• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    minåmin skrev 2009-02-19 11:20:58 följande:
    Det blir nog bra i slutändan.Kjell Präst skrev 2009-02-19 10:56:43 följande:
    Javisst kommer det att bli det!
  • paulaner

Hej Kjell Präst!

Vi funderar på att ha "Morgon mellan Fjällen" som vigselpsalm (i slutet av Maj). Fungerar det? Är den vanlig, ovanlig?

Kan man ha de traditionella "sommarpsalmerna" redan i maj?

• Kjell Präst
    paulaner skrev 2009-02-19 11:53:01 följande:
    Hej Kjell Präst! Vi funderar på att ha "Morgon mellan Fjällen" som vigselpsalm (i slutet av Maj). Fungerar det? Är den vanlig, ovanlig? Kan man ha de traditionella "sommarpsalmerna" redan i maj?
    Hej!

Eftersom de flesta vigslar äger rum på eftermiddagen så används sällan "Morgon mellan fjällen". Men den är ju väldigt vacker, så visst kan den fungera.
    I maj är det ju nästan sommar, så nog kan väl de traditionella sommarpsalmerna fungera. Det finns ju annars vårvarianter på två av dem: 197 "Den blida vår är inne" sjungs på samma melodi som 199 "Den blomstertid nu kommer", och nr 198 "Likt vårdagssol i morgonglöd" sjungs på samma melodi som nr 200 "I denna ljuva sommartid". Kanske ett alternativ?
  • Ashley

Hej!
    Jag vet att ämnet brudöverlämning är väldigt debatterat här på BT men nu söker jag ditt råd som präst. Jag och min fästman ska boka kyrka nästa vecka. Det är otroligt viktigt för mig att min pappa får överlämna mig. Jag är Amerikan, uppvuxen i USA och pappa är ameikan fortfarande bosatt i USA. Det är en tradition som jag och framförallt min far väldigt gärna vill ha med oss från min andra kultur.

Hur lägga fram detta för en präst för att öka chansen att de säger ja? Kan min härkomst göra det troligare att en präst säger ja till detta? Det känns så svårt att drifta detta ämne med prästen så tidigt och när man inte känner varandra, men om jag väntar och då får nej kanske vi inte får tag i en annan kyrka.

Råd?

• Burre Präst

Ashely: När det nu är så viktigt både för dig och din pappa att han får gå in med dig så är det förstås bäst att du tar upp det på en gång när du bokar kyrka. Eftersom somliga församlingar har bestämt att brudöverlämning inte får förekomma i deras kyrkar kan det ju vara bra att fråga om det på en gång.

Sedan är det svårt att säga hur prästen kommer att reagera på detta. Jag har tillåtit brudöverlämning två gånger och båda gångerna just på grund av att en i brudparet kommer från en kultur där det är det normala. Det betyder inte att jag gillar det, men jag kan förstå att det är viktigt.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-02-19 08:06:46 följande:

En inte längre helt ung men ganska sprallig präst svarar här!När någon vill ha en annorlunda psalm så föreslår jag ofta nr 333 "Änglarna sjunger i himlen" Det är en härligt svängig psalm, gästerna kommer absolut att ha svårt att sitta stilla om ni väljer den.
    Det finns tyvärr musiker som kan "döda" en psalm, hur sprallig och svänging den än är, jag vet!

Håller med om 411, brukar gärna rekommendera den!
  • Thecla

Vi ska ha "Halleluja, Ditt lov vi sjunger" (minns inte, men tror det är nr 705). Den är det ganska mycket fart i, speciellt med trummor som vi tänker oss.

Trudilutt skrev 2009-02-19 07:59:03 följande:
    Två unga spralliga människor som ska gifta sig finns här!Vad ska vi ha för psalmer tycker du?Jag vill gärna ha en traditionell och en lite annorlunda... Vad är en traditinell psalm att spela på en gustjänst i september?Toppen tråd förresten
  • Kjell Präst
    Ashley skrev 2009-02-19 12:02:03 följande:
    Hej!Jag vet att ämnet brudöverlämning är väldigt debatterat här på BT men nu söker jag ditt råd som präst. Jag och min fästman ska boka kyrka nästa vecka. Det är otroligt viktigt för mig att min pappa får överlämna mig. Jag är Amerikan, uppvuxen i USA och pappa är ameikan fortfarande bosatt i USA. Det är en tradition som jag och framförallt min far väldigt gärna vill ha med oss från min andra kultur. Hur lägga fram detta för en präst för att öka chansen att de säger ja? Kan min härkomst göra det troligare att en präst säger ja till detta? Det känns så svårt att drifta detta ämne med prästen så tidigt och när man inte känner varandra, men om jag väntar och då får nej kanske vi inte får tag i en annan kyrka.Råd?
    Hej!

Tyvärr kan jag inte ge dig några råd utom detsamma som Burre redan gett: Ta upp det så fort du bokar kyrka. Kanske blir det inget problem alls.
  • Jeez

Jag uppskattar när alla jag pratar med, vare sig det är inför vigsel, dop eller begravning, om man är ärlig och tydlig. Alltså. Jag tänker att er historia är viktig. Också de delar som ni inte delat med flertalet andra. Det är också bra att veta att alla inte vet och att ni inte vill det. Då kan man liksom styra förbi grynnorna men fortfarande vara personlig i sitt tal!

Jag hade en gång en begravning där jag inte förrän strax innan förstod att det fanns (vuxna) barn med i bilden. Det förändrade hela mitt griftetal även fast det var relativt allmänt och att barnen inte var närvarande. Men det blir konstigt om "alla" eller några sitter i kyrkbänken oh får höra en helt annan "berättelse" än den som de känner till så att säga. Då är det bättre att berätta, så kan man undvika snyggare och så att det inte blir tydligt omman säger så -helt enkelt fokusera på annat.

Det kommer säkert gå jättebra!

minåmin skrev 2009-02-19 11:20:58 följande:
    Tack för ditt svar! Känner mig lite lugnare nu även om det fortfarande tar emot lite att säga till prästen att vi inte har varit helt öppna med vår bakgrund inför andra än de närmaste. De flesta vet på ett ungefär, men det är ändå inget jag vill ha i vårt vigseltal.Nåväl. Det blir nog bra i slutändan.Tack igen!/något mindre rådvillKjell Präst skrev 2009-02-19 10:56:43 följande:
  • Fnattis

Hur går man till vägar. Om man vill färnya sina bröllopsläften?
    Bröllopsdagen var den bästa och finasde i mitt liv *ler*. Vill uppleva detta igen.
    MVH
    Nathalia

Svar på tråden Fråga prästerna 7