• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Svanboet

Det är alltid riskfyllt att hålla hemligheter från varandra i en relation men vissa saker måste inte alltid sägas. Frågar han skulle inte jag ljuga. Definitivt ska du fråga dig själv varför du vill hålla det hemligt, vad är syftet med att gömma att du faktiskt mår dåligt av att ni bråkar?

090715 skrev 2009-03-20 12:59:55 följande:
    En fråga till bara!Är präster utbildade på något sätt för detta?Och tänk om det är den prästen som skall viga oss sen, vad skall han7hon tänka då när dom vet hela vår historia!Måste man vara ärlig mot sin sambo om att man har pratat med en präst om det eller kan man ha det som en egen hemlighet!
  • En till präst
    090715 skrev 2009-03-20 12:59:55 följande:
    En fråga till bara!Är präster utbildade på något sätt för detta?Och tänk om det är den prästen som skall viga oss sen, vad skall han7hon tänka då när dom vet hela vår historia!Måste man vara ärlig mot sin sambo om att man har pratat med en präst om det eller kan man ha det som en egen hemlighet!
    Präster är inte terapeuter, men utbildade för att leda samtal om svåra saker. Skillnaden mellan en präst och en terapeut är framför allt att prästen bara "jobbar med" det som är medvetet för personen som vill prata. Inte med det undermedvetna och drömmar och sånt som terapeuter har specialkompetens kring.
    Vår tystnadsplikt är absolut, men om det känns obekvämt att ha samma präst som samtalspartner och vigselpräst så är det ju bara att Du söker Din "samtalspräst" i en annan församling än den ni ska vigas i.
  • En till präst

...Naturligtvis håller jag med Didis i hennes fundering kring VARFÖR man vill hålla hemligt för sin partner att man mår dåligt och tar hjälp. Det är en viktig fråga att ställa.

Men om man väljer en präst som samtalspartner är vår tystnadsplikt absolut, så prästen får inte säga något om det ni pratat om, eller ATT ni har pratat. Inte till Din partner och inte till någon annnan heller.

• 090715

Ni har rätt det är dumt att hålla det hemligt!

Men jag har frågat honom så många gånger om vi inte kan gå på femlijerådgivning men han vill inte Och jag vet inte varför..

Jag hade själv inte haft några som helst problem att prata om mina problem...

• Svanboet

Killar har ibland svårt att låta andra se att de inte är nöjda eller på ananta sätt inte har det "perfekt". Framförallt uppfattar jag att många har svårt att prata om sådana saker som är känslosamma. Det behöver inte betyda att han itne vill komma bort från denna situation, precis som du.

090715 skrev 2009-03-20 13:30:11 följande:
    Ni har rätt det är dumt att hålla det hemligt!Men jag har frågat honom så många gånger om vi inte kan gå på femlijerådgivning men han vill inte Och jag vet inte varför..Jag hade själv inte haft några som helst problem att prata om mina problem...
  • Kaxini

Åhh ... 090715. Det skulle kunna vara jag som skriver ... Jag förstår så väl. Jag sitter i samma sits. Han vägrar familjerådgivning, och jag kan inte heller argumentera eftersom jag själv är osäker på vad det innebär.

• Kjell Präst

Som sagt, det går lätt att få tag i en präst som kan ställa upp på samtal, och helt gratis är det också.

• 090715

Kjell!

Kan man gå och prata med prästen tillsammans också?

Hur lång tid kan man få på ett sådant samtal? 1 timme eller mer?

• Kjell Präst
    090715 skrev 2009-03-20 14:19:01 följande:
    Kjell!Kan man gå och prata med prästen tillsammans också?Hur lång tid kan man få på ett sådant samtal? 1 timme eller mer?
    Javisst går det bra att tillsammans träffa prästen. Jag tror att den vanligaste tiden för ett samtal är en timme. Man kan ju bestämma att träffas flera gånger också.
Svar på tråden Fråga prästerna 7