4Barnsmamman skrev 2009-03-06 09:44:42 följande:
Om vi då går in med brudnäbbet först sen vi sen täna o bestman. Ska tärna o bestman stå kvar framme vid oss el går dom åt sidan (sätter sig)? ursäkta att jag frågar mkt men det är mkt som snurrar i huvudet just nu.Hur långt innan vigseln får man träffa prästen o prata igenom allt? förstår att det varierar men vad brukar vara genomsnittet?Finns det någon stanns där man kan kolla lite på psalmer man vill ha? har ingen psalmbok å det kan ju vara kul att veta något innan man kommer till kyrkan.
Tärnan och marskalken (som det normalt kallas när brudparet går in tillsammans) kan bli stående därframme, men kanske dra sig något bakåt/åt sidan så att de inte skymmer brudparet.
Det varierar väldigt hur tidigt man träffar prästen för vigselsamtal. Jag brukar kontakta brudparet ungefär en månad före vigseln och bestämma tid, vissa präster hör av sig senare och några säkert tidigare. Tycker du det dröjer för länge innan prästen hör av sig kan du alltid själv kontakta honom/henne.
En del präster övar vigseln med sina brudpar, det brukar inte jag göra.
Det finns (tyvärr)ingen sida där man kan läsa och lyssna på alla psalmer, däremot har en del församlingar sidor där man kan lyssna på just vigselpsalmer (sök på "Vigselpsalmer" på Google)
Det brukar också gå att få låna en psalmbok från vigselförsamlingen.