• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-06 20:00:16 följande:
    2 frågor!!!En av dom vet jag, men just nu minns jag inte.. Vem går in först? Brudparet eller tärnan och marshalk?Fråga 2: När man skriver vigselprogrammet så ska man ju skriva namnet på alla som medverkar.OrganistSolistMen vad skriver man om prästen? Skriver man bara PRÄST?
    1)Först går näbbet (förstås), om man har något sådant. Därefter brudparet, följt av täna och marskalk.

2)Det går bra att bara skriva "präst" - eller varför inte "Vigselpräst"? "Vigselförrättare" låter lite för borgerligt
    Kanske kan du skriva BulleNuh proudly presents "The wedding" starring BulleNuh and her husband to be featuring - THE PRIEST...
  • MulleNuh

hahahahaha.. Gu va knäpp du är! Störtskön!

Vigselförrättare lät lite borgerligt som du sa..
    Men vigselpräst blir ju bra!

Men ska nog skriva: BulleNuh med bihang presenterar.......(trumvirvel)

Kjell Präst skrev 2009-05-06 20:12:11 följande:

1)Först går näbbet (förstås), om man har något sådant. Därefter brudparet, följt av täna och marskalk.2)Det går bra att bara skriva "präst" - eller varför inte "Vigselpräst"? "Vigselförrättare" låter lite för borgerligt Kanske kan du skriva BulleNuh proudly presents "The wedding" starring BulleNuh and her husband to be featuring - THE PRIEST...
  • MulleNuh

Har förresten valt musik idag. Det blev:
    Ingång: pachelbel canon

Organisten kompar våra 2 solister till "Mot alla vindar" (bara melodi) Instrument, Cello, flöjt och den lilla orgeln. Vad kallas den? Konorgel? (haha)

Utgång: A trumpet voluntary

• passionsblomman

Roligt!!!!

Jag vill stå med också! Som "florist of honour and control" tillsammans med andra bt-bruden "wedding-feminist"
    Kjell Präst skrev 2009-05-06 20:12:11 följande:
    1)Först går näbbet (förstås), om man har något sådant. Därefter brudparet, följt av täna och marskalk.2)Det går bra att bara skriva "präst" - eller varför inte "Vigselpräst"? "Vigselförrättare" låter lite för borgerligt Kanske kan du skriva BulleNuh proudly presents "The wedding" starring BulleNuh and her husband to be featuring - THE PRIEST...
  • MulleNuh

Hade varit sååå kul om hela ligan kom och bevittna ingången i kyrkan med brud OCH brudgum!!
    passionsblomman skrev 2009-05-06 20:20:06 följande:
    Roligt!!!!Jag vill stå med också! Som "florist of honour and control" tillsammans med andra bt-bruden "wedding-feminist" Kjell Präst skrev 2009-05-06 20:12:11 följande:
  • passionsblomman

Ja, halva kommer iallafall!

MulleNuh skrev 2009-05-06 20:21:31 följande:
    Hade varit sååå kul om hela ligan kom och bevittna ingången i kyrkan med brud OCH brudgum!!
  • MulleNuh

mmmmm.. Men som sagt. Vi är ca 60 gäster. Kyrkan rymmer drygt 1000 pers.. Hmmmm...

passionsblomman skrev 2009-05-06 20:24:00 följande:
    Ja, halva kommer iallafall!
  • xmarsan

Hmm. Tror det blir lite tight att hinna för min del. Och dessutom kanske det kommer råda viss förvirring om det står två vitklädda brudar i kyrkan - varav en i församlingen

• MulleNuh
    xmarsan skrev 2009-05-06 21:53:24 följande:
    Hmm. Tror det blir lite tight att hinna för min del. Och dessutom kanske det kommer råda viss förvirring om det står två vitklädda brudar i kyrkan - varav en i församlingen
  • passionsblomman

Kanske blir det fråga om rena brud-inlämningen...

xmarsan skrev 2009-05-06 21:53:24 följande:
Svar på tråden Fråga prästerna 7