• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Heloise

det är så avskyvärt, det är svårt att förstå att det finns människor som är kapabla till sådant.

Har en fråga oxå: vi ska gifta oss i en kyrka som ägs av en stiftelse( har ingen församling och ingen kantor/präst)en av min blivande svärmors vänner är präst( utan församling) och han ska viga oss, kantor skulle vi vända oss till vår hemfösamling om, vilket vi gjorde och de sa att allt var klart. När vi ringde för att kontrollera vilken kantor som skulle arbeta den dagen så sa de på expeditionen att det fanns ingen notering om att vi ville ha en kantor och bägge kantorerna är på semester då så de har plockat in en vikarie för den dagen( det är en vigsel i den kyrkan samma tid)och de sa att vi fick lösa det på egen hand.

Jag har för mig att kantorn sa till oss när vi ringde att vi hade rätt till en kantor och det är hemförsamlingens skyldighet att tillhandahålla en kantor. Det är inte så att vi ska vigas i en annan stad eller så utan det är ca 15 minuter ifrån vår hemförsamling.

Har vi rätt till en kantor? Eller kan de först slarva bort noteringen, och sedan säga att det får ni lösa på egen hand?
    De tyckte att vi skulle hyra in privata musiker vilket känns lite underligt. Naturligtvis blir vi ju tvugna om det inte går att få tag på ngn kantor men jag vill gärna veta vad för "rättigheter" vi har.

• Kjell Präst
    MissLovely82 skrev 2009-04-24 23:19:04 följande:
    Jag behöver lite hjälp. Jag gjorde denna tråd nedan och fick tipset att fråga i denna tråd. Hoppas på snabba svar...brollopstorget.se/Forum-1-12/m3386580.html
    Såhär var alltså frågan:
    "Hur går man till väga om man vill ha religös vigsel med präst, fast med bara 2 vittnen, behöver inte vara i kyrkan.
    Hur lång vigsel blir det då?
    Vilka delar har man kvar i vigseln och vad kan man ta bort? Låtar och dikter kan man väl ta bort?
    Funderar på att eventuellt ha borglig VF men då våra barn (ena är döpt, andra ska döpas) så känns det lite konstigt att ha en icke religös vigsel, även om man skulle kunna ha en välsignelse över vigseln i samband med dopet senare, eller?
    Kan man ha en välsignelse över en borglig vigsel, hur funkar det och hur lång tid tar det (tänkte i samband med sonens kommande dop)?"
    Dikter och solosånger är ju aldrig obligatoriskt, inte i kyrkan heller - det är långtifrån så vanligt att ha det som man kan tro när man vistats på BT där var och varannan tycks vilja ha solosånger. Detta moment är alltså helt frivilligt.
    I övrigt finns det ingenting man kan ta bort, en vigsel med enbart brudparet och två vittnen närvarande innehåller, oavsett om den äger rum i kyrkan eller någon annanstans, samma moment som en vigsel med 200 gäster. Men jag tror att man i tid kan landa någonstans runt 15-20 minuter. Jag har haft två sådana vigslar och den ena av dem var den vackraste vigsel jag haft!

Visst går det bra att ha en välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap, i samband med sonens dop eller någon annan gång. Lycka till!
  • Kjell Präst
    Heloise skrev 2009-04-24 23:30:52 följande:
    Har vi rätt till en kantor? Eller kan de först slarva bort noteringen, och sedan säga att det får ni lösa på egen hand?De tyckte att vi skulle hyra in privata musiker vilket känns lite underligt. Naturligtvis blir vi ju tvugna om det inte går att få tag på ngn kantor men jag vill gärna veta vad för "rättigheter" vi har.
    Tyvärr vet jag inte säkert vad det är som gäller - ni gifter er ju inte i hemförsamlingens kyrka och i och med det KAN det vara så att ni missat er rätt till musiker. Kanske kan kyrkomusikern svara i sin tråd www.brollopstorget.se/Forum-1-3/m3381990.html
    Oavsett om ni har rätt till musiker eller ej så har ju församlingen agerat klumpigt som först lovat ställa upp med musiker och sedan glömt bort det och nu säger att ni får lösa det bäst ni vill. Hade det varit så att ni inte hade rätt till musiker så borde de förstås ha sagt det från början.
    Kan ingen musiker från någon angränsande församling ställa upp?
  • Heloise

Tack Kjell Präst, jag har postat i kantor tråden oxå.

