• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Tojk

Säkert en fråga som frågats förrut, men det ska erkännas att jag orkar inte läsa mig igenom alla trådar.

Musikanter/solister är det något man kan få förslag av kyrkan/prästen? Vet att förr när jag var mer aktiv i kyrkan så ställde en del av oss upp vid bröllop men finns det fortfarande kvar?

• Kjell Präst
    Tojk skrev 2009-04-15 13:01:47 följande:
    Säkert en fråga som frågats förrut, men det ska erkännas att jag orkar inte läsa mig igenom alla trådar.Musikanter/solister är det något man kan få förslag av kyrkan/prästen? Vet att förr när jag var mer aktiv i kyrkan så ställde en del av oss upp vid bröllop men finns det fortfarande kvar?
    Det är ju ingenting som man kan förvänta sig, men det händer nog att kyrkomusikern kan tipsa om, eller kontakta, solister.
    Musiker har ju ofta kontakt med andra musiker.
  • Tojk

Kjell Präst skrev 2009-04-15 13:05:19 följande:

Det är ju ingenting som man kan förvänta sig, men det händer nog att kyrkomusikern kan tipsa om, eller kontakta, solister.Musiker har ju ofta kontakt med andra musiker.
    Gissade på det själv men tänkte fråga
    Tack för svaret
  • MulleNuh

Ja mig puffa du igång iaf!

Nu är det dags för oss att bestämma psalmer! Jag gissar på att prästen vill ha dom nu när vi ses.

Vart kan jag hitta och lyssna på nätet?? Vet du??

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-16 20:07:28 följande:
    Ja mig puffa du igång iaf!Nu är det dags för oss att bestämma psalmer! Jag gissar på att prästen vill ha dom nu när vi ses.Vart kan jag hitta och lyssna på nätet?? Vet du??
    Tyvärr finns det ingen sida där man kan lyssna på alla psalmer i psalmboken. Men vigselpsalmer kan man hitta, till exempel här:
    www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
    Jag tror dock inte att prästen förväntar sig att ni ska ha ett färdigt psalmförslag när ni kommer, ni kan säkert resonera med honom/henne kring detta när ni träffas.
  • MulleNuh

aha tack!

Vilka gillar du bäst??

Kjell Präst skrev 2009-04-16 20:16:06 följande:

Tyvärr finns det ingen sida där man kan lyssna på alla psalmer i psalmboken. Men vigselpsalmer kan man hitta, till exempel här:www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.ht...Jag tror dock inte att prästen förväntar sig att ni ska ha ett färdigt psalmförslag när ni kommer, ni kan säkert resonera med honom/henne kring detta när ni träffas.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-16 20:24:49 följande:
    aha tack!Vilka gillar du bäst??Kjell Präst skrev 2009-04-16 20:16:06 följande:
    84 och 411, utan tvekan
Svar på tråden Fråga prästerna 7