• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • emmibob

Vet inte om frågan redan är ställd...

Kan man skippa orgeln i kyrkan och bara spela in och utgångsmarscherna samt psalmerna på piano??? Eller finns det något som säger att man måste ha orgelmusik?

En liten konstig fråga kanske men jag tycker ofta "låter falskt" då kantorn spelar orgel och dessutom tror jag det blir en lugnare stämning med bara piano...

Tack på förhand!

• En till präst
    emmibob skrev 2009-02-20 22:56:54 följande:
    Vet inte om frågan redan är ställd...Kan man skippa orgeln i kyrkan och bara spela in och utgångsmarscherna samt psalmerna på piano??? Eller finns det något som säger att man måste ha orgelmusik?En liten konstig fråga kanske men jag tycker ofta "låter falskt" då kantorn spelar orgel och dessutom tror jag det blir en lugnare stämning med bara piano...Tack på förhand!
    Det är en fråga som ni bör ta med den musiker som tjänstgör i er vigselgudstjänst. De flesta musiker föredrar att använda orgeln till "större" musik eftersom den erbjuder fler nyanser.
    De brukar säga att piano blir för "tunnt".

Men rent "religiöst" finns det inget som säger att det måste vara just orgelmusik, bara att det ska vara levande musik.
  • Kjell Präst

Hej alla!
    Nu blir jag borta härifrån ett tag och kan inte svara på några frågor (men de andra prästerna kan säkert).
    Ha det så bra så träffas vi igen i början av mars!

/Kjell Präst

• Jeez

Jepp, vi som inte åker på sportlov är kvar... så fråga på!

• Sandra och D

Jag har en fråga, som jag iof inte vet om den ställts; Jag ska gifta mig i kyrka i Grekland, men vi vill ha ett bröllop i Sverige också.
    Kan man gifta sig två ggr? (Och att man då tar bort en viss del, typ mer som en ceremoni). Och kan man i så fall ha den ceremonin var som helst? T.ex vid havet.

• Jeez

Är ni redan vigda juridiskt i Grekland så finns det inga regler alls att hålla sig till utan man får utforma ceremonier bäst man vill. Om det är en kyrklig välsignelse du är ute efter så är det möjligt efter en borgerlig vigsel. Annars får man väl kalla det för "förnyelse av löften" eller dyl. (fast det namnet är väl lite missvisande när man alldeles nyss gift sig).

Det det betyder att ha med en präst är väl egentligen att man utformar en gudstjänst. Och den kan man ha var som helst, men inte alla präster uppskattar friluftsgudstjänster. Och lite upp till den enskilde prästen blir det eftersom man inte har "rätt" att få denna typ av ceremoni på samma sätt som man som medlem har rätt till en kyrklig vigsel.

Men alldeles möjligt är det.

Får jag passa på att fråga, medan jag har en sån som tänker som du "på tråden": varför är det viktigt med två ceremonier? Är det att ingen annan ska få vara utanför och behöva missa något? Eller är det något annat? Det är en inte helt ovanlig fråga här på BT, om än inte lika vanlig i församlingarna (men å andra sidan är det ju ett BT och hundratals församlingar) och jag är nyfiken på hur det resoneras!

• Corona

En fråga som säkert redan varit uppe; hur gör man med betalning av präst om man vill ha en präst som inte jobbar i den församling där man gifter sig...?

Har läst om detta på svenskakyrkan.se: www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptdi=0

Där står det ju klart och tydligt att man inte ska betala direkt till prästen utan enbart ev. till den församling där man gifter sig.

Har nu varit i kontakt med församlingen som inte vill befatta sig med betalning, utan säger att "det där får du göra upp själv med prästen". Jag har frågat flera gånger och hänvisat till hemsidan, men får bara samma svar.

Vet inte hur jag ska göra??? Och hur "förhandlar" man med betalning till prästen? Betala svart känns ju inte så kul. Hur ska det va' egentligen?

• älskarlivet

I vanliga fall behöver man inte betala för att ha en präst från annan församling. Vi ska ha en präst från en annan församling, och tillhör inte ens den församlingen där vi ska vigas, men vi kommer inte få betala något för det.

Corona skrev 2009-02-22 21:46:57 följande:
    En fråga som säkert redan varit uppe; hur gör man med betalning av präst om man vill ha en präst som inte jobbar i den församling där man gifter sig...?Har läst om detta på svenskakyrkan.se: www.svenskakyrkan.se/default.aspxDär står det ju klart och tydligt att man inte ska betala direkt till prästen utan enbart ev. till den församling där man gifter sig.Har nu varit i kontakt med församlingen som inte vill befatta sig med betalning, utan säger att "det där får du göra upp själv med prästen". Jag har frågat flera gånger och hänvisat till hemsidan, men får bara samma svar.Vet inte hur jag ska göra??? Och hur "förhandlar" man med betalning till prästen? Betala svart känns ju inte så kul. Hur ska det va' egentligen?
  • Sandra och D
    Jeez skrev 2009-02-22 21:38:31 följande:
    Får jag passa på att fråga, medan jag har en sån som tänker som du "på tråden": varför är det viktigt med två ceremonier? Är det att ingen annan ska få vara utanför och behöva missa något? Eller är det något annat? Det är en inte helt ovanlig fråga här på BT, om än inte lika vanlig i församlingarna (men å andra sidan är det ju ett BT och hundratals församlingar) och jag är nyfiken på hur det resoneras!
    Det är helt enkelt så att vi vill ha bådas släkter med på bröllopet! Min blivande man har släkt i Grekland som inte har möjlighet att närvara i Sverige, och samma sak för mig; stora delar av min släkt har inte möjlighet att vara med i Grekland och därför gör vi det på båda ställena! Och att det blev först i Grekland är för att man inte får vara gift där när man gifter sig (nähä? ) men vi har ju hört att man kan ha en ceremoni här som du säger.

Tack för svaret!
Svar på tråden Fråga prästerna 7