Jo vi får ringa runt och höra men det är bara 3 månader kvar, och det är ju ganska mkt vigslar i juli men vår präst skulle ringa och prata med vår hemfösamling. Hoppas det löser sig

• Sobeit

Jag har en fråga. Jag skrev tidigare om att pastoratet inte hade ngn präst elle rkantor som kunde arbeta vid vår vigsel för samtliga var lediga den helgen. Kvinnan på pastorsexpeditionen sa att de skulle lösa det på ngt sätt. Nu undrar jag om vi själva kan komma med en präst som ska viga oss? Det är nämligen så att i vår bostadsrättsförening bor det en pensionerad präst som ibland hoppat in istället för ordinarie präst i vår hemförsamling. Och denna präst känne rbåde mig och min sambo så det skulle bli familjärare om han kunde viga oss. Men hur löser man det rent praktiskt? jag vet att jag ska fråga honom först. Men sen då?

• Kjell Präst
    Sobeit skrev 2009-04-26 10:31:58 följande:
    Jag har en fråga. Jag skrev tidigare om att pastoratet inte hade ngn präst elle rkantor som kunde arbeta vid vår vigsel för samtliga var lediga den helgen. Kvinnan på pastorsexpeditionen sa att de skulle lösa det på ngt sätt. Nu undrar jag om vi själva kan komma med en präst som ska viga oss? Det är nämligen så att i vår bostadsrättsförening bor det en pensionerad präst som ibland hoppat in istället för ordinarie präst i vår hemförsamling. Och denna präst känne rbåde mig och min sambo så det skulle bli familjärare om han kunde viga oss. Men hur löser man det rent praktiskt? jag vet att jag ska fråga honom först. Men sen då?
    Visst går det bra! När du fått ett "ja" från den pensionerade prästen så kontaktar du bara kyrkan och berättar att du har ordnat en präst. Så enkelt är det!
  • Sobeit

Kjell Präst skrev 2009-04-26 10:33:33 följande:
    Visst går det bra! När du fått ett "ja" från den pensionerade prästen så kontaktar du bara kyrkan och berättar att du har ordnat en präst. Så enkelt är det!

Vad bra! Ska nu hålla tummarna för att han är hemma den helgen oxå.

Tack för det snabba svaret!

• MissLovely82

Kjell Präst skrev 2009-04-25 07:40:15 följande:

Såhär var alltså frågan:"Hur går man till väga om man vill ha religös vigsel med präst, fast med bara 2 vittnen, behöver inte vara i kyrkan.Hur lång vigsel blir det då?Vilka delar har man kvar i vigseln och vad kan man ta bort? Låtar och dikter kan man väl ta bort? Funderar på att eventuellt ha borglig VF men då våra barn (ena är döpt, andra ska döpas) så känns det lite konstigt att ha en icke religös vigsel, även om man skulle kunna ha en välsignelse över vigseln i samband med dopet senare, eller?Kan man ha en välsignelse över en borglig vigsel, hur funkar det och hur lång tid tar det (tänkte i samband med sonens kommande dop)?"Dikter och solosånger är ju aldrig obligatoriskt, inte i kyrkan heller - det är långtifrån så vanligt att ha det som man kan tro när man vistats på BT där var och varannan tycks vilja ha solosånger. Detta moment är alltså helt frivilligt.I övrigt finns det ingenting man kan ta bort, en vigsel med enbart brudparet och två vittnen närvarande innehåller, oavsett om den äger rum i kyrkan eller någon annanstans, samma moment som en vigsel med 200 gäster. Men jag tror att man i tid kan landa någonstans runt 15-20 minuter. Jag har haft två sådana vigslar och den ena av dem var den vackraste vigsel jag haft!Visst går det bra att ha en välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap, i samband med sonens dop eller någon annan gång. Lycka till!
    Jo men om vi vill ha välsignelsen för det ingångna vigseln vi redan haft då, vid sonens dop... hur funkar det då?
  • Kjell Präst
    MissLovely82 skrev 2009-04-26 13:03:19 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-04-25 07:40:15 följande:
    Jo men om vi vill ha välsignelsen för det ingångna vigseln vi redan haft då, vid sonens dop... hur funkar det då?
    Jag kanske inte förstår frågan...? Tycker att jag svarade på den. Det går bra att ha en välsignelse samtidigt med dopet - men det finns inget fastställt ritual, så man får komma överens med prästen om exakt hur man gör. Jag har haft vigsel och dop tillsammans och då har jag alltid börjat med vigseln och därefter gått över till dopet. Tre psalmer har då varit lagom, en i början, en i mitten och en i slutet. Två bibelläsningar, en vigseltext och en doptext. Däremot har jag inte haft två förböner utan bakat ihop dem till en enda, en bön för både brudpar och dopbarn. På något liknande sätt kan man säkert göra i ert fall, även om det inte är en vigsel utan en välsignelse.
    Har jag svarat på frågan nu?
  • Pxia

Hej!

Jag har en fråga ang kyrkligt bröllop. Måste man ha psalmer? Kan man avstå helt från det? Har en väninna som ska gifta sig i sommar och hon undrar och har inte fått något svar på detta så jag hjälper till och frågar här.

Tackar för svar

Svar på tråden Fråga prästerna 7