• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • Kjell Präst
    alltiett skrev 2009-04-12 10:09:13 följande:
    Hej!Varför skulle prästen välja att säga nej till att pappan överlämnar bruden?Borde inte det vara upp till brudparet!Föstår inte vad som prästen skulle kunna ha emot det?Med vänliga hälsningar Eva.
    Jag tar inte denna diskussion ännu en gång - svarar bara helt kort att Svanboet har rätt. Den svenska traditionen är att man går in tillsammans - en brudöverlämning kan anses kvinnoförtryckande eftersom kvinnan inte är en ägodel som lämnas från en man till en annan. Det är inte upp till brudparet att avgöra eftersom prästen är den som är ansvarig för gudstjänsten.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-04-12 10:49:41 följande:

En till präst skrev 2009-04-12 10:12:22 följande:
    Han har sannerligen uppstått!Ja, jag hade påskotta! Jättekul, inte så välbesökt dock...
    Jag hade påsknattsmässa
    74 pers. Definitivt bra för att vara härute på bystan.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-04-12 10:54:53 följande:

Kjell Präst skrev 2009-04-12 10:49:41 följande:
    Jag hade påsknattsmässa
    Vaaaaaaaa? Nu blir jag förvånad

Vi var tio i påskottan
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-12 08:05:39 följande:
    Idag ska Mulle gå på mässa!!
    Du har väl tillgång till debriefing efteråt...?
  • Aleta

Här finns en gammal tråd med för och emot, om du vill diskutera mer kring detta fenomen, så starta en ny tråd, jag lovar att den kommer att bli välbesökt.
    www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3081172.html

alltiett skrev 2009-04-12 10:09:13 följande:
    Hej!Varför skulle prästen välja att säga nej till att pappan överlämnar bruden?Borde inte det vara upp till brudparet!Föstår inte vad som prästen skulle kunna ha emot det?Med vänliga hälsningar Eva.
  • Wiggy

Är det så mycket att diskutera då att det behövs en ny tråd? Om det inte står i kyrkoförordningen så får man acceptera det. Eller gifta sig i ett annat samfund.

• MulleNuh

Vaa vadå?? Tillgång till vad???

Kjell Präst skrev 2009-04-12 11:24:14 följande:

Du har väl tillgång till debriefing efteråt...?
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-04-12 13:14:20 följande:
    Vaa vadå?? Tillgång till vad???Kjell Präst skrev 2009-04-12 11:24:14 följande:
    Debriefing, typ en krisgrupp eller liknande som man får träffa när man varit med om stora katastrofer
  • Wiggy

Vi brukar ha debriefing på jobbet när varit större olyckor och otäcka dödsfall där man går igenom vad som hänt och pratar igenom det hela med alla inblandade, både polis, brandmän och ambulanspersonal.

• Wiggy

Förresten, kan präster tro på spöken?

Svar på tråden Fråga prästerna 7