• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-03-13 12:59:10 följande:
    Hmmm, är sååå rädd för att jag skall börja skratta när vi skall ge varnadra löftena, jag gör ofta det när jag blir nervös..Är den bruden som börjar säga eller kan man välja det själv?Jag vill vara den som börjar, så har jag mitt gjort sen
    Enligt ritualet är det brudgummen som börjar. Men vad gör det egentligen om du börjar skratta? Det är väl härligt!
  • 090715

Nej, det hade jag tyckt va hemskt ha ha, undra fall man kan träna sig på det hemma med den blivande mannen, men det hjälper kansek inte...

Han har ett andra namn som vi alltid har skrattat åt, och han har redan sagt det kommer du aldrig klara säga utan att skratt, men det verkar som att han tar det med ro om jag skulle göra det, han känner ju mig och vet att jag skrattar när jag inte skall

• Sörön10

Hej!

Jag har en liten fråga:
    Jag har sedan jag var liten drömt om att få vigas ute på en ö där vi har sommarställe. Nu har det blivit en del av vår plan, så jag hoppas det går i uppfyllelse!

En av våra vänner läser till präst och kommer att vara färdig lagom tills vi planerat att gifta oss. Jag vet inte alls var han kommer vara anställd eller bo, men vi vill hemskt gärna att han ska viga oss. Han har sagt ja till vår preliminära förfrågan, men jag undrar om det kan bli några problem iomed att han inte tillhör vår församling, heller inte församlingen där vid stället vi vill gifta oss..

Snurrigt inlägg, hoppas att min fråga går fram!

mvh/ C

• Kjell Präst
    Sörön10 skrev 2009-03-13 13:17:13 följande:
    Hej! Jag har en liten fråga: Jag har sedan jag var liten drömt om att få vigas ute på en ö där vi har sommarställe. Nu har det blivit en del av vår plan, så jag hoppas det går i uppfyllelse! En av våra vänner läser till präst och kommer att vara färdig lagom tills vi planerat att gifta oss. Jag vet inte alls var han kommer vara anställd eller bo, men vi vill hemskt gärna att han ska viga oss. Han har sagt ja till vår preliminära förfrågan, men jag undrar om det kan bli några problem iomed att han inte tillhör vår församling, heller inte församlingen där vid stället vi vill gifta oss.. Snurrigt inlägg, hoppas att min fråga går fram! mvh/ C
    Nej, det blir inga problem annat än att han får jobba gratis eftersom han inte arbetar i vigselförsamlingen.
  • Sörön10

Okej! Tack för svaret! =)

Eftersom han är en vän till oss tänker vi ju bjuda med honom och hans fru på allt runtomkring också, så jag hoppas han tycker det är ok..

• W2B Blom

Jag har en liten fundering angående psalm. Om det är en psalm som har många verser, finns det någon regel att alla verser måste sjungas eller går det bra om man eventuellt bara väljer att det ska sjungas 2 verser? 

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Fly by night

Har jag förstått Lars Bondeson (präst, historiker mm) rätt att man förr välsignade ringen (om man hade råd med en ring ville säga) och stänkte vigvatten på den? Men om jag förstår dig rätt så görs det inte idag?

Kjell Präst skrev 2009-03-13 10:44:37 följande:

Lady o Lufsen skrev 2009-03-13 10:19:54 följande:
    En präst kan absolut välsigna både det ena och det andra Fotbollsplaner och lägenheter till exempel, det händer faktiskt. Skulle någon komma till mig och vilja ha sin nya vigselring välsignad/läst över så skulle jag absolut göra det. Men ringen välsignas faktiskt inte i vigselceremonin, ringen är som jag skrev i inlägget du citerar en symbol för äktenskapet. Man ber för äktenskapet, man gör ingen magisk rit med ringen så att den ska föra lycka med sig. Ringen är alltså inte välsignad - men förhoppningsvis blir äktenskapet det!
  • Kjell Präst

W2B Blom skrev 2009-03-13 15:03:33 följande:

Jag har en liten fundering angående psalm. Om det är en psalm som har många verser, finns det någon regel att alla verser måste sjungas eller går det bra om man eventuellt bara väljer att det ska sjungas 2 verser? 
    Det är valfritt hur många verser man vill sjunga. Jag tror aldrig att jag har varit med om att alla verser har sjungits på en psalm med, säg, sju verser.
  • Kjell Präst

Fly by night skrev 2009-03-13 15:13:17 följande:

Har jag förstått Lars Bondeson (präst, historiker mm) rätt att man förr välsignade ringen (om man hade råd med en ring ville säga) och stänkte vigvatten på den? Men om jag förstår dig rätt så görs det inte idag?Kjell Präst skrev 2009-03-13 10:44:37 följande:
    Hur det var förr vet jag faktiskt inte, men det stämmer säkert. Det sker i alla fall inte idag, åtminstone inte i Svenska kyrkan. Vigvatten är främst ett katolskt bruk.
  • W2B Blom

Kjell Präst skrev 2009-03-13 15:16:22 följande:
    W2B Blom skrev 2009-03-13 15:03:33 följande: Det är valfritt hur många verser man vill sjunga. Jag tror aldrig att jag har varit med om att alla verser har sjungits på en psalm med, säg, sju verser.

Okej, vad bra! Tack för ett snabbt svar! Trevlig helg!

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
Svar på tråden Fråga prästerna 7