• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Pingst09

Tack så mycket, det låter bra!
    Kjell Präst skrev 2009-03-19 08:07:58 följande:

Om jag hade varit er vigselpräst hade jag föreslagit följande:1)Klockringning2)Brudparet tågar in till musik ("Inledningsmusik")3)Psalm4)Lovprisning (Prästen säger "Underbara är dina verk, Herre, vår Gud, underbart har du skapat man och kvinna. Av din kärlek lever vi. Vi vill tacka dig för livet som hela tiden förnyas")5)Solosång6)Inledningsord "Inför Guds ansikte är vi samlade till vigsel mellan er två, Pingstman09 och Pingst09" etc...och sedan på slutet:Herrens bön ("Vår fader")SolosångVigseltalPsalmVälsignelse ("Gud välsigne er och bevare er...")Brudparet tågar ut Klockringning...och sedan lever ni lyckliga i alla era dagar!
  • Tooticki
    måsadiket skrev 2009-03-19 10:44:48 följande:
    Hej Kjell Präst.svar till inlägg 369 sid 37Tack för det svaret, liten förklaring kanske är på sin plats. Vi ville förnya löftena och ha något att gå efter, ej göra det i kyrkan, eftersom vi båda gått ur, som du och andra så riktigt påpekar.Kanske min formulering där var oklar.Så vad vi är ute efter, är förslag på kanske annan lokal än kyrkan och en gång för själva akten. Vi har gift oss borgeligt utomlands för oss själva och nu ville vi göra om det med släkt och vänner.
    Du menar att ni vill förnya era löften utan präst eller kyrka? I så fall så kan ni skriva ihop något själva där ni kanske har diktläsning, en framförd solosång/musikstycke som betyder mycket för er och där ni kanske formulerar lite längre löften till varandra. Sen kan ni be en vän eller en vigselförrättare från kommunen att hålla i det hela.
  • 20090725

hej!

jag har en liten fråga! Hur vanligt är det att man dekorerar kyrkan med blommor och liknande??

en super bra tråd, man får svar på många frågon man inte visste att man undrade över!!

• Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-03-19 18:17:58 följande:
    hej! jag har en liten fråga! Hur vanligt är det att man dekorerar kyrkan med blommor och liknande??en super bra tråd, man får svar på många frågon man inte visste att man undrade över!!
    Du menar att brudparet gör det? Inte så vanligt som man skulle kunna tro, faktiskt. Det beror förstås lite på om det är flera vigslar efter varandra så att det blir svårt att rent praktiskt hinna dekorera om.
  • Jeez

Ett tips är också att starta en egen tråd med din specisfika fråga, det finns säkert de med erfarenhet och tankar kring just detta som inte "hänger" här i prästtråden.

måsadiket skrev 2009-03-19 10:44:48 följande:
    Hej Kjell Präst.svar till inlägg 369 sid 37Tack för det svaret, liten förklaring kanske är på sin plats. Vi ville förnya löftena och ha något att gå efter, ej göra det i kyrkan, eftersom vi båda gått ur, som du och andra så riktigt påpekar.Kanske min formulering där var oklar.Så vad vi är ute efter, är förslag på kanske annan lokal än kyrkan och en gång för själva akten. Vi har gift oss borgeligt utomlands för oss själva och nu ville vi göra om det med släkt och vänner.
  • 090715

Hej präster!

Usch, skall gifta mig om 2 mån med han som verkligen är mannen i mitt liv!

MEN periodvis så bråkar vi mycket, men andra stunder har vi det så underbart tillsammans! Jag vill verkligen leva med honom!

När han är arg säger han många dumma saker och igår sa han hur kan jag göra allt detta, med giftemål mm när jag egentligen vet hur fel det är... Så säger han när han är arg
    Sen när vi ahr det bra så är allt så underbart!!!

Vågar jag gå till altaret med en sådan man? Och lova inför gud att vi skall leva tillsammans till döden skiljer oss åt!

• MulleNuh

Oj jag tror kanske inte detta problem hör hemma just här..

Säger han att det är just ilskan som talar när ni är vänner sen?? Eller hur går det till?

090715 skrev 2009-03-20 10:44:13 följande:
    Hej präster!Usch, skall gifta mig om 2 mån med han som verkligen är mannen i mitt liv!MEN periodvis så bråkar vi mycket, men andra stunder har vi det så underbart tillsammans! Jag vill verkligen leva med honom!När han är arg säger han många dumma saker och igår sa han hur kan jag göra allt detta, med giftemål mm när jag egentligen vet hur fel det är... Så säger han när han är arg Sen när vi ahr det bra så är allt så underbart!!!Vågar jag gå till altaret med en sådan man? Och lova inför gud att vi skall leva tillsammans till döden skiljer oss åt!
  • 090715
    MulleNuh skrev 2009-03-20 10:48:43 följande:
    Oj jag tror kanske inte detta problem hör hemma just här..Säger han att det är just ilskan som talar när ni är vänner sen?? Eller hur går det till?
    Nej, jag vet kansek fel av mig att skriva här!

Men man drar ju i varje halmstrå som finns när man inte mår bra

Nej, annars säger han att vi har det jätte bra.. Men så fort vi bråkar så kommer något sådant upp
  • MulleNuh

MM ok.. Men sitt ner när ni INTE är ovänner och fråga rakt ut. Fråga: Vad kommer dessa tankar ifrån?? Vill du gifta dig med mig eller vill du det egentligen inte?! Fråga om han egentligen vill vänta.. Kanske är bättre..

090715 skrev 2009-03-20 10:51:49 följande:
    Nej, jag vet kansek fel av mig att skriva här!Men man drar ju i varje halmstrå som finns när man inte mår bra Nej, annars säger han att vi har det jätte bra.. Men så fort vi bråkar så kommer något sådant upp
  • didis

Dags för familjerådgivning låter det som.

Antagligen har ni båda två saker ni inte riktigt lyckas kommunicera och så ploppar det upp när ni är förbannade. Saker som ni retar er på hos den andre och som ni behöver prata om i lugn o ro.

090715 skrev 2009-03-20 10:51:49 följande:
    Nej, jag vet kansek fel av mig att skriva här!Men man drar ju i varje halmstrå som finns när man inte mår bra Nej, annars säger han att vi har det jätte bra.. Men så fort vi bråkar så kommer något sådant upp
Svar på tråden Fråga prästerna 7