• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-04-22 07:51:38 följande:
    84:an är jättefin. Vilken är 411?
    Gud har omsorg om vårt släkte/han har sett vår ensamhet/Han har skapat man och kvinna/han har styrt i hemlighet/Deras vägar till ett möte där de livets källa fann/Kärlek ger han oss att räcka som en blomma åt varann
  • Kjell Präst
    Pingst09 skrev 2009-04-22 07:52:37 följande:
    Ok. Det betyder att hela vigselakten bli i ett utan något avbrott för vare sig psal eller sång. Är det vanligt?Kjell Präst skrev 2009-04-22 04:02:19 följande:
    Ja, det är nog rätt vanligt. Solosånger är inte, som nämnts förut, alls lika valigt förekommande som kan kan få för sig här på BT. Jag har bara haft ett fåtal vigslar där solosånger har ingått.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-22 08:03:07 följande:
    Och vi tog även upp det där, du vet vaaaad... Kjell Präst skrev 2009-04-22 08:02:27 följande:
    Att prästen ska hissas ned från taket? :-O
  • MulleNuh
    Ja exakt..

Kjell Präst skrev 2009-04-22 08:08:18 följande:
    Att prästen ska hissas ned från taket? :-O
  • miss u

Måste man ha minst två vittnen i kyrkan såsom man måste vid borglig vigsel? Vi funderar på att gifta oss i en tom kyrka nämligen.

• Kjell Präst

miss u skrev 2009-04-22 08:34:10 följande:

Måste man ha minst två vittnen i kyrkan såsom man måste vid borglig vigsel? Vi funderar på att gifta oss i en tom kyrka nämligen.
    Jag har haft två sådana vigslar. Då ställde vaktmästaren och musikern upp som vittnen. Men de behöver inte skriva under några papper eller så.
  • miss u

Så man måste ha vittnen, skillnaden är att dom inte behöver skriva på nå papper?

Kjell Präst skrev 2009-04-22 08:55:24 följande:

miss u skrev 2009-04-22 08:34:10 följande:
    Jag har haft två sådana vigslar. Då ställde vaktmästaren och musikern upp som vittnen. Men de behöver inte skriva under några papper eller så.
  • Kjell Präst

miss u skrev 2009-04-22 09:24:53 följande:

Så man måste ha vittnen, skillnaden är att dom inte behöver skriva på nå papper?Kjell Präst skrev 2009-04-22 08:55:24 följande:
    Just så.
  • miac

Hejsan! Jag har hört att det ska finnas bröllopstext till sommarpsalmerna, "En vänlig grönskas rika dräkt" och " Den blomstertid nu kommer". Var hittar jag texten till dessa, och har de samma psalmnummer som de "ordinare" psalmerna. (Jag tänker på vilket psalmnummer man ska skriva i vigselprogrammet om det är en annan text än den ordinare.) Tack på förhand!

Förresten det är väl okej att man har 2 psalmer under vigseln om man dessutom ska ha 2 solosånger och en låt på klarinett, eller måste man ha 3 psalmer?

Svar på tråden Fråga prästerna 7