• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    norgejente skrev 2009-04-20 11:54:25 följande:
    Vad är det för skillnad på kantor och organist?Kjell Präst skrev 2009-04-20 11:39:36 följande:
    En organist har högre utbildning. Det kan därför ibland vara känsligt att kalla en organist för kantor...
    Vill man vara på den säkra sidan säger man kyrkomusiker.
  • Kjell Präst

Nina och Rickard skrev 2009-04-20 12:02:16 följande:

Däremot undrar jag (frågan är kanske mer inriktad till präster) om det kan anses allmänt tillåtet att sjunga en psalm ur Svenska kyrkans psalmbok på finska om själva vigseln är på svenska? Man kanske kan sjunga en vers på svenska och en på finska?
    Visst borde väl det fungera!
  • Frukenob

Har en fråga. Det är ca 2.5månad kvar till bröllopet och vår präst skulle ta kontakt med oss i god tid innan. När tycker ni präster är en god tid innan?
    Församligen har redan slarvat bort vår bokning 1 gång. Tänk om dom gör det igen.

• Kjell Präst
    Frukenob skrev 2009-04-20 12:09:31 följande:
    Har en fråga. Det är ca 2.5månad kvar till bröllopet och vår präst skulle ta kontakt med oss i god tid innan. När tycker ni präster är en god tid innan?Församligen har redan slarvat bort vår bokning 1 gång. Tänk om dom gör det igen.
    Jag brukar höra av mig ungefär en månad i förväg vilket jag tycker är i god tid. En del präster hör av sig senare än så - men då kan det väl knappast kallas "i god tid". Vet ni vilken präst ni ska ha så är det ju aldrig förbjudet att själva kontakta honom/henne om tiden börjar dra iväg och ni blir stressade.
  • Tooticki
    norgejente skrev 2009-04-20 11:54:25 följande:
    Vad är det för skillnad på kantor och organist?Kjell Präst skrev 2009-04-20 11:39:36 följande:
    3 resp 5 års utbildning.
  • allehanda

folkhögskola gentemot musikhögskola

• MulleNuh

Ja så gjorde ju jag som sagt! Jag skrev ett mail till honom 3 minuter efter att jag fick veta vem det blev!

Kjell Präst skrev 2009-04-20 12:28:59 följande:

Jag brukar höra av mig ungefär en månad i förväg vilket jag tycker är i god tid. En del präster hör av sig senare än så - men då kan det väl knappast kallas "i god tid". Vet ni vilken präst ni ska ha så är det ju aldrig förbjudet att själva kontakta honom/henne om tiden börjar dra iväg och ni blir stressade.
  • Sobeit

Idag ringde jag till kyrkoexpeditionen för att dubbelkolla vem som ska viga oss den 11/7 iår. För jag har hört två olika bud. När jag bokade datum förra hösten så sa expeditionen att vi skulle vigas av kyrkoherden. När det sedan var informationsmöte för oss blivande brudpar så säger kyrkoherden att sommarschemat ännu inte var klart. Så nu tänkte jag att det var dags att kolla upp det. Jag blev minst sagt förvånad när det viisade sig att samtliga vigselförrättare i pastoratet (3 st) tillsammans med de 2 kantorerna är lediga den helgen. Så nu vet de inte längre vem de ska försöka få in som kan viga oss. Så jag undrar egentligen, är det vanligt att det under sommaren blir "prästlöst" i ett pastoratet? Jag har nämligen inte hört talas om detta tidigare.

• Kjell Präst
    Sobeit skrev 2009-04-20 19:31:28 följande:
    Är det vanligt att det under sommaren blir "prästlöst" i ett pastoratet?
    Kanske är det olika i olika delar av landet. Själv jobbar jag i en förort till Stockholm och där är det aldrig prästlöst. Så jag har heller inte hört talas om det. Men man får ju utgå ifrån att er församling fixar en präst åt er!
    Det är nog däremot inte så vanligt att man redan ett år i förväg kan få veta vem som är en vigselpräst. Vårt sommarschema blev klart för ett par veckor sedan.
  • älskarlivet

Kantorsutbildningen finns också på musikhögskola!

allehanda skrev 2009-04-20 16:38:41 följande:
    folkhögskola gentemot musikhögskola
Svar på tråden Fråga prästerna 7