• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • bria

Jag har lite funderingar kring att viga sig i en församling som inte är ens egen. Dels vet jag inte vilken jag församling jag hör till nu. (flyttade till en ny stad för 6.5 år sedan och har flyttat runt lite inom staden efter det).

Så det känns lite "taskigt" att söka upp ens nya församling bara för att be dem om hjälp att ordna så att man kan gifta sig i en annan församling.

Anledningen till detta är att vi har tänkt viga oss i stdan jag flyttade från därför dels kan min farmor vara med då (vilket hon inte kan annars) och dels blir det lite enklare att ha ett litet bröllop eftersom att vi inte kan kräva att folk ska åka 50 mil så blir det bättre förståelse från folk än om man inte bjuder folk som ändå är i stan.

Som sagt så känns det som att man kommer spotta sin församling i ansiktet, dessutom så är det som jag nämnde 50 mil mellan är detta något som kan skapa problem? Blir det jobbigare att ordna för dem om den andra församlingen ligger längre bort än om den varit närmare? Borde jag vara aktiv i min församling innan jag kommer med en sådan här förfrågan?

• Kjell Präst
    bria skrev 2009-03-05 14:09:25 följande:
    Som sagt så känns det som att man kommer spotta sin församling i ansiktet, dessutom så är det som jag nämnde 50 mil mellan är detta något som kan skapa problem? Blir det jobbigare att ordna för dem om den andra församlingen ligger längre bort än om den varit närmare? Borde jag vara aktiv i min församling innan jag kommer med en sådan här förfrågan?
    Jag tror inte att du ens behöver kontakta din hemförsamling (har jag fel kommer någon snart att rätta mig, det är jag säker på). Jag har för mig att det räcker med att du kontaktar din vigselförsamling så löser de resten.
    Du behöver i alla fall inte oroa dig för att din hemförsamling ska ta illa upp om du kontaktar dem för att du vill vigas någon annanstans. Du behöver heller inte vara aktiv i församlingen - men det är trevligt att du ens funderar över detta! Långt ifrån alla brudpar har någon närmare relation med sin vigselförsamling. Att avståndet mellan församlingarna är 50 mil spelar heller ingen roll.
  • Jeez

Jag brukar alltid ta upp den gamla synen på gudförälderskap så att ingen ska tro att det är så -för det är tvärtom så att man som förälder faktiskt inte kan styra över vem som får ta hand om ens barn om man skulle dö medan barnen fortfarande är omyndiga. Det är soc som tar beslut om vilka som är mest lämpade och då tittar man bla på hur nära barnen står personerna, deras situation och möjligheter att ta hand om barnen, både ekonomiskt och emotionellt och släktband. Det finns exempel där blodsband har gått före föräldrars viljor och exempel på där föräldrars viljor gått före och far-/ morföräldrar känner sig bortvalda/ utslängda. Men fokus ska iaf vara "barnens bästa".

passionsblomman skrev 2009-03-05 12:46:50 följande:
    Ja, då var det så som jag hade för mig då...Det blir ju väldigt dumt om man tror att det är så fortfarande, när det inte alls spelar roll för vem som blir vårdnashavare om det verkligen händer något...Kjell Präst skrev 2009-03-05 12:40:32 följande:
  • passionsblomman

Ja, det är redan flera i den tråden jag startade som trodde att det var så, och det är ju verkligen inte så lyckat om man tror det när det inte stämmer...

Jeez skrev 2009-03-05 14:55:47 följande:
    Jag brukar alltid ta upp den gamla synen på gudförälderskap så att ingen ska tro att det är så -för det är tvärtom så att man som förälder faktiskt inte kan styra över vem som får ta hand om ens barn om man skulle dö medan barnen fortfarande är omyndiga. Det är soc som tar beslut om vilka som är mest lämpade och då tittar man bla på hur nära barnen står personerna, deras situation och möjligheter att ta hand om barnen, både ekonomiskt och emotionellt och släktband. Det finns exempel där blodsband har gått före föräldrars viljor och exempel på där föräldrars viljor gått före och far-/ morföräldrar känner sig bortvalda/ utslängda. Men fokus ska iaf vara "barnens bästa".
  • 4Barnsmamman

Om vi då går in med brudnäbbet först sen vi sen täna o bestman.
    Ska tärna o bestman stå kvar framme vid oss el går dom åt sidan (sätter sig)?

ursäkta att jag frågar mkt men det är mkt som snurrar i huvudet just nu.
    Hur långt innan vigseln får man träffa prästen o prata igenom allt? förstår att det varierar men vad brukar vara genomsnittet?

Finns det någon stanns där man kan kolla lite på psalmer man vill ha? har ingen psalmbok å det kan ju vara kul att veta något innan man kommer till kyrkan.

• Kjell Präst
    4Barnsmamman skrev 2009-03-06 09:44:42 följande:
    Om vi då går in med brudnäbbet först sen vi sen täna o bestman. Ska tärna o bestman stå kvar framme vid oss el går dom åt sidan (sätter sig)? ursäkta att jag frågar mkt men det är mkt som snurrar i huvudet just nu.Hur långt innan vigseln får man träffa prästen o prata igenom allt? förstår att det varierar men vad brukar vara genomsnittet?Finns det någon stanns där man kan kolla lite på psalmer man vill ha? har ingen psalmbok å det kan ju vara kul att veta något innan man kommer till kyrkan.
    Tärnan och marskalken (som det normalt kallas när brudparet går in tillsammans) kan bli stående därframme, men kanske dra sig något bakåt/åt sidan så att de inte skymmer brudparet.
    Det varierar väldigt hur tidigt man träffar prästen för vigselsamtal. Jag brukar kontakta brudparet ungefär en månad före vigseln och bestämma tid, vissa präster hör av sig senare och några säkert tidigare. Tycker du det dröjer för länge innan prästen hör av sig kan du alltid själv kontakta honom/henne.
    En del präster övar vigseln med sina brudpar, det brukar inte jag göra.
    Det finns (tyvärr)ingen sida där man kan läsa och lyssna på alla psalmer, däremot har en del församlingar sidor där man kan lyssna på just vigselpsalmer (sök på "Vigselpsalmer" på Google)
    Det brukar också gå att få låna en psalmbok från vigselförsamlingen.
  • 4Barnsmamman

Ok tack så mkt. Jag ska google på det.

• 4Barnsmamman

Ok tack så mkt. Jag ska google på det.

• Imma

En av mina bästa vänner kommer att vara färdigutbildad kantor när min fästman och jag gifter oss i sommar.

Hon skulle gärna vilja spela ett stycke på orgeln, men inte agera kantor under hela vigseln, eftersom hon då skulle bli sittande uppe på orgelläktaren och missa hela "härligheten". Tror ni att den kantor som kommer att jobba under vigseln på något sätt skulle kunna tänkas ta illa upp om vi frågar om min väninna kan spela exempelvis ingångsmusiken för att sedan låta den ordinarie kantorn ta över?

Hur vanligt är det att kantorn kompar på piano vid eventuell solosång under vigseln? Samma vän som ovan nämts ska även sjunga något under vigseln och skulle behöva komp. Vi ska inte välja något vansinnigt komplicerat, men vi bör ju ändå skicka över noter till stycket i förväg. Om kantorn ställer upp på detta, bör vi då på något sätt ersätta henne för den extra tid som hon kanske måste lägga ner på detta?

Vi ska träffa präst och kantor till helgen för "uppstartsmöte", men vi är lite rädda att trampa någon på tårna med våra frågor.

Svar på tråden Fråga prästerna 7