Sonja68 skrev 2009-02-20 11:59:00 följande:
Hej Kjell!Jag och min älskade ska gifta oss i april. Vi har varit ett par i nio år och vi har två små barn tillsammans, 3,5 och 6 år gamla.Min sambo är från ett annat land och är inte troende (säger han, men ibland undrar jag, han har stor respekt för Gud...), går inte gärna i kyrkan osv. Eftersom jag är troende sedan barnsben, om än jag kanske inte lever så fullt ut till punkt och pricka, så när vi bestämde oss för giftermål kändes det viktigt för mig att få göra det i kyrkan inför Gud.Många tankar och frågor har dock dykt upp i huvudet. Jag känner mig inte värdig att vigas i kyrkan på något vis, eftersom jag varit gift tidigare med en annan man och nu förstås är skild. Kan prästen vägra att viga oss eftersom jag tidigare varit gift?Känner mig så syndig inför Gud eftersom jag 1) VArit gift och det slutade med skilsmässa, 2) levt som sambo i 9 år och dessutom skaffat barn utan att vi varit gifta.Min blivande man har tidigare INTE velat gifta sig av olika skäl (mest ekonomiska, då han vill ha ett stort bröllop, samt pga att vi kommer från två olika länder, byråkrati mm)och jag har känt att jag inte kan gifta mig igen i kyrkan pga ovannämnda skäl. Borgerligt har inte heller känts så bra eftersom jag har en barnatro och vill att vårt äktenskap blir välsignat av Gud. Jag har haft svårt att förlåta mig själv för att mitt första äktenskap slutade med skilsmässa men känner samtidigt att jag gjorde det rätta istället för att fortsätta låtsas vara någon jag inte var, låtsas älska när kärleken tagit slut, skaffa barn efter 8 års äktenskap med någon som jag kände att jag inte kan älska på det sätt han förtjänar. Jag försökte vara så ärlig som möjligt och avslutade äktenskapet. Med min nuvarande man/sambo kände jag ganska snart att det stämde och vi ville bilda familj. Vi har gått igenom många, svåra hinder på vår väg och känner att kärleken och förhållandet fördjupats. Jag blev förstås glad när han nu äntligen föreslog giftermål och även har gått med på min önskan att vigas i kyrkan. Men nu brottas jag med dessa tankar.Kan man verkligen förvänta sig Guds förlåtelse och välsignelse och gifta sig en andra gång i kyrkan med tanke på min bakgrund?
Hej Sonja,
Jag är inte präst men tänker ändå ge min syn på saken. För att besvara det praktiska först; ja, en präst kan vägra att viga er pga att du varit gift tidigare. Jag tror dock att det är ganska ovanligt att präster gör det idag då skilsmässor har blivit ganska vanliga. Om du är orolig över detta tycker jag att du ska ta kontakt med den församling där ni ska vigas och be om ett samtal med prästen, kanske ska du gå själv första gången och berätta om de tankar du har. En bra präst kan hjälpa dig att tänka i nya banor och tolka din situation utifrån ett kristet perspektiv.
Det löfte vi avger när vi vigs inför Gud är ett "viljelöfte", dvs vi kan inte garantera att vi ska älska den personen för resten av vårt liv, men vi kan lova att försöka! Vad jag kan utläsa av det du skriver så försökte du verkligen i ditt första äktenskap, och ibland kan man inte göra mer än så! Det är tråkigt när relationer inte håller, men ett äktenskap ska aldrig vara på en individs bekostnad.
Ditt och din sambos förhållande låter kärleksfullt och sunt, ni har gått igenom mycket tillsammans och nu vill ni ta detta steget. Oavsett vad ni gjort eller upplevt tidigare så är det framtiden som gäller nu: du, din blivande man och era barn!
Gud ser på oss med kärlek, respekt och förlåtelse. Gud är en kärleksfull förälder som mottager oss med öppna armar när vi återvänder till honom. Du har redan "gjort bot" (om det är så man vill se det) genom att bearbeta och fundera på ditt förra äktenskap, din nuvarande situation och ditt framtida giftermål. Jag tror att Gud kommer välsigna ert äktenskap med glädje!