• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Wiggy
    Soldemor skrev 2009-02-25 15:36:07 följande:
    Hrmm, ta paus mitt i gudstjänsten? Undrar om någon präst går med på det? Jag brukar vara öppen för mycket, men det hade jag nog ganska säkert inte gått med på!
    Man kanske kan införa en reklampaus också var 7e minut, som på TV4? På så sätt kan man ju finansiera en del av middagen...

Nä, det räcker gott att man står och väntar vid altaret en liten stund innan man tågar ut, och att fotografering tillåts vid in- och utgång. På mitt bröllop vill jag njuta av stunden utan en massa blixtar som stör när prästen talar och under musikstyckena.
  • allehanda
    Wiggy skrev 2009-02-25 16:58:40 följande:
    Man kanske kan införa en reklampaus också var 7e minut, som på TV4? På så sätt kan man ju finansiera en del av middagen...Nä, det räcker gott att man står och väntar vid altaret en liten stund innan man tågar ut, och att fotografering tillåts vid in- och utgång. På mitt bröllop vill jag njuta av stunden utan en massa blixtar som stör när prästen talar och under musikstyckena.
    Härligt med folk som fattat!!!!
  • marsros
    På mitt bröllop vill jag njuta av stunden utan en massa blixtar som stör när prästen talar och under musikstyckena.
    nä just därför trodde jag att det kanske var bättre med nån minuts fotografering när man bara fotograferar och ingen sjunger eller talar
  • Blivande präst
    Man kanske kan införa en reklampaus också var 7e minut, som på TV4? På så sätt kan man ju finansiera en del av middagen...Nä, det räcker gott att man står och väntar vid altaret en liten stund innan man tågar ut, och att fotografering tillåts vid in- och utgång. På mitt bröllop vill jag njuta av stunden utan en massa blixtar som stör när prästen talar och under musikstyckena.
    Kan väl gå runt med kollekthåven och inte sluta förrän målsumman X kr har inkommit... naturligtvis till kyrkans verksamhet eller söndagens kollektändamål... :)
  • Corona

Skickar man inbjudningskort till prästen eller inte?

Vår favoritpräst åker ganska långt för att viga oss och hon och hennes familj är bjudna till festen. Det vet de redan om. Men skickar man ett inbjudningskort ändå...? Jag tycker att det känns lite konstigt att göra det och samtidigt konstigt att inte göra det... total förvirring med andra ord!

Kan tillägga att hon är en gammal vän och kollega till mig, inte så att vi umgås privat och har inte jobbat ihop på 10 år. Om nu det spelar någon roll för etiketten i det här sammanhanget, hihi!

Hur brukar man göra?

• Tooticki
    Corona skrev 2009-02-26 14:58:31 följande:
    Skickar man inbjudningskort till prästen eller inte?Vår favoritpräst åker ganska långt för att viga oss och hon och hennes familj är bjudna till festen. Det vet de redan om. Men skickar man ett inbjudningskort ändå...? Jag tycker att det känns lite konstigt att göra det och samtidigt konstigt att inte göra det... total förvirring med andra ord! Kan tillägga att hon är en gammal vän och kollega till mig, inte så att vi umgås privat och har inte jobbat ihop på 10 år. Om nu det spelar någon roll för etiketten i det här sammanhanget, hihi!Hur brukar man göra?
    Vår vigselpräst är en nära vän och vi skickade till henne även om hon redan visste om bröllopet och att hon var bjuden.
  • Ore
    Nä, det räcker gott att man står och väntar vid altaret en liten stund innan man tågar ut, och att fotografering tillåts vid in- och utgång. På mitt bröllop vill jag njuta av stunden utan en massa blixtar som stör när prästen talar och under musikstyckena.
    Så kan man se det... Vår fotograf fotograferade under hela vigseln. Vi hade dock sett till så att kyrkoherden godkänt att fotografering fick ske samt att prästen visste om det och inte hade något emot det. Och när jag såg fotona i efterhand så var det litet "jaha, var fotografen där". Han smög omkring otroligt tyst och smidigt, och vi märkte inte av honom ett dugg...
  • allehanda
    Ore skrev 2009-02-26 16:28:11 följande:
    Så kan man se det... Vår fotograf fotograferade under hela vigseln. Vi hade dock sett till så att kyrkoherden godkänt att fotografering fick ske samt att prästen visste om det och inte hade något emot det. Och när jag såg fotona i efterhand så var det litet "jaha, var fotografen där". Han smög omkring otroligt tyst och smidigt, och vi märkte inte av honom ett dugg...
    Min erfarenhet är att brudparet hade inte märkt om så en bomb hade gått av i vapenhuset men däremot så märker gäster och personal av det och det kan bli nog så tokigt.
  • älskarlivet

Jag var på ett bröllop där de hade en fotograf med under vigseln och jag som gäst tänkte inte alls på det!

allehanda skrev 2009-02-26 17:29:26 följande:
    Min erfarenhet är att brudparet hade inte märkt om så en bomb hade gått av i vapenhuset men däremot så märker gäster och personal av det och det kan bli nog så tokigt.
  • marsros

jag tänker mest på att det måste störa om alla gäster ska fotografera...då blir det ju hela tiden. Har man en fotograf och förbjuder alla andra att fotografera så kanske det blir lugnare.

Problemet med att fotografera före utgången är att jag kommer vara helt rödgråten då

Svar på tråden Fråga prästerna 7