• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    Fnattis skrev 2009-02-19 19:32:42 följande:
    Hur går man till vägar. Om man vill färnya sina bröllopsläften?Bröllopsdagen var den bästa och finasde i mitt liv *ler*. Vill uppleva detta igen.MVHNathalia
    Det finns inget "officiellt" ritual för detta, man är alltså ganska fri att tillsammans med prästen utforma en sådan gudstjänst. I bokförlaget Verbums "En liten bönbok" finns ett förslag till ritual som man, om man vill, kan utgå ifrån. Men kontakta församlingen och diskutera prästen.
  • Thecla

Mina föräldrar hade en sådan ceremoni efter 40 år som gifta. Det var inget "bröllop" i bemärkelsen att de hade bröllopskläder eller så. Däremot hade de psalm och sång (de sjöng bl a tillsammans till varandra) och gudstjänst. Skulle kunna tänka mig att göra något likadant när vi varit gifta i 40 år.

• marsros

Hej. Vi ska av olika anledningar ha en välsignelse över ett äktenskap som vi skrev på papper i tingsrätten för. Välsignelsen blir i övrigt precis som ett bröllop.

Eftersom vi inte kan ha med frågorna och löftena i kyrkan. Kan vi då istället skriva egna löften och säga i kyrkan eller hur gör man. Vår präst har aldrig varit med om det så hon var inte heller helt säker.

• skille

Må presten si hele navnet mitt eller holder det med fornavn og etter navn?? Føler ikke helt for at hele kirken trenger å få med seg mitt mellom navn... det kommer nemlig til å bli familie krig....

• Jeez

Det viktiga är att det är tydligt att det inte är en juridisk vigsel. Man hälsar välkommen till en välsignelse osv. Prästen skulle kunna ställa både frågor och ni ha löften bara man formulerar sig annorlunda kring dem. Tex skull prästen kunna fråga något i stil med "bekräftar ni [återigen] att ni vill..." respektive: "Vid er borgerliga vigselceremoni gav ni inga löften till varandra, något ni gärna vill, så låt nu församlingen höra era..." eller något dylikt Sedan om löftena är som i handboken eller egenformulerade skulle jag vilja säga spelar mindre roll.

marsros skrev 2009-02-20 11:05:55 följande:
    Hej. Vi ska av olika anledningar ha en välsignelse över ett äktenskap som vi skrev på papper i tingsrätten för. Välsignelsen blir i övrigt precis som ett bröllop. Eftersom vi inte kan ha med frågorna och löftena i kyrkan. Kan vi då istället skriva egna löften och säga i kyrkan eller hur gör man. Vår präst har aldrig varit med om det så hon var inte heller helt säker.
  • hummle

skille:
    prästen sa till oss att ALLA namn kommer att sägas

vi vill senare oxå förnya våra löften så just nu lusläser jag tråden

• Tooticki

Vi fick välja vilka namn som skulle sägas så vi valde för och efternamn, inte alla mellannamn.

skille skrev 2009-02-20 11:18:15 följande:
    Må presten si hele navnet mitt eller holder det med fornavn og etter navn?? Føler ikke helt for at hele kirken trenger å få med seg mitt mellom navn... det kommer nemlig til å bli familie krig....
  • Sonja68

Hej Kjell!
    Jag och min älskade ska gifta oss i april. Vi har varit ett par i nio år och vi har två små barn tillsammans, 3,5 och 6 år gamla.
    Min sambo är från ett annat land och är inte troende (säger han, men ibland undrar jag, han har stor respekt för Gud...), går inte gärna i kyrkan osv. Eftersom jag är troende sedan barnsben, om än jag kanske inte lever så fullt ut till punkt och pricka, så när vi bestämde oss för giftermål kändes det viktigt för mig att få göra det i kyrkan inför Gud.
    Många tankar och frågor har dock dykt upp i huvudet. Jag känner mig inte värdig att vigas i kyrkan på något vis, eftersom jag varit gift tidigare med en annan man och nu förstås är skild. Kan prästen vägra att viga oss eftersom jag tidigare varit gift?
    Känner mig så syndig inför Gud eftersom jag 1) VArit gift och det slutade med skilsmässa, 2) levt som sambo i 9 år och dessutom skaffat barn utan att vi varit gifta.
    Min blivande man har tidigare INTE velat gifta sig av olika skäl (mest ekonomiska, då han vill ha ett stort bröllop, samt pga att vi kommer från två olika länder, byråkrati mm)och jag har känt att jag inte kan gifta mig igen i kyrkan pga ovannämnda skäl. Borgerligt har inte heller känts så bra eftersom jag har en barnatro och vill att vårt äktenskap blir välsignat av Gud.
    Jag har haft svårt att förlåta mig själv för att mitt första äktenskap slutade med skilsmässa men känner samtidigt att jag gjorde det rätta istället för att fortsätta låtsas vara någon jag inte var, låtsas älska när kärleken tagit slut, skaffa barn efter 8 års äktenskap med någon som jag kände att jag inte kan älska på det sätt han förtjänar. Jag försökte vara så ärlig som möjligt och avslutade äktenskapet. Med min nuvarande man/sambo kände jag ganska snart att det stämde och vi ville bilda familj. Vi har gått igenom många, svåra hinder på vår väg och känner att kärleken och förhållandet fördjupats. Jag blev förstås glad när han nu äntligen föreslog giftermål och även har gått med på min önskan att vigas i kyrkan. Men nu brottas jag med dessa tankar.
    Kan man verkligen förvänta sig Guds förlåtelse och välsignelse och gifta sig en andra gång i kyrkan med tanke på min bakgrund?

• marsros

Kan man be tärnan läsa denna bön på ett bröllop?

Gud, vår Fader, vi ber dig om allt vad vi av hjärtat önskar,
    om allt vad vi behöver dag från dag,
    om bröd på bordet och en god hälsa,
    om en trygg värld och ett beboeligt hem för varje människa,
    om tillgivenhet och trohet från våra medmänniskor,
    om kärlek från dem vi har kära,
    om fred på jorden,
    om din välsignelse över denna dag.

• Tooticki
    marsros skrev 2009-02-20 11:59:35 följande:
    Kan man be tärnan läsa denna bön på ett bröllop?Gud, vår Fader, vi ber dig om allt vad vi av hjärtat önskar, om allt vad vi behöver dag från dag,om bröd på bordet och en god hälsa,om en trygg värld och ett beboeligt hem för varje människa,om tillgivenhet och trohet från våra medmänniskor,om kärlek från dem vi har kära,om fred på jorden, om din välsignelse över denna dag.
    Vad fin!
Svar på tråden Fråga prästerna 7