• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

Fy på honom då!!!

Kjell Präst skrev 2009-05-02 19:36:29 följande:

Vet inte. Han kanske inte är så noga med att följa reglerna
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-02 19:42:05 följande:
    Fy på honom då!!!Kjell Präst skrev 2009-05-02 19:36:29 följande:
    Ja, ajabaja!
  • Luucie
    MulleNuh skrev 2009-05-02 13:01:23 följande:
    Ohh denna fråga har jag sett nånstans här förut.. Men jag läste nog inte så noga då.Vi ska ju skriva egna löften till varandra, men det ska ju inte bli världens dikt för det!Är det något man måste/bör ha med?Kan någon ge ett litet exempel på nåt löfte som era brudpar haft???
    Jag kan ju hjälpa er att rimma annars..
  • MulleNuh

ja det kan du!
    Luucie skrev 2009-05-03 22:38:45 följande:
    Jag kan ju hjälpa er att rimma annars..
  • JustMeAndMyLove

Jag trodde de egna löften var en del i ceremonin bara, men man byter alltså ut det prästen söger? eller hur funkar det?

Kjell Präst skrev 2009-05-02 18:18:04 följande:

De egna löftena ska uttrycka detsamma som de färdiga, dvs brudparets vilja att leva tillsammans hela livet. Man kan inte skriva "för evigt" eller "till livet skiljer oss åt"
  • MulleNuh

Ja det finns 3 alternativ.
    Antingen den som han säger och ni säger efter.
    Eller så säger man dom löftena själv.
    Eller att man skriver egna.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-03 22:59:11 följande:
    Jag trodde de egna löften var en del i ceremonin bara, men man byter alltså ut det prästen söger? eller hur funkar det?Kjell Präst skrev 2009-05-02 18:18:04 följande:
  • JustMeAndMyLove

omg, okej, dags att leta upp vad som ska vara med då..
    Finns det nån sida med ex? :P

Har bara varit på ett bröllop och mins inte alls vad de sa!

MulleNuh skrev 2009-05-03 23:00:08 följande:
    Ja det finns 3 alternativ.Antingen den som han säger och ni säger efter.Eller så säger man dom löftena själv.Eller att man skriver egna.
  • MulleNuh

haha jag vet inte.. Detta sa vår präst på mötet.
    Vänta tills prästerna här inne loggar på!

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-03 23:05:10 följande:
    omg, okej, dags att leta upp vad som ska vara med då..Finns det nån sida med ex? :PHar bara varit på ett bröllop och mins inte alls vad de sa!
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-03 23:00:08 följande:
    Ja det finns 3 alternativ.Antingen den som han säger och ni säger efter.Eller så säger man dom löftena själv.Eller att man skriver egna.
    Njaaa, inte riktigt så. Det finns mycket riktigt en variant där prästen läser före och paret efter och en där paret läser själva - men dessa löften skiljer sig åt, det är totalt olika formuleringar i de löften som prästen läser före och de som paret läser själv.
    Och så, i variant tre, utformar - som du säger - brudparet själva löftena. Detta ska vara just löften, inte kärleksförklaringar till varandra och löftena ska innehålla detsamma som de färdiga löftena, dvs brudparets vilja att leva tillsammans resten av livet, "tills döden skiljer oss åt". Man kan, som påpekats ovan, inte formulera det "älska varandra för evigt" eller "Älska varandra tills livet skiljer oss åt" eller något sådant.
Svar på tråden Fråga prästerna 7