag har förstått rätt?
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-03-11 15:15:43 följande:
    En till präst skrev 2009-03-11 12:47:33 följande:
    Men måste jag över huvud taget ta upp detta med prästen?
    Nej, det behöver du inte!
  • Kjell Präst
    zockervadd skrev 2009-03-11 15:09:20 följande:
    Jag undrar om det är möjligt att vigas i en kyrka som tillhör Svenskakyrkan men vigas av en pastor från Missionskyrkan?
    Det är möjligt, kyrkoherden avgör eftersom det är troligt att vigseln då inte äger rum enligt Svenska kyrkans ordning och det inte är självklart att man lånar ut kyrkan till andra samfund.
  • Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-03-11 12:14:21 följande:

Så skulle jag vara er vigselpräst skulle jag absolut säga att det går bra att byta ringen efter vigseln. Bara du inte byter ut din brudgum
    HA-HA-HA!! (Gapskrattar) Eller hur?! Det är väl det som är det viktiga... Har inga planer på att byta ut honom
  • anja1661

nu har vår präst ringt oss om vigselsamtal.
    vad e det jag ska tänka på tills dess? något speciellt jag bör fråga el så?? ska jag redan innan veta vilka psalmer och marscher vi vill ha?? ska jag ta med mig hindersprövningen då??

• Kjell Präst
    anja1661 skrev 2009-03-11 17:31:07 följande:
    nu har vår präst ringt oss om vigselsamtal.vad e det jag ska tänka på tills dess? något speciellt jag bör fråga el så?? ska jag redan innan veta vilka psalmer och marscher vi vill ha?? ska jag ta med mig hindersprövningen då??
    Prästen leder samtalet, så det är inte så mycket du behöver tänka på egentligen - men vet du redan nu psalmer och in-och utgångsmusik så är det väl jättebra att ta upp det när ni träffar prästen. Annars kan ni bestämma det vid mötet.
    Hindersprövningen är det perfekt om ni tar med redan då, för skulle ni vänta med den till vigseldagen, och sedan glömma den, så får prästen under inga som helst omständigheter viga er.
  • Lady o Lufsen

Men om man av någon anledning byter (eller tappar) sin vigselring som ändå är "välsignad" av en präst vid själva vigseln...kan man kontakta en präst som bara då kan "läsa över och välsigna" den nya ringen?

Kjell Präst skrev 2009-03-11 12:14:21 följande:

Formuleringen lyder:O Gud, du som är alltings skapare,välsigna NN och NN i deras äktenskap.Låt denna ring/dessa ringar för dem vara tecknetpå deras löften om ömsesidig kärlek och trohet.Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre.Det är alltså ingenting "magiskt" som händer med ringen, man ber att ringen ska få vara ett tecken, en symbol. Så skulle jag vara er vigselpräst skulle jag absolut säga att det går bra att byta ringen efter vigseln. Bara du inte byter ut din brudgum
  • Kjell Präst

Lady o Lufsen skrev 2009-03-13 10:19:54 följande:

Men om man av någon anledning byter (eller tappar) sin vigselring som ändå är "välsignad" av en präst vid själva vigseln...kan man kontakta en präst som bara då kan "läsa över och välsigna" den nya ringen?Kjell Präst skrev 2009-03-11 12:14:21 följande:
    En präst kan absolut välsigna både det ena och det andra
    Fotbollsplaner och lägenheter till exempel, det händer faktiskt. Skulle någon komma till mig och vilja ha sin nya vigselring välsignad/läst över så skulle jag absolut göra det. Men ringen välsignas faktiskt inte i vigselceremonin, ringen är som jag skrev i inlägget du citerar en symbol för äktenskapet. Man ber för äktenskapet, man gör ingen magisk rit med ringen så att den ska föra lycka med sig. Ringen är alltså inte välsignad - men förhoppningsvis blir äktenskapet det!
Svar på tråden Fråga prästerna 7