• Kjell Präst

Fråga prästerna 7

Prästtråden rullar vidare! Fortsätt fråga om kyrklig vigsel och annat som rör kyrkan. Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3162259.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 7
  • MulleNuh

ska försöka hitta och lyssna!

• Jeez

Prästen förväntar sig fö inte att ni redan ska ha valt psalmer! Och då missar ni ju chansen att tvinga prästen att sjunga solo för er vid samtalet

MulleNuh skrev 2009-04-16 20:47:01 följande:
    ska försöka hitta och lyssna!
  • MulleNuh

haha!!

Jag har redan hört prästen sjunga solo!

Jeez skrev 2009-04-16 21:03:51 följande:
    Prästen förväntar sig fö inte att ni redan ska ha valt psalmer! Och då missar ni ju chansen att tvinga prästen att sjunga solo för er vid samtalet
  • MulleNuh

Ja men dom lät ju jättetrevliga!!
    Tack för tipset!

Kjell Präst skrev 2009-04-16 20:42:22 följande:

84 och 411, utan tvekan
  • norgejente

Hej präster!
    Vet ni några psalmer som är samma på norska och svenska? Kanske framför allt melodin..

• Kjell Präst
    norgejente skrev 2009-04-16 21:14:12 följande:
    Hej präster!Vet ni några psalmer som är samma på norska och svenska? Kanske framför allt melodin..
    Tyvärr vet jag ingen sådan psalm. Däremot finns det tre norska psalmer i svenska psalmboken, nämligen 649 (Herre Gud, dit dyre navn og aere), 650 (Jesus, det eneste)och 651 (En dag skal Herrens skaperdrömmer)
  • Luucie

Vi letar efter en finsk psalm som också finns på svenska...någon som vet?

• Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-04-19 22:08:46 följande:
    Det finns fem psalmer i psalmboken med text på både finska och svenska: Nr 644 A+B, 645, 646, 647 och 648. Av dessa är åtminstone tre välkända i Sverige: Julpsalmen 645 "Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt" (Ei valtaa, kultaa,loistoa) 646 "Grip mig du helige Ande" (Kosketa minua, Henki) och 647 "Jag lyfter ögat mot himmelen" (Nyt silmät luon ylös taivaaseen)
  • Jeez

Finska pslamer finns i parti och minut på svenska eftersom de faktiskt har en psalmbok på svenska själva i finska kyrkan. Men alla finns inte Svenska kyrkans psalmobok (se Kjells svar)

Likaså är jag säker på att det i den norska psalmboken finns svenska psalmer som översatts till norska (eller andra utländska psalmer som finns i båda psalmböckerna).

Luucie skrev 2009-04-19 22:08:46 följande:
  • Floff

Vi gifter oss 6/6.. Jag har just fått veta att den musiker som stod som bokad på vår bekräftelse från kyrkan nu är mammaledig, och de har ännu inte bestämt vem som ska ersätta henne på vår dag. Börjar kännas lite stresseigt eftersom vi inte träffat prästen ännu, inte fått framföra våra musikönskemål osv.

Stressar jag upp mig i onödan?

Svar på tråden Fråga prästerna 7