• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Jeez

miac, googla eller sök på inlägg här på BT. Texterna är utlagda många gånger. Psalmnumren är med text och musik ihop så väljer du en sån så har den inget nummer då de inte finns i psalmboken. Det betyder också att det är upp till tjänstgörande präst att godkänna dem som ordinarie pslam i gudstjänsten. Och två psalmer är helt okej.

• MulleNuh

kjell präst la ju in en länk här uppe där en musiker i hans kyrka finns!
    Fråga henne..

miac skrev 2009-04-22 15:58:52 följande:
    Hejsan! Jag har hört att det ska finnas bröllopstext till sommarpsalmerna, "En vänlig grönskas rika dräkt" och " Den blomstertid nu kommer". Var hittar jag texten till dessa, och har de samma psalmnummer som de "ordinare" psalmerna. (Jag tänker på vilket psalmnummer man ska skriva i vigselprogrammet om det är en annan text än den ordinare.) Tack på förhand! Förresten det är väl okej att man har 2 psalmer under vigseln om man dessutom ska ha 2 solosånger och en låt på klarinett, eller måste man ha 3 psalmer?
  • Ida o Mille

Tack så jätte mycket! Våran präst som ska viga oss var här idag, så vi har bestämt att vi ska sjunga psalm 201 En vänlig grönskas rika dräk
    Sen så ska hon läsa psalm 411
    Känns jätte bra, och världens underbaraste präst

Kjell Präst skrev 2009-04-22 04:08:06 följande:

Ida o Mille skrev 2009-04-21 21:32:50 följande:
    Det finns ganska många, uppåt 800 i den ordniarie psalmboken, dessutom ett gäng i kompletterande psalmböcker som "Psalmer i 90-talet" och "Psalmer i 2000-talet". Några psalmer är skrivna direkt för vigsel. Av dessa rekommenderar jag alltid nr 84 och 411. Annars kan man ju anpassa psalmvalet efter kyrkoåret respektive kalenderåret. Något somrigt och glatt som de flesta känner till... någon av sommarpsalmerna skulle ju passa där, dvs 199 (Den blomstertid nu kommer), 200 (I denna ljuva sommartid) och 201 (En vänlig grönskas rika dräkt)
  • JustMeAndMyLove

Det här med att fråga efter en bestämd präst, det kan ju kännas lite löjligt och självklart tycker jag ingen ska ta för givet att man ska få den präst man begär. Men kan man lägga in ett förslag om en präst om man vet att han jobbar i den kyrka man ska gifta sig, eller är det liute "fult" mot de andra prästerna? Om du förstår hur jag menar... vill bara veta hur frågan uppfattas i allmenhet så man inte klampar på några tår.

Har liskom "vår" präst som haft dop och begravningar innom vår familj och han är så otroligt varm och fin människa och gör underbara ceremonier.

• Aleta

Måste man vara konfirmerad för att sitta med i kyrkofullmäktige eller räcker det med döpt?

• allehanda

Du skall var medlem i svenska kyrkan.

Aleta skrev 2009-04-22 17:42:05 följande:
    Måste man vara konfirmerad för att sitta med i kyrkofullmäktige eller räcker det med döpt?
  • Pingst09

Vi skulle troligtvis först ha fått den kvinnliga prästen i vår församling, men det var inte 100% klart när jag gång nummer två ringde och frågade vem av dem det skulle bli. Jag frågade då vänligt om man fick ha önskemål om vem skull skulle viga oss och det gick bra. Jag sa jag hellst ville ha den manlige eftersom ahn även döpte vår dotter. När de sedan ringde upp och skulle bekräfta var det han själv som ringde. Självklart skulle ahn viga oss om det var vad vi ville, sa han

JustMeAndMyLove skrev 2009-04-22 17:04:40 följande:
    Det här med att fråga efter en bestämd präst, det kan ju kännas lite löjligt och självklart tycker jag ingen ska ta för givet att man ska få den präst man begär. Men kan man lägga in ett förslag om en präst om man vet att han jobbar i den kyrka man ska gifta sig, eller är det liute "fult" mot de andra prästerna? Om du förstår hur jag menar... vill bara veta hur frågan uppfattas i allmenhet så man inte klampar på några tår.Har liskom "vår" präst som haft dop och begravningar innom vår familj och han är så otroligt varm och fin människa och gör underbara ceremonier.
  • Piggelinlover

Hej..
    är det ngn av er här som vet om man kan hitta vissa psalmer på nätet som är inspelade som man skulle kunna ha i kyrkan??
    Vi har inte nämligen inte tillgång till ngn som kan spela...

• 20090725

en liten fråga till:

jag tänkte på att prästerna skall ju ha blanketterna om hindersprövningen, men hur cet han att jag e jag å min blivande e han, skall man ha med sig legitimation å bevisa det? eller hur funkar det?

ännu, en sådan där konstig fråga som bara ploppar upp i huvet från ingenstans!

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-04-22 17:04:40 följande:
    Det här med att fråga efter en bestämd präst, det kan ju kännas lite löjligt och självklart tycker jag ingen ska ta för givet att man ska få den präst man begär. Men kan man lägga in ett förslag om en präst om man vet att han jobbar i den kyrka man ska gifta sig, eller är det liute "fult" mot de andra prästerna? Om du förstår hur jag menar... vill bara veta hur frågan uppfattas i allmenhet så man inte klampar på några tår.Har liskom "vår" präst som haft dop och begravningar innom vår familj och han är så otroligt varm och fin människa och gör underbara ceremonier.
    Det går alldeles utmärkt att fråga efter en särskild präst - men man får vara beredd på att anpassa sig efter den prästens tjänstgöringsdagar. Vi har ju schemalagda helger och vill man ha en särskild präst underlättar det ju mycket om man kan tänka sig att ha vigseln (eller vad det nu är man ska ha) en sådan tjänstgöringshelg.
Svar på tråden Fråga prästerna 7