Tack för ditt svar :)
Vet inte alls vad som händer men jag har väldigt mycket religösa funderingar nu helt plötsligt.. Skönt att kunna lufta lite tankar i den här tråden.
Kjell Präst skrev 2009-04-21 07:43:52 följande:
JustMeAndMyLove:Jag tror inte att det finns många präster som förväntar sig att brudparen som de viger kallar sig kristna. Ibland händer det, och det är lite extra roligt, men som sagt: Det finns ingen förväntan på det. Du säger att du inte tror på Bibeln. Det gör inte jag heller. Däremot tror jag, som förre ärkebiskopen KG Hammar uttryckte det, på Gud genom Bibeln. Jag skriver lite om detta i inlägg 945 i den här tråden. Bibeln innehåller gruvliga saker, saker som man önskar inte stod där - men de står där, och man måste förhålla sig till dem. Mitt sätt är, som jag skriver, att peka på att de människor som en gång skrev ner bibeltexterna - som ville uttrycka sin Gudstro, förklara sina Gudsupplevelser- levde i ett oerhört annorlunda samhälle än vårt. Man ville uttrycka att man såg Gud som en kung. Hur skulle man beskriva detta? Jo, en riktigt bra kung på bronsåldern var en kung som kunde krossa fienden, döda motståndarna. Alltså skrev man att det var det Gud gjorde. Som ett exempel.På vilket sätt Jesus var Guds son kan man diskutera länge. Kanske var han en människa som hade ett särskilt band till Gud och därigenom förtjänade epitetet "Guds son". Så menar vissa. Jag är själv inte riktigt klar över vad jag tror i den här frågan.Sammanfattningsvis: Inte heller alla präster tror lika, eller är helt klara med sin tro. Detta hindrar inte mig från att verka i kyrkan och förkunna Guds ord. Jag viger gärna brudpar som inte kallar sig kristna (hetero- eller homosexuella spelar för mig ingen roll) så länge de finner sig i den vigselordning kyrkan har beslutat och accepterar de obligatoriska momenten.För övrigt rekommenderar jag dig att, om du inte redan har gjort det, läsa psalmerna 218 och 219 i Den svenska Psalmboken.Och jisses, blev DETTA långt...?