• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-03-01 16:52:57 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-03-01 16:04:41 följande:
    Är det vanligt att man skippar helt och hållet häftet ?
    Ja. De höften som det skrivt mycket om här på BT är inte särskilt vanliga i verkligheten.

Tycker man det är kul och har gott om pengar kan man göra vigselprogram som häftena brukar kallas.

Har man ont om tid, eller behöver syna kostnaderna så går det utmärkt utan. Häftet fyller ingen funktion. Allt står ju i psalmboken.
  • altervattnet

En till präst skrev 2009-03-01 16:59:40 följande:

Ja. De höften som det skrivt mycket om här på BT är inte särskilt vanliga i verkligheten. Tycker man det är kul och har gott om pengar kan man göra vigselprogram som häftena brukar kallas.Har man ont om tid, eller behöver syna kostnaderna så går det utmärkt utan. Häftet fyller ingen funktion. Allt står ju i psalmboken.
    Vad skriver man i häftet då.. ? har bara varit på ett bröllop och då hade jag fullt upp med att hålla reda på en galen 2 åring :)
    Skriver men som ett program , dvs hur hela vigseln kommer att gå till eller ?
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-03-01 17:37:15 följande:
    En till präst skrev 2009-03-01 16:59:40 följande:
    Vad skriver man i häftet då.. ? har bara varit på ett bröllop och då hade jag fullt upp med att hålla reda på en galen 2 åring :)Skriver men som ett program , dvs hur hela vigseln kommer att gå till eller ?
    En del skriver ut texten till psalmerna som ska sjungas, Vår Fader/Fader vår och sånt, eller vilka solosånger och vem som sjunger (om man har sånt) Tycker man det är kul och har gott om tid så kan man ju göra det, men som sagt: Det går väldigt bra utan. De flesta brudpar ute i verkligheten har inte vigselprogram. Tycker man det verkar besvärligt, har ont om tid eller pengar så är det här en av de första grejorna man kan stryka, menar jag.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-03-01 19:45:19 följande:

Det går väldigt bra utan. De flesta brudpar ute i verkligheten har inte vigselprogram.
    Det är min erfarenhet också.
  • altervattnet

Då kör vi utan, man har ju nog med att få ihop ett festhäfte :)

• Corona

Kan man välja själv om man vill ha Fader vår eller Vår Fader? Annars, vad avgör - praxis i församlingen, eller bestämmer prästen? (Vilken av dem man ska använda alltså, inte om man ska använda öht! )

En till präst skrev 2009-03-01 19:45:19 följande:

Vår Fader/Fader vår
  • Jeez

Corona, i en del församlingar använder man den nya och kan göra en poäng av det, dvs ha det som policy. I andra har man Fader vår (men där är det inte problematiskt med att använda Vår Fader på beställning eftersom det är den som har förordats länge i ordningen) och på en del ställen får paren välja fritt.

• En till präst
    Corona skrev 2009-03-01 21:08:59 följande:
    Kan man välja själv om man vill ha Fader vår eller Vår Fader? Annars, vad avgör - praxis i församlingen, eller bestämmer prästen? (Vilken av dem man ska använda alltså, inte om man ska använda öht! )En till präst skrev 2009-03-01 19:45:19 följande:
    Praxis i församlingar kan vara olika.

T o m vara olika mellan olika kyrkliga handlingar inom samma församling hos oss är den - gamla ok vid begravning, då vi ser "bakåt", men ej vid dop, konfirmation och vigsel som har sikte "framåt".

Rätt logiskt, men ändå krångligt.

Kolla med er präst.
  • Corona

Tack för svaren! Vi använder oss av präst från annan församling, så det var därför jag funderade på om man ska vända sig till henne eller kolla med församlingen i första hand.

Jag förstår varför man vill "införa" Vår Fader, nyöversatt som den är, men för egen del skulle jag vilja ha Fader vår. Dels för att det är den jag är van vid (läser den fortfarande på gudstjänster oavsett vilken version som prästen läser - kärringen mot strömmen ) men framförallt för att det är i den versionen som orden har verklig innebörd för mig. Den känner jag, den andra rabblar jag. Bara som en liten utvikning i ämnet.

• Kjell Präst
    Corona skrev 2009-03-01 21:08:59 följande:
    Kan man välja själv om man vill ha Fader vår eller Vår Fader? Annars, vad avgör - praxis i församlingen, eller bestämmer prästen? (Vilken av dem man ska använda alltså, inte om man ska använda öht! )En till präst skrev 2009-03-01 19:45:19 följande:
    Vi använder den nya men är öppna för den gamla vid begravningar
Svar på tråden Fråga prästerna 7