• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • passionsblomman

Ja och typ asfina!

Kjell Präst skrev 2009-03-17 12:29:11 följande:
    De är "fett vanliga" som min tonårsdotter skulle säga Det går alltså alldeles utmärkt att ha dem. Kanske en vigselpsalm också? Rekommenderar gärna 84 eller 411 isåfall.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-03-17 12:30:56 följande:
    Ja och typ asfina! Kjell Präst skrev 2009-03-17 12:29:11 följande:
    De äger sjukt mycket!
  • Snufflan

Hihi..tackar och bockar för svaret

• Toblerone

Kjell Präst skrev 2009-03-17 12:27:53 följande:

Detta varierar mellan prästerna. Jag brukar höra av mig och boka tid ungefär en månad före vigseln (ibland tidigare), en del andra präster väntar till någon vecka före vigseln. Men tycker du att det drar ut på tiden (och det tycker jag, när vigseln faktiskt är 4/4)så kan du alltid ringa församlingen (eller prästen, om du vet vem det är) och själv be att få boka tid.
    Jag ska göra det. Vad bra att ni finns till här för att hjälpa oss med funderingar! Guld värt!
    Ringer imorgon, expeditionen har stängt 12.00.
    Tack än en gång!
  • Mrs Harvie

En liten fråga runt bönen över ringarna. Jag har två ringar (en förlovningsring och en vigselring) och min H2B har en vigselring. 'Får man' välsigna alla tre eller bara dom två vigselringarna?

• Soldemor

Mrs Harvie skrev 2009-03-17 12:55:41 följande:

En liten fråga runt bönen över ringarna. Jag har två ringar (en förlovningsring och en vigselring) och min H2B har en vigselring. 'Får man' välsigna alla tre eller bara dom två vigselringarna?
    Det vanligaste är att man som brud har på sin förlovningsring och prästen ber över brudens vigselring och mannens ring om han bara har en. Annars likadant som för bruden.
  • Kjell Präst

Mrs Harvie skrev 2009-03-17 12:55:41 följande:

Som Soldemor säger - och man välsignar inte ringarna, man ber om välsignelse för det ingångna äktenskapet. Ringen står som en symbol, ett tecken, för äktenskapet och man ber därför över den.
  • Sonja68

Nu har vi köpt nya förlovningsringar och en vigselring till mig...Aldrig blir det som man tänkt sig! Hur gör man i kyrkan, vilken ring håller prästen i, en, två eller tre?? Jag tycker allt blir så rörigt, eller det kanske är i mitt huvud det börjar bli rörigt Nerverna gör sig påminda. Prästen har fortfarande inte ringt och vi vigs den 4/4. Konstigt!

Svar på tråden Fråga prästerna 7