• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-03-03 19:59:14 följande:
    var kan jag läsa psalmerna?måste man läsa äktenskapslöftena själv eller gör prästen det och vi bara säger JA??jag kommer vara så nervös så jag kommer nog inte höra vad prästen säger...eller bara överhuvudtaget inte komma ihåg vad jag ska säga!!!
    Psalmerna finns i en psalmbok, gå in i närmaste kyrka och kolla. Somliga finns även på nätet.

Prästen ställer först en fråga som ni svarar JA på,
    nämligen:

"Inför Gud och i denna församlings närvaro
    frågar jag dig, NN:
    Vill du ta NN till din hustru/man
    och älska honom/henne i nöd och lust"

Sen kommer era löften, och dem måste ni säga själva.
    Men om man är nervös kan man ta den varianten där prästen säger före och de som ska gifta sig säger efter:

"Jag NN
    Tar dig, NN
    nu till min hustru/man
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt"

Så då säger man bara en rad i taget, "ekar" efter prästen helt enkelt. Det brukar fungera även för dem som är lite skärrade.
    Tänk också på att när Du säger dem så står Du och ser in i ögonen på Din fina blivande make. Den tanken kan lugna lite...
  • Kjell Präst
    anja1661 skrev 2009-03-03 19:59:14 följande:
    var kan jag läsa psalmerna?måste man läsa äktenskapslöftena själv eller gör prästen det och vi bara säger JA??jag kommer vara så nervös så jag kommer nog inte höra vad prästen säger...eller bara överhuvudtaget inte komma ihåg vad jag ska säga!!!
    Psalmerna hittar du i psalmboken, har du ingen kan säkert vigselförsamlingen låna ut en. En del psalmer finns på Internet, men det finns ingen samlingssida med samtliga psalmer.

Löftena måste ni läsa själva, men ni kan välja en variant där prästen läser före så behöver ni inte komma ihåg något utantill.
  • bongen80

Att gå in med pappa måste jag höra mig för i församlingen om de tillåter, men hur är det med brudföljet då? Jag skulle ju vilja att de gick in före oss. Alla brudnäbbar o så tärnorna till någon fin musik och sen skulle jag o pappa gå in till mendelsohns. Eller är det också emot ordningen? För mig har detta varit en dröm enda sen jag var liten o fantiserade om bröllop. Kommer det att gå i stöpet nu??

• Kjell Präst
    bongen80 skrev 2009-03-04 20:47:38 följande:
    Att gå in med pappa måste jag höra mig för i församlingen om de tillåter, men hur är det med brudföljet då? Jag skulle ju vilja att de gick in före oss. Alla brudnäbbar o så tärnorna till någon fin musik och sen skulle jag o pappa gå in till mendelsohns. Eller är det också emot ordningen? För mig har detta varit en dröm enda sen jag var liten o fantiserade om bröllop. Kommer det att gå i stöpet nu??
    Det traditionella är att brudnäbbet går först, därefter brudparet följt av tärna och marskalk. Men det förekommer säkert att brudföljet går in först (fast då är det ju inget följe längre )Det har ju inte samma symboliska betydelse som att pappan överlämnar bruden - så om du frågar om det är lika "fel" att brudföljet går först som att pappa leder in bruden så är svaret nej.
  • 4Barnsmamman

Undrar om man kan få svar på lite frågor här ang vigsel.

Vi ska gifta oss i maj o jag är lite inne på om min pappa ska få leda fram mig till min blivande.
    Har ju förstått att mannen står längst fram o väntar på mig tillsammans med bestman.

Undrar nu vart tärnan ska befinna sig under själva ingången ska hon oxå stå längst fram o vänta?
    ska ju även ha mina barn som brudnäbb och näbb dom går väl först ändå?

Tacksam för svar.

• norgejente
    4Barnsmamman skrev 2009-03-05 10:21:25 följande:
    Har ju förstått att mannen står längst fram o väntar på mig tillsammans med bestman.
    Nej han gör inte det. I den svenska vigselordningen går ni in tillsammans. Brudnäbbarna först, så ni och så tärna och Marsalk om jag inte tar helt fel.
    I väldigt många församlingar tillåts inte "brudöverlänming"
  • Kjell Präst
    4Barnsmamman skrev 2009-03-05 10:21:25 följande:
    Undrar om man kan få svar på lite frågor här ang vigsel.Vi ska gifta oss i maj o jag är lite inne på om min pappa ska få leda fram mig till min blivande. Har ju förstått att mannen står längst fram o väntar på mig tillsammans med bestman.Undrar nu vart tärnan ska befinna sig under själva ingången ska hon oxå stå längst fram o vänta? ska ju även ha mina barn som brudnäbb och näbb dom går väl först ändå? Tacksam för svar.
    Som jag skrev i inlägg 214 så är det traditionella att brudnäbbet går in först, därefter brudparet följt av eventuella tärnor och marskalkar. Om du får tillåtelse av prästen att gå in med pappa så finns det inga speciella regler för hur följet ska se ut eftersom alltså brudöverlämning inte är en svenskkyrklig tradition.
  • passionsblomman

Hej alla prästerna! Nu har jag startat en tråd som handlar om döden och hur vi ordnat eller inte ordnat runt det...

www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m3313259.html

Nu dök frågan upp om inte gudmor och gudfar(eller faddrar heter det va?) förväntas stiga in i rollen som vårdnadshavare i händelse av att man lämnar omyndiga barn efter sig.

Så är det ju inte, men visst var det så förr? När ändrades detta? Vet någon?

• Kjell Präst

Faddrar är den beteckning som används idag. Tidigare var det mycket riktigt så att gudföräldrarna (som det kallades då) förväntades ta hand om barnet om föräldrarna inte längre kunde göra det. Ett fadderskap var alltså på ett sätt mer "ansvarsfullt" då än nu. Nu har ju faddern, som du antyder, en mer symbolisk betydelse. Faddern ska vara en viktig person för barnet, kanske uppmärksamma barnet på dopdagen varje år, be för barnet. Formellt förväntas faddern faktiskt också medverka till barnets kristna fostran - men hur många faddrar känner till det? Jag vet tyvärr inte när faddern fick den här mer symboliska rollen.

• passionsblomman

Ja, då var det så som jag hade för mig då...
    Det blir ju väldigt dumt om man tror att det är så fortfarande, när det inte alls spelar roll för vem som blir vårdnashavare om det verkligen händer något...

Kjell Präst skrev 2009-03-05 12:40:32 följande:

Faddrar är den beteckning som används idag. Tidigare var det mycket riktigt så att gudföräldrarna (som det kallades då) förväntades ta hand om barnet om föräldrarna inte längre kunde göra det. Ett fadderskap var alltså på ett sätt mer "ansvarsfullt" då än nu. Nu har ju faddern, som du antyder, en mer symbolisk betydelse. Faddern ska vara en viktig person för barnet, kanske uppmärksamma barnet på dopdagen varje år, be för barnet. Formellt förväntas faddern faktiskt också medverka till barnets kristna fostran - men hur många faddrar känner till det? Jag vet tyvärr inte när faddern fick den här mer symboliska rollen.
Svar på tråden Fråga prästerna 7