• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • tågjäntan

Ang när man får prata med vigselförättaren.
    När vi gifte oss hade vi en speciell fråga som behövde tas upp i god tid. Vi kommer från en frikyrka och den sv kyrkan församling vi ville gifta oss i tillät inte pastorer från frikyrkan. Då tänkte vi att om prästen höll i själva vigselakten kanske en från vår församling kunde hålla i vigseltalet. Det ville jag ha rett ut i god tid, så exp rekomenderade att jag ringde (el om prästen ringde oss, minns inte exakt). Så då tog vi upp den frågan och jag gick igenom lite breda drag hur vi tänkt vigseln och sedan träffades vi ett tag senare. Jag vet inte vad deras policy hade varit i normalfallet.
    Men det är kanske en möjlighet att ringa prästen och bara allmänt prata lite om vigseln och om ni har några speciella önskemål, så kan man kanske känna sig lugnare om själva vigselsamtalet kommer nära inpå vigseln.

• Luucie

Tack Burre och Kjell för era lugnande svar !

• Svanboet

En fråga som jag har upptänkt mig fundera över:

Många frågar om musiken men hur vanligt är det att man kan få hjälp med sången av församlingen man gifter sig i? Jag har några sånger som jag så väldigt gärna skulle vilja ha framförda under vår vigsel och de kräver säkert både sin man (el. kvinna) och sin tid av övning både från musiker och sångare/kör. Behöver man anlita någon utomstående musiker för att få sådana bitar eller finns det möjlighet att använda församlingens egen kör/sångare?

• Kjell Präst
    Pingst09 skrev 2009-03-18 19:07:12 följande:
    Fast det vet jag ju hur det ser ut. I alla fall det som finns på www.kyrkan.nu men vad jag förstått så är ordningen densamma överallt. Anledningen till att jag frågar är att jag börjat knåpa på vigselprogrammet...Kjell Präst skrev 2009-03-18 18:59:35 följande:
    Om jag hade varit er vigselpräst hade jag föreslagit följande:

1)Klockringning
    2)Brudparet tågar in till musik ("Inledningsmusik")
    3)Psalm
    4)Lovprisning (Prästen säger "Underbara är dina verk, Herre, vår Gud, underbart har du skapat man och kvinna. Av din kärlek lever vi. Vi vill tacka dig för livet som hela tiden förnyas")
    5)Solosång
    6)Inledningsord "Inför Guds ansikte är vi samlade till vigsel mellan er två, Pingstman09 och Pingst09" etc

...och sedan på slutet:

Herrens bön ("Vår fader")
    Solosång
    Vigseltal
    Psalm
    Välsignelse ("Gud välsigne er och bevare er...")
    Brudparet tågar ut
    Klockringning
    ...och sedan lever ni lyckliga i alla era dagar!
  • Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-03-19 08:05:39 följande:
    En fråga som jag har upptänkt mig fundera över:Många frågar om musiken men hur vanligt är det att man kan få hjälp med sången av församlingen man gifter sig i? Jag har några sånger som jag så väldigt gärna skulle vilja ha framförda under vår vigsel och de kräver säkert både sin man (el. kvinna) och sin tid av övning både från musiker och sångare/kör. Behöver man anlita någon utomstående musiker för att få sådana bitar eller finns det möjlighet att använda församlingens egen kör/sångare?
    Jag har aldrig varit med om att församlingens kör medverkar vid vigsel - men kanske förekommer det ibland. Kyrkomusikern har ofta kontakter med andra musiker och sångare, så det är inte omöjligt att kyrkomusikern kan rekommendera någon solist.
  • Svanboet

Kjell präst: Vilket härligt recept på evig lycka!

• capu

Hej!
    Jag skulle vilja ha tips på två stycken psalmer att ha i augusti.

• måsadiket

Hej Kjell Präst.

Tack för det svaret, liten förklaring kanske är på sin plats. Vi ville förnya löftena och ha något att gå efter, ej göra det i kyrkan, eftersom vi båda gått ur, som du och andra så riktigt påpekar.Kanske min formulering där var oklar.

Så vad vi är ute efter, är förslag på kanske annan lokal än kyrkan och en gång för själva akten. Vi har gift oss borgeligt utomlands för oss själva och nu ville vi göra om det med släkt och vänner.

• måsadiket

Hej Kjell Präst.

Tack för det svaret, liten förklaring kanske är på sin plats. Vi ville förnya löftena och ha något att gå efter, ej göra det i kyrkan, eftersom vi båda gått ur, som du och andra så riktigt påpekar.Kanske min formulering där var oklar.

Så vad vi är ute efter, är förslag på kanske annan lokal än kyrkan och en gång för själva akten. Vi har gift oss borgeligt utomlands för oss själva och nu ville vi göra om det med släkt och vänner.

• måsadiket

Hej Kjell Präst.

svar till inlägg 369 sid 37

Svar på tråden Fråga prästerna 7