• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • En till präst
    marsros skrev 2009-02-23 17:08:59 följande:
    Vad kan vi annars be vår 4 åriga systerdotter att göra, hon ville gärna vara prinsessa
    Jag brukar låta små barn komma in före klockringningen och tända altarljusen. Om klockringningen sköts via fjärrkontroll kan man låta ett barn trycka på den knappen. (Kan låta fånigt, men de flesta barn tycker det är fantastiskt roligt)
  • Corona

Idag gör man väl lite "som man vill" ofta. Men vill man visa respekt för kyrkorummet ska man inte ha bara axlar, djupa urringningar, eller för den delen keps och snus och tuggummi (det är väl knappast några brudar som har, men däremot konfirmander och andra ungdomar).

minåmin skrev 2009-02-23 10:47:46 följande:
    HejLäste i en (nyutgiven) bröllopstidning att bruden bör täcka sina axlar i kyrkan. Stämmer det verkligen? Tycker mig ha sett massvis med brudar på bilder och filmer med bara axlar.
  • Jeez

Snus är vanligare än man tror vid bröllop -både hos brudgum och brud.

Corona skrev 2009-02-23 19:07:00 följande:
    Idag gör man väl lite "som man vill" ofta. Men vill man visa respekt för kyrkorummet ska man inte ha bara axlar, djupa urringningar, eller för den delen keps och snus och tuggummi (det är väl knappast några brudar som har, men däremot konfirmander och andra ungdomar).
  • Corona

Ja, varför är jag inte förvånad...!

Jeez skrev 2009-02-23 19:30:13 följande:
    Snus är vanligare än man tror vid bröllop -både hos brudgum och brud.
  • marsros

En till präst skrev 2009-02-23 18:59:27 följande:

Jag brukar låta små barn komma in före klockringningen och tända altarljusen. Om klockringningen sköts via fjärrkontroll kan man låta ett barn trycka på den knappen. (Kan låta fånigt, men de flesta barn tycker det är fantastiskt roligt)
    TACK det var en bra idé. Det ska jag ta reda på hur det fungerar i vår kyrka
  • minåmin

Tack, jag såg den tråden. Men precis som 90 % av övriga trådar här på BT har den glidit totalt off topic och fått chat-tendenser (dvs folk skriver enradsinlägg precis som man vanligen gör i en chat (typ "hihi... jag vill också det...")). Väldigt svårt och tråkigt att följa/läsa en sådan tråd.

Tack ändå! :)

Tooticki skrev 2009-02-23 10:51:51 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3191230.htmlHär kan du läsa om den frågan!
  • Tooticki
    minåmin skrev 2009-02-24 13:51:09 följande:
    Tack, jag såg den tråden. Men precis som 90 % av övriga trådar här på BT har den glidit totalt off topic och fått chat-tendenser (dvs folk skriver enradsinlägg precis som man vanligen gör i en chat (typ "hihi... jag vill också det...")). Väldigt svårt och tråkigt att följa/läsa en sådan tråd.Tack ändå! :)
    Alla BT´s präster har dock uttalat sig i tråden.
  • allehanda
    älskarlivet skrev 2009-02-23 18:57:13 följande:
    Fast de flesta har väl ändå tygblommor?
    Det har jag aldrig varit med om
  • älskarlivet

Jag har i och för sig bara varit på ett bröllop där de haft rosblad och då hade de tygblommor. Vi kommer också ha det (ska bara kolla med kyrkan så det är ok, men mina föräldrar har sagt att de plockar upp det efteråt)..

Så även om jag inte varit på så många bröllop där de haft rosblad så har jag aldrig hört talas om någon som haft riktiga rosblad..

allehanda skrev 2009-02-24 21:59:22 följande:
    Det har jag aldrig varit med om
  • allehanda
    älskarlivet skrev 2009-02-24 22:01:34 följande:
    Jag har i och för sig bara varit på ett bröllop där de haft rosblad och då hade de tygblommor. Vi kommer också ha det (ska bara kolla med kyrkan så det är ok, men mina föräldrar har sagt att de plockar upp det efteråt)..Så även om jag inte varit på så många bröllop där de haft rosblad så har jag aldrig hört talas om någon som haft riktiga rosblad..
    Va bra för här har ett tegelgolv från 1400-talet blivit fördärvat endast pga att brudparet blåljög och sa att vi särskilt lovat att de skulle få strö blomblad på golvet,när deras näbbar kom in med sina korgar då är det inte lätt att bli monstervaktmästare och börja kommendera korg ut!Här är det inte tillåtet att sprida blomblad då vi inte har tid att städa så noga mellan våra vigslar,då blir ju nr2 vigseln försenad och nr3 bli ännu senare.
    Kontentan= fråga alltid i,lova inget till näbbar,fotografer,blomsteransvariga innan ni fått svar från kyrkans personal.
Svar på tråden Fråga prästerna 7