• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-23 09:23:15 följande:
    Men jag har ju liksom blivit lite "kär" i dig!!! Kjell Präst skrev 2009-04-23 09:21:18 följande:
    Men då är det ju tur att jag inte jobbar i Gustav Vasa - då skulle ju kärleken ta slut eftersom jag säger nej till brudöverlämning
  • MulleNuh

haha.. Nä jag tror jag hade varit kär ändå..
    Men vi sitter och pratar om detta nu i den andra överlämningstråden.. Jag sitter och känner mig kluven!

Kjell Präst skrev 2009-04-23 10:10:01 följande:

Men då är det ju tur att jag inte jobbar i Gustav Vasa - då skulle ju kärleken ta slut eftersom jag säger nej till brudöverlämning
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-23 10:18:54 följande:
    haha.. Nä jag tror jag hade varit kär ändå.. Men vi sitter och pratar om detta nu i den andra överlämningstråden.. Jag sitter och känner mig kluven!Kjell Präst skrev 2009-04-23 10:10:01 följande:
    Jag för min del besöker aldrig dessa överlämningstrådar eftersom stämningen tenderar att bli ganska hätsk därinne...
  • MulleNuh

Det gör du HELT rätt i gamle gosse...

Kjell Präst skrev 2009-04-23 10:20:28 följande:

Jag för min del besöker aldrig dessa överlämningstrådar eftersom stämningen tenderar att bli ganska hätsk därinne...
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-23 10:22:14 följande:
    Det gör du HELT rätt i gamle gosse...Kjell Präst skrev 2009-04-23 10:20:28 följande:
    Tack för ditt stöd i denna viktiga fråga!
  • MulleNuh

Kjell Präst skrev 2009-04-23 10:29:36 följande:
    Tack för ditt stöd i denna viktiga fråga!
  • Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-04-23 08:50:41 följande:

Hade du haft mig som vigselpräst hade du fått vigseltalet skriftligt efteråt - för du är långt ifrån ensam om att inte minnas
    Vad fint av dig, önskar vår präst hade gjort det! Men han kanske bara talade fritt. Eller så plankade han nåt tal som han använt vid 200 vigslar, som han lärt sig utantill. Men då kunde han ju skriva ut det och ge åt brudparen.
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-04-23 11:09:32 följande:
    Vad fint av dig, önskar vår präst hade gjort det! Men han kanske bara talade fritt. Eller så plankade han nåt tal som han använt vid 200 vigslar, som han lärt sig utantill. Men då kunde han ju skriva ut det och ge åt brudparen.
    Jovisst, delar av såväl vigsel- som dop- och griftetal återanvänds förstås, man skriver inte allt nytt varje gång. Men förhoppningen är ju ändå att brudparet ska uppleva att talet är skrivet just för dem (vilket det ju DELVIS är). Jag lämnar alltid ut doptalen skriftligt också och de är bara undantagsvis personliga. Däremot lämnar jag inte ut griftetal skriftligt om inte de anhöriga särskilt frågar efter det - det har hänt en eller två gånger.
  • MV85

Hade du haft mig som vigselpräst hade du fått vigseltalet skriftligt efteråt - för du är långt ifrån ensam om att inte minnas
    Det kommer jag behöva..! Tur att du sa det, för nu ska jag komma ihåg att faktiskt BE vår präst om det redan innan(glömmer det säkert efter) vigseln!
    Vet inte om han har för vana att göra det, men fråga om det kan man ju alltid göra
Svar på tråden Fråga prästerna 7