• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • allehanda

Ni måste väl inte gå genom kyrkan? Kanske ska ni bara inom dörren för att sedan komma vidare?För i så fall så kan ni komma precis efter det andra brudparet gått fram, finns ingen chans att folk vänder sig om när deras brudpar är framme vid altaret.

• Pitebrud 090801

Det är en korskyrka som inte är så stor så in genom dörren innebär att man hamnar i blickfånget för alla. Och man vill ju inte krocka med brudparet när de är på väg ut ur kyrkan.

• JustMeAndMyLove

Nu kommer det en sån här dum fråga från mig igen.

Får man knäppa kort hur man vill i en kyrka?
    Jag tror inte jag sett nån göra de annat än en gång på en konfirmation och då såg prästen inte glad ut..

• Twixiee

Jag har en fråga, när man träffar prästen ska man ha med något mer än hindersprövningen och efternamnsbyte (om man ska göra det)?

• MulleNuh

vigselintyget..

Twixiee skrev 2009-05-08 18:33:05 följande:
    Jag har en fråga, när man träffar prästen ska man ha med något mer än hindersprövningen och efternamnsbyte (om man ska göra det)?
  • Sonja68
    Twixiee skrev 2009-05-08 18:33:05 följande:
    Vi hade med oss båda pappren. En grej mindre att hålla reda på, på vigseldagen. De var i tryggt förvar hos prästen. Och OM man skulle glömma dem på vigseldagen blir man inte gift !
  • Sonja68
    Sonja68 skrev 2009-05-08 18:51:20 följande:
    Vi hade med oss båda pappren. En grej mindre att hålla reda på, på vigseldagen. De var i tryggt förvar hos prästen. Och OM man skulle glömma dem på vigseldagen blir man inte gift !
    OJ, du frågade ju om man skulle ha med nåt mer, ursäkta...! Är så upphetsad efter matchen USA-Ryssland!!
  • Sonja68
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-08 18:29:00 följande:
    Nu kommer det en sån här dum fråga från mig igen.Får man knäppa kort hur man vill i en kyrka? Jag tror inte jag sett nån göra de annat än en gång på en konfirmation och då såg prästen inte glad ut..
    Fråga prästen. Våran hade inget emot att vår kompis tog foton under vigselakten men att resten tog under ingång, utgång och att vi stod en stund därframme o lät dem fotografera innan vi gick ut.
  • Twixiee
    MulleNuh skrev 2009-05-08 18:51:05 följande:
    vigselintyget..
    Det är väl samma sak som hindersprövningen? Eller?
  • MulleNuh

Nä man får 2 papper om det där.. På ett står hindersprövning och på det andra vigselintyg.

Twixiee skrev 2009-05-08 18:56:25 följande:
    Det är väl samma sak som hindersprövningen? Eller?
Svar på tråden Fråga prästerna 7