• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Luucie

Varför begravningar? Och inte vigslar? Eller har jag fattat fel?

• nni

En lite "onödig fråga" kanske. Vi ska ha tre brudtärnor. Och en marskalk som det ser ut som nu. Vi funderar på att fråga en till. Är det ovanligt med två marskalkar? Eller med ojämnt antal brudtärnor och marskalkar överhuvudtaget?

• Jeez

Som En präst till skrev, just därför att man där "ser bakåt" medan både vigslar och dop ser framåt på ett annat sätt -det är den bönen som kyrkan lever med (i de flesta församlingar, och det är inte en nyöversättning, den är 30 år snart...)

Luucie skrev 2009-03-01 21:26:45 följande:
  • Jeez

Det är inte konstigt att ha det så om det är det du menar. De flesta vigslar har nog inte ens en tärna och eller marskalk...

nni skrev 2009-03-01 21:38:54 följande:
    En lite "onödig fråga" kanske. Vi ska ha tre brudtärnor. Och en marskalk som det ser ut som nu. Vi funderar på att fråga en till. Är det ovanligt med två marskalkar? Eller med ojämnt antal brudtärnor och marskalkar överhuvudtaget?
  • Corona

Ja ok, men åtminstone häromkring har den inte använts på allvar förrän sista åren. Jämfört med Fader vår får man väl anse den vara en nyöversättning...

Jeez skrev 2009-03-01 21:43:55 följande:
    Som En präst till skrev, just därför att man där "ser bakåt" medan både vigslar och dop ser framåt på ett annat sätt -det är den bönen som kyrkan lever med (i de flesta församlingar, och det är inte en nyöversättning, den är 30 år snart...)
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-03-01 21:26:45 följande:
    För att begravningar ofta bevistas av övervägande för gamla människor, som har "Fader Vår" med sig sedan barnsben.
  • Jeez

Allt är relativt, absolut! Själv tycker jag att vi ska använda översättningen från Gustav Vasas bibel. Det var ju ändå den som Jesus använde!

Corona skrev 2009-03-01 21:45:52 följande:
    Ja ok, men åtminstone häromkring har den inte använts på allvar förrän sista åren. Jämfört med Fader vår får man väl anse den vara en nyöversättning...
  • Corona

Min poäng är att för mig är Fader vår den som har mening i mitt samtal med Gud. Då känns det lite konstigt att bli påtvingad en annan version för att församlingen tycker att det "ska" vara så.

• Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-03-01 21:47:23 följande:

För att begravningar ofta bevistas av övervägande för gamla människor, som har "Fader Vår" med sig sedan barnsben.
    Hjälp, inte "för gamla" människor utan "gamla människor"... Som det kan bli
  • Kjell Präst
    Corona skrev 2009-03-01 21:48:43 följande:
    Min poäng är att för mig är Fader vår den som har mening i mitt samtal med Gud. Då känns det lite konstigt att bli påtvingad en annan version för att församlingen tycker att det "ska" vara så.
    Och för mig är det tvärtom. Den gamla är för mig i stort sett obegriplig, använder den högst ogärna.
Svar på tråden Fråga prästerna 7