• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • allehanda

Du hör inte till de "vanliga", men jag gratulerar er musiker som får färdiga arr!!

• Melisabeth
    allehanda skrev 2009-03-15 18:29:11 följande:
    Du hör inte till de "vanliga", men jag gratulerar er musiker som får färdiga arr!!

Vem vet, den kanske vill arra själv annars Finns ju vissa som tycker det är kul också

Nä men vi får hoppas vi får en flexibel musiker - känns roligare att kunna genomföra en idé som känns personlig, än att välja nått "bara för att" (även om det såklart finns mycket fint balnd det vanliga också)

*sätter mig och väntar på respons från vår kyrkomusiker *
  • En till präst

De kyrkomusiker jag jobbar med spelar allt möjligt bara det finns noter, och då ordentliga noter.

• Melisabeth

En till präst skrev 2009-03-15 19:13:10 följande:

De kyrkomusiker jag jobbar med spelar allt möjligt bara det finns noter, och då ordentliga noter.
    ja givetvis, "knäppa" eller helt felaktiga noter skull kännas oförskämt att komma med
  • 27juni2009

HUr ställer sig kyrkomusiker vanligen till att spela en bit av en låt o sen fortsätta med en bit av enn annan under samma ingångsmarch?
    Under förutsättning att prästen accepterar att min pappa följer mig till min blivande o våa barn så skulle vi önska en snutt när han o barnen går in o en annan när jag kommer in. Vad tror ni?

O sen hur kna ett egen skrivet löfte se ut för att de skall vara ok med prästen?

• allehanda

Skall brudgummen gå in under musik??? Eller fattar jag helt fel?Finns inte i min värld att det skulle gå till så.

• Kjell Präst
    27juni2009 skrev 2009-03-15 19:33:02 följande:
    Hur ska ett egen skrivet löfte se ut för att de skall vara ok med prästen?
    Det ska uttrycka samma sak som de "befintliga" löftena, dvs brudparets vilja att leva tillsammans hela livet. Det är inte okay att säga "Tills livet skiljer oss åt" eller "för evigt", däremot går "Till livets slut" eller "Hela livet" bra.
  • Blomman82

Jag har en liten fråga. Jag har vuxit upp i Schweiz och Kanada och nu flyttat till Sverige och ska gifta mig här. Detta betyder att en del gäster bara kan tyska medan andra bara kan engelska eller svenska. Därför planerar vi ett trespåkigt bröllop. Undrar nu om någon här inne känner till någon psalm som finns både på svenska, engelska och tyska?

• Kjell Präst
    Blomman82 skrev 2009-03-16 09:26:53 följande:
    Jag har en liten fråga. Jag har vuxit upp i Schweiz och Kanada och nu flyttat till Sverige och ska gifta mig här. Detta betyder att en del gäster bara kan tyska medan andra bara kan engelska eller svenska. Därför planerar vi ett trespåkigt bröllop. Undrar nu om någon här inne känner till någon psalm som finns både på svenska, engelska och tyska?
    Där kan jag tyvärr inte hjälpa till
  • Aleta

Jag vet en!
    Den svenska psalmen "O Store Gud" har ju blivit en hit världen över.
    Jag googlade fram lite texter:
    ingeb.org/spiritua/howgreat.html

Blomman82 skrev 2009-03-16 09:26:53 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 7