• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

Vår präst tycker INTE man ska skriva så mycket.. Då sitter gästerna o kollar i det och kollar alla punkter och undrar hur lång tid det är kvar osv...

Han tyckte: namn på präst och musiker. Vilka musikstycken som spelas. Ja det...

• MulleNuh

du hann före!

Jeez skrev 2009-04-21 20:36:42 följande:
    I ordningen står mannen först, men det är inte viktigt i vilken ordning det sker.Jag är själv kluven till vigselprgoram och särskilt de med mycket text (om det inte handlar om just översättning till annat språk) -fundera ett varv kring om ni vill att de (församlingen, dvs gästerna) ska hänga med med näsan i programmet eller få vara i nuet och lyssna till det som sägs (oasett om det sker i exakt den ordning det var planerat med de exakta orden -eller om det nånstans blir annorlunda).
  • MV85
    Jeez skrev 2009-04-21 20:36:42 följande:
    I ordningen står mannen först, men det är inte viktigt i vilken ordning det sker.Jag är själv kluven till vigselprgoram och särskilt de med mycket text (om det inte handlar om just översättning till annat språk) -fundera ett varv kring om ni vill att de (församlingen, dvs gästerna) ska hänga med med näsan i programmet eller få vara i nuet och lyssna till det som sägs (oasett om det sker i exakt den ordning det var planerat med de exakta orden -eller om det nånstans blir annorlunda).
    Jag vill ha dem för att vi har en del som hör väldigt dåligt, och för att jag har en förmåga att få blackouts över ögonblick jag väldigt gärna vill minnas - så jag vill ha dem för min egen skull.
    Vår förlovning t.ex kommer jag inte ihåg något av det han sa till mig... väldigt tråkigt såhär ett år efter...
  • Frukenob

Ny fråga: Hur länge varar normalt en vigsel? Fått höra allt i från 20min till 1,5timme.

• Kjell Präst
    Frukenob skrev 2009-04-21 21:04:18 följande:
    Ny fråga: Hur länge varar normalt en vigsel? Fått höra allt i från 20min till 1,5timme.
    Har inte haft någon vigsel som tagit längre än 45 minuter. Allt beror ju på om man vill ha extrainslag som solosånger, diktläsningar etc. Själva ritualet komplett emd två psalmer tar knappast längre än 20 minuter. Efter 1,5 timmes vigsel skulle jag begära avsked
  • JustMeAndMyLove

Tack för ditt svar :)

Vet inte alls vad som händer men jag har väldigt mycket religösa funderingar nu helt plötsligt.. Skönt att kunna lufta lite tankar i den här tråden.

Kjell Präst skrev 2009-04-21 07:43:52 följande:

JustMeAndMyLove:Jag tror inte att det finns många präster som förväntar sig att brudparen som de viger kallar sig kristna. Ibland händer det, och det är lite extra roligt, men som sagt: Det finns ingen förväntan på det. Du säger att du inte tror på Bibeln. Det gör inte jag heller. Däremot tror jag, som förre ärkebiskopen KG Hammar uttryckte det, på Gud genom Bibeln. Jag skriver lite om detta i inlägg 945 i den här tråden. Bibeln innehåller gruvliga saker, saker som man önskar inte stod där - men de står där, och man måste förhålla sig till dem. Mitt sätt är, som jag skriver, att peka på att de människor som en gång skrev ner bibeltexterna - som ville uttrycka sin Gudstro, förklara sina Gudsupplevelser- levde i ett oerhört annorlunda samhälle än vårt. Man ville uttrycka att man såg Gud som en kung. Hur skulle man beskriva detta? Jo, en riktigt bra kung på bronsåldern var en kung som kunde krossa fienden, döda motståndarna. Alltså skrev man att det var det Gud gjorde. Som ett exempel.På vilket sätt Jesus var Guds son kan man diskutera länge. Kanske var han en människa som hade ett särskilt band till Gud och därigenom förtjänade epitetet "Guds son". Så menar vissa. Jag är själv inte riktigt klar över vad jag tror i den här frågan.Sammanfattningsvis: Inte heller alla präster tror lika, eller är helt klara med sin tro. Detta hindrar inte mig från att verka i kyrkan och förkunna Guds ord. Jag viger gärna brudpar som inte kallar sig kristna (hetero- eller homosexuella spelar för mig ingen roll) så länge de finner sig i den vigselordning kyrkan har beslutat och accepterar de obligatoriska momenten.För övrigt rekommenderar jag dig att, om du inte redan har gjort det, läsa psalmerna 218 och 219 i Den svenska Psalmboken.Och jisses, blev DETTA långt...?
  • MulleNuh

Vi har 2 psalmer och 2 andra låtar och prästen sa ca:36 minuter

Frukenob skrev 2009-04-21 21:04:18 följande:
  • MulleNuh

Ja du kan kalla mig för Bullen bara!

Kjell Präst skrev 2009-04-21 21:08:17 följande:

Lite OT - men Mulle, är det köttbullar på din bild? Heter du BulleNuh nu isåfall?
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-04-21 21:11:11 följande:
    Tack för ditt svar :)Vet inte alls vad som händer men jag har väldigt mycket religösa funderingar nu helt plötsligt.. Skönt att kunna lufta lite tankar i den här tråden.Kjell Präst skrev 2009-04-21 07:43:52 följande:
    Välkommen att lufta fler tankar om de kommer!
Svar på tråden Fråga prästerna 7