• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Lady o Lufsen

Ja, jag visste nog inte riktigt hur jag skulle uttrycka det
    Men om jag tappade/bytte min vigselring ,som ändå varit med under vigseln och prästen har läst över, den så skulle jag kanske vilja göra om den proceduren för att det ska kännas "rätt och riktigt" med den nya ringen... lite fjantigt kanske? ...men det känns som att den nya ringen annars skulle kunna vara "vilken ring som helst" annars.

Kjell Präst skrev 2009-03-13 10:44:37 följande:

Lady o Lufsen skrev 2009-03-13 10:19:54 följande:
    En präst kan absolut välsigna både det ena och det andra Fotbollsplaner och lägenheter till exempel, det händer faktiskt. Skulle någon komma till mig och vilja ha sin nya vigselring välsignad/läst över så skulle jag absolut göra det. Men ringen välsignas faktiskt inte i vigselceremonin, ringen är som jag skrev i inlägget du citerar en symbol för äktenskapet. Man ber för äktenskapet, man gör ingen magisk rit med ringen så att den ska föra lycka med sig. Ringen är alltså inte välsignad - men förhoppningsvis blir äktenskapet det!
  • Lady o Lufsen
    Ta bort ett och annat "annars" ur ovanstående!
  • Kjell Präst

Lady o Lufsen skrev 2009-03-13 10:49:50 följande:

Ja, jag visste nog inte riktigt hur jag skulle uttrycka det Men om jag tappade/bytte min vigselring ,som ändå varit med under vigseln och prästen har läst över, den så skulle jag kanske vilja göra om den proceduren för att det ska kännas "rätt och riktigt" med den nya ringen... lite fjantigt kanske? ...men det känns som att den nya ringen annars skulle kunna vara "vilken ring som helst" annars.Kjell Präst skrev 2009-03-13 10:44:37 följande:
    Jag förstår hur du menar. Som sagt, tappar du din vigselring så läser jag gärna över din nya om du vill
  • Lady o Lufsen

Tack för svar!
    Vi vigde oss med en av min mammas ringar eftersom vi inte hann få tag i en guldsmed som kunde göra våran egendesignade ring.
    Först nu efter tre år har vi hittat en som just nu håller på med ringen.
    Min mamma dog för 15 år sedan och min pappa kommer nog snart att tas emot i himmelriket, det är deras ringar som nu används för att göra vigselringen + min egen förlovningsring samt ringen vi vigdes med.

I ringen ska det vara fyra klösmärken som symboliserar min kärlek till katter. I varje klösmärke ska min familjs månadsstenar infattas.

Den nya ringen kommer således att innehålla alla mina nära och kära- kommer att betyda oerhört mycket och jag skulle därför vilja att en präst läser över den som om den verkligen var med på vigseln!!
    Så om jag kontaktar en präst och förklarar läget tror han inte att jag har blivit tokig, eller?

Kjell Präst skrev 2009-03-13 10:52:01 följande:

Lady o Lufsen skrev 2009-03-13 10:49:50 följande:
    Jag förstår hur du menar. Som sagt, tappar du din vigselring så läser jag gärna över din nya om du vill
  • Kjell Präst

Lady o Lufsen skrev 2009-03-13 11:00:09 följande:

Så om jag kontaktar en präst och förklarar läget tror han inte att jag har blivit tokig, eller? Kjell Präst skrev 2009-03-13 10:52:01 följande:
    Det finns ju präster och präster, men - nej, jag tror inte att prästen tror att du är tokig. De flesta präster skulle bli glada över en sådan förfrågan, som ju är respektfull mot det vi tror på - att det finns något som är större än vi själva vars beskydd/närvaro vi gärna vill ha med oss i äktenskapet.
  • Lady o Lufsen

Vad bra!
    Tack för svar!!
    Kjell Präst skrev 2009-03-13 11:10:51 följande:

Lady o Lufsen skrev 2009-03-13 11:00:09 följande:
    Det finns ju präster och präster, men - nej, jag tror inte att prästen tror att du är tokig. De flesta präster skulle bli glada över en sådan förfrågan, som ju är respektfull mot det vi tror på - att det finns något som är större än vi själva vars beskydd/närvaro vi gärna vill ha med oss i äktenskapet.
  • mammatilltvå

hej!
    Jag har aldrig varit på bröllop tidigare, så mitt eget blir mitt första ;)
    Det jag undrar är, hur lång är en normal vigselceremoni?
    förstår att det inte finns ett exakt svar, men tar det 30 min, en timme eller mer?

• Kjell Präst
    mammatilltvå skrev 2009-03-13 11:18:24 följande:
    hej!Jag har aldrig varit på bröllop tidigare, så mitt eget blir mitt första ;) Det jag undrar är, hur lång är en normal vigselceremoni? förstår att det inte finns ett exakt svar, men tar det 30 min, en timme eller mer?
    Ditt första bröllop kommer att bli ditt mest minnesvärda
    En vanlig vigselgudstjänst med de obligatoriska två psalmerna, men utan något extra som solosånger, diktläsningar etc tar normalt inte längre tid än trettio minuter.
  • Fjällbruttan

Hej!

Fick egentligen svar när jag läste ditt svar på sista frågan, det är alltså så att man måste ha två psalmer?
    Inte så att jag har något emot det, vi ska vigas hemma i trädgården, och har "vanlig" musik som in och utgångsmasch, musik som betyder mycket för oss båda.
    Varför jag undrar är för att vi måste ordna musiken själva och jag vill i tid kunna förbereda våra musikeer på vad de skall spela.
    dessutom har vi ett par sånger som kommer att sjungas under vigseln, även det sånger som betyder oerhört mycket för oss.

• Tooticki
    Fjällbruttan skrev 2009-03-13 12:01:04 följande:
    Hej!Fick egentligen svar när jag läste ditt svar på sista frågan, det är alltså så att man måste ha två psalmer?Inte så att jag har något emot det, vi ska vigas hemma i trädgården, och har "vanlig" musik som in och utgångsmasch, musik som betyder mycket för oss båda.Varför jag undrar är för att vi måste ordna musiken själva och jag vill i tid kunna förbereda våra musikeer på vad de skall spela.dessutom har vi ett par sånger som kommer att sjungas under vigseln, även det sånger som betyder oerhört mycket för oss.
    Två psalmer och in- och utgångsmusik är obligatoriskt, allt annat är valfritt.
Svar på tråden Fråga prästerna 7