• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Luucie

En till fråga om betalning...
    Alltså lite struligt har det varit kring våra präst-turer...

När vi beställde vigseldatum så sa de att vi skulle återkomma på vårkanten för schemat var inte lagt än så de visste inte vem som skulle viga oss. Ok inga problem.

Så ringde vi för nån månad sen och det visar sig att platsen är vakant...jaha men det ska nog ordna sig säger församlingsdamen.

Vi hör inte ett ljud så vi fixar fram en egen präst. Sen ringer vi församlingen igen och då säger hon att de ordnat en präst till oss som skulle ha hört av sig för länge sedan...

Vi får nummret och ringer själva upp den här prästen.
    Det visar sig att hon varit i Sverige en vecka och knappt pratar svenska alls och det var liksom vårt enda önskemål när det gällde prästen...

Jaha och till råga på allt säger församlingsdamen att om vi vill ha den präst som vi tillfrågat istället ja då får vi göra upp om betalning till honom själva..

Fattar ingenting just nu och är redigt trött på just den här församlingen faktiskt...Tråkigt med strul på den enda punkten jag liksom räknat med skulle funka per automatik!

Dessutom vore det ju roligt om jag fattade något av det som sägs under vigseln...
    Ska det vara så här?

• JustMeAndMyLove

Det där med språk är så himla jobbigt på alla sätt och vis. M var tex till tre läkare (olika läkare) på raken varav ingen av dem kunde svenska. Det här ledde till missförstånd och att hon inte vågade fråga det hon faktiskt behövde veta.
    Nästa gång följde jag med henne och beställde tid på plats och bad om en läkare som kunde Svenska.
    MÄRK VÄL: Inte en "svensk" läkare, utan en som kunde språket.

Bemötande var ganska hårt och vi gick därifrån förnedrade och utan en ny tid.

OT, men jag bara menar att jag förstår ditt problem. Man villj u gärna förstå vad som sägs men rassist-rädslan i det här landet är inte att leka med :/

Luucie skrev 2009-04-30 22:35:58 följande:
    Det visar sig att hon varit i Sverige en vecka och knappt pratar svenska alls och det var liksom vårt enda önskemål när det gällde prästen...
  • Luucie

Nä precis! Har inget med raser att göra alls bara att man faktiskt vill hänga med i det som sägs..
    Jag bryr mig inte om prästen är lång eller kort, tjock eller smal, från yttre mongoliet eller södra sudan eller kanske till och med en indian..
    Bara den kan svenska, lite grann i allafall

Och OT: men absolut viktigt när det gäller läkare också!

• Lady o Lufsen

Håller med om att "rasismen" breder ut sig till proportioner som är bisarra!! Helt befängt...

JustMeAndMyLove skrev 2009-04-30 22:42:00 följande:
    "....... Man villj u gärna förstå vad som sägs men rassist-rädslan i det här landet är inte att leka med :/
  • brud27juni

Vill passa på att önska alla en trevlig Valborg mitt i bröllops stöket.. :)

• Tualisa

vilka psalmer är vanligast att ha på bröllop som sker i maj? vi gifter oss 23 maj och jag har ingen aning om vilka psalmer vi sak välja eller vad som skall spelas när vi kommer in i kyrkan... och nu är det nära... nervöst.

• Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-04-30 22:35:58 följande:
    Jaha och till råga på allt säger församlingsdamen att om vi vill ha den präst som vi tillfrågat istället ja då får vi göra upp om betalning till honom själva..
    Är det möjligen en dansk präst som församlingen vill ska viga er? För jag vet att "direktimporterade" danska präster förekommer i vissa stift. Jag förstår mycket väl att ni vill förstå vad prästen säger. När det gäller betalning är det dock solklart: Präst ska alltid vara gratis. Församlingen har erbjudit er en präst som ni av förklarliga skäl helst inte vill ha - men de har i alla fall rent principiellt uppfyllt sina åtaganden. Ni har tillfrågat en annan präst. Denne/a präst får inte ta betalt för sin insats. Vi präster får aldrig ta betalt för kyrkliga handlingar (dop, vigsel, begravning). Det är frivilligt för den präst ni tillfrågat att ställa upp, men ställer han/hon upp så ska han/hon göra det gratis. Möjligen kan ni erbjuda reseersättning om han/hon reser långt. Det är såvitt jag begriper ytterst ovanligt att en församling betalar en präst från en annan församling för att ta en vigsel "bara" för att brudparet vill det. Lika ovanligt är det att den inhoppande prästens församling låter prästen viga ett brudpar i en annan församling i tjänsten.
  • Kjell Präst
    Tualisa skrev 2009-05-01 00:18:27 följande:
    vilka psalmer är vanligast att ha på bröllop som sker i maj? vi gifter oss 23 maj och jag har ingen aning om vilka psalmer vi sak välja eller vad som skall spelas när vi kommer in i kyrkan... och nu är det nära... nervöst.
    De psalmer som är vanligast är de psalmer som folk känner till, dvs sommarpsalmer, julpsalmer och "Du vet väl om att du är värdefull" Eftersom ni gifter er den 23 maj börjar det ju dra mot sommar så kanske kan sommarpsalmerna passa? Nr 199, 200 och 201 är ju välkända. Dessutom finns det vackra vigselpsalmer, jag brukar alltid föreslå nr 84 och nr 411. De är relativt lättsjungna även om man inte hört dem förut.
  • Luucie

Inte dansk..då kan man ju iallafall gissa vad han säger. Detta är värre, finsk! Jag kan tre meningar på finska och ingen av dem särskilt passande i kyrkan..
    Men det kan vara så att jag hetsar upp mig i onödan för "vår" präst har ju inte sagt ett ljud om betalning.
    Jag tycker bara synd om honom att han ska jobba gratis isåfall...
    Men vi får väl köpa han en fin present

Jag trodde att det kanske fanns någonslags bytlåne system församlingar emellan om det uppstod såna här särskilda omständigheter? Det här är ju inte bara för att "vi vill".

• Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-05-01 08:50:51 följande:
    Jag trodde att det kanske fanns någonslags bytlåne system församlingar emellan om det uppstod såna här särskilda omständigheter? Det här är ju inte bara för att "vi vill".
    Det finns ett clearingsystem, men detta gäller bara om ni vill gifta er i en annan församling än er hemförsamling, men vigas av en präst som tjänstgör i vigselförsamlingen. Är det bara prästen man vill byta ut så gäller inte clearingen.
    Men jag förstår absolut ert dilemma.
Svar på tråden Fråga prästerna 7