• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Duchess

JustMeAndMyLove:

Det finns ett tillägg till psalmboken som heter "Psalmer i 2000-talet". Där finns en fin ny vigselpsalm med. Här är texten till Psalm 903, som sjungs på melodin "Din klara sol" (som många kan!)

Text: Sven Hillert

1. Jag tror att Gud är kärleken
    som var och är och blir
    den kraft som föder skapelsen
    den källa som ger liv

2. Jag tror att Gud är kärleken
    som bor i människan
    som lever i förälskelsen
    och drar oss till varann.

3. Jag tror att Gud är kärleken
    som ger oss hopp och mod
    som stöder oss i vardagen
    och för oss tätt ihop.

4. Jag tror att Gud är kärleken
    till kvinna eller man
    som ger oss mänskor tryggheten
    att leva med varann.

5. Jag tror att Gud är kärleken
    i löftet som vi ger
    som drömmer sig mot framtiden
    och tror på det som sker.

6. Jag tror att Gud är kärleken
    som gör vår närhet sann
    som skänker oss välsignelsen
    att vi får ha varann.

• JustMeAndMyLove

Oh, den texten var hur fin som hest! Ska kolla efter de psalmerna :)

Tack!

Duchess skrev 2009-04-27 22:46:27 följande:
    JustMeAndMyLove:Det finns ett tillägg till psalmboken som heter "Psalmer i 2000-talet". Där finns en fin ny vigselpsalm med. Här är texten till Psalm 903, som sjungs på melodin "Din klara sol" (som många kan!)Text: Sven Hillert1. Jag tror att Gud är kärlekensom var och är och blirden kraft som föder skapelsenden källa som ger liv2. Jag tror att Gud är kärlekensom bor i människansom lever i förälskelsenoch drar oss till varann.3. Jag tror att Gud är kärlekensom ger oss hopp och modsom stöder oss i vardagenoch för oss tätt ihop.4. Jag tror att Gud är kärlekentill kvinna eller mansom ger oss mänskor trygghetenatt leva med varann.5. Jag tror att Gud är kärlekeni löftet som vi gersom drömmer sig mot framtidenoch tror på det som sker. 6. Jag tror att Gud är kärlekensom gör vår närhet sannsom skänker oss välsignelsenatt vi får ha varann.
  • Jeez

Det ordnas på olika sätt. En del väljer att gästerna får stå upp hela tiden (ibland med några undantag, men då är det ju bara några få stolar att fixa). En del väljer att hyra klappstolar och fixa ihop på andra sätt.En del låter gästerna välja om de ska stå eller sitta på picnicfiltar på gräset. Ljud varierar också. En del tar ut ett PA-system, andra kör utan. Psalmböcker brukar inte vara med utnan då har man program eller ett blad med psalmer och ev Vår Fader/Fader vår på. En del kör med synt, andra med gitarr eller dragspel eller en sångledare...alternativen är oändliga.

Min erfarenhet är att det enkla ofta är det vackraste. Om man väljer att vara ute, varför bygga allt runt om som om man var inne då? Men det är klart att man då måste kunna tala högt som präst, men måste vara flexibel med tex håll man står åt så prästen slipper prata i motvind (ljudet försvinner åt fel håll) osv. Men visst kan små hjälpmedel vara bra också.

MissLovely82 skrev 2009-04-27 22:00:51 följande:
    Kjell Präst: Om man vill viga sig utomhus, vid en sjö eller i hemmet med en präst, går det och hur funkar det som med sång som psalmer, ingångs- och utgångsmusik m.m.Jag förstår att upplägget isf blir precis som i kyrkan, men nu tänkte jag mer på det praktiska som ljud, sittplatser, psalmböcker,.. åsså prästen såklart.
  • Duchess

Och dessutom har den en melodi som många kan!

passionsblomman skrev 2009-04-27 23:06:40 följande:
    Vilken fin text Duchess!
  • Ida o Mille

Vi kommer att gifta oss utomhus.
    Vi har själva fått fixat musiken, så vi ska ha en vän till mig som ska spela synth och en annan som kommer att sjunga,
    fast ingen mick.
    Sen ska vi göra egna bänkar som alla gäster kan sitta på,
    ett litet "altare" och ett bord till våran präst.
    Vi kommer att göra ett vigselprogram där vi skriver psalmerna och Vår Fader/Fader.
    Våran ingång vet vi inte riktigt hur den ska se ut,
    men de löser sig nog
    Får åka dit och öva i sommar!

MissLovely82 skrev 2009-04-27 22:00:51 följande:
    Kjell Präst: Om man vill viga sig utomhus, vid en sjö eller i hemmet med en präst, går det och hur funkar det som med sång som psalmer, ingångs- och utgångsmusik m.m.Jag förstår att upplägget isf blir precis som i kyrkan, men nu tänkte jag mer på det praktiska som ljud, sittplatser, psalmböcker,.. åsså prästen såklart.
  • agtiwi

Hej! Om man vill skriva egna löften inför vigseln, finns det då någonting som absolut måste vara med?

• Burre Präst
    agtiwi skrev 2009-04-28 09:07:36 följande:
    Hej! Om man vill skriva egna löften inför vigseln, finns det då någonting som absolut måste vara med?
    Jag citerar ur handboken: "Löftena kan [...] formuleras fritt av brudparet i samråd med prästen. De skall ge uttryck åt brudparets vilja att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer dem åt."

Just det här med döden är det många som inte gillar tycker jag mig ha märkt. Men det är alltså inte tillåtet att ha med något i stil med "för evigt", "tills livet skiljer oss åt" eller liknande.

Kontakta alltså er vigselpräst och prata med denne så ska det säkert gå bra att formulera något eget. Kom bara ihåg att vigsellöftena bör vara just det, inte en förklaring om hur mycket man älskar varandra eller vad man känner när man ser den andre.

Ett annat tips är att försöka hålla dem ganska korta. Det kan bli lite nervöst att hålla ett helt litet tal.
Svar på tråden Fråga prästerna 7