RIng och boka bara, ofta får man prata med en kanslist och inte en präst direkt och oavsett så ska de "bara" ta emot bokningen utan att göra en grej av det. Sedan är det, som vid vilken vigsel som helst, deras grej att lägga schema och boka präst. Beroende på var i landet du är kan det förstås skilja sig, men väldigt många präster är positiva!
Men som sagt, än så länge får vi bara välsigna partnerskap och borgerligt ingångna vigslar (så beroende på när man gifte sig juridisk kallas det olika).
Och vad gäller om du kan kalla dig kristen. Det är mellan dig och Gud, låt ingen annan definiera dig! Och är du intresserad av att fundera tillsammans, testa gudstjänster, samtalsgrupper eller enksilda samtal med en präst du får förtroende för!
JustMeAndMyLove skrev 2009-05-09 17:38:23 följande:
Okej, ja det är ju inte dags en på ett tag, det lir efter att beslutet om vigselrätten fattats, därför jag går och tänker på det.Jag är inte kyrkligt aktiv på det sättet att jag deltar ofta i församlingens gudtjänster mm. men känner en präst som jag nog tror skull kunna hålla en ceremoni för homosexuella. Han tillhör dock min församling och inte M.Ducsess:Jag kan tyvärr inte läsa bibeln i dess ursprungliga språk så jag har bara de Isländska och Svenska översättningen att gå på. Har ofta funderat på hur mycket som skilljer sig från orginalspråket.. Jo det är klart det r en tolkningsfråga, hade citatet: En man skall icke ligga med en man så som han ligger med en kvinna" i huvudet. (nu har jag säkert felciterat men det var som jag minns det i alla fall)Själv tvekar jag ännu på om jag kan kalla mig kristen eller inte. Har fått en allt starkare tro på Gud, men kan inte säga att jag är säker på vem den här Guden är, om jag tror på Jesus, (som annat än en stor profet och god människa). Men ja det är ju en annan diskussion